בזמן שנמל התעופה לונדון הית'רו מבטיח חווית נוסעים משודרגת בהשקעה של 10 מיליארד ליש"ט, תקלה במערכת המזוודות משבשת את פעילות טרמינל 5 ומדגישה את הצורך בשדרוגים דחופים

נמל התעופה הית'רו בלונדון סבל אתמול (שישי) מתקלה מביכה במערכת המזוודות בטרמינל 5 – הטרמינל המרכזי של בריטיש איירווייז, המטפל ביותר מ-100,000 נוסעים ביום בשעות השיא. התקלה, שהשביתה את המערכת למספר שעות והגבילה את הגישה לרחבת הנוסעים היוצאים, התרחשה בדיוק באותו יום שבו נמל התעופה לונדון הית'רו הכריז על תוכנית השקעה חסרת תקדים בסך 10 מיליארד ליש"ט.
בריטיש איירווייז הזהירה את לקוחותיה כי ייתכן שמזוודותיהם לא יגיעו ליעדן באותו היום, בעוד שהנהלת הית'רו לא סיפקה צפי לחזרת המערכת לפעילות מלאה. במקביל, הבטיחה הנהלת השדה להפוך את הית'רו ל"שדה תעופה יוצא דופן", כולל התחייבות כי 99% מהמזוודות יגיעו לאותה טיסה כמו בעליהן.
תוכנית השקעה עצומה – אך ללא הרחבת טרמינלים בשלב ראשון
ההשקעה הפרטית החדשה, שתתרחב על פני חמש שנים מ-2027, כוללת:
*טיפול בעשרה מיליון נוסעים נוספים בשנה (עלייה של 12% בקיבולת).
*גידול של 20% בקיבולת המטען.
*יעד להמריא בזמן ב-80% מהטיסות.
*הבטחה ל-95% מהנוסעים להמתנה של עד חמש דקות בלבד בבידוק הביטחוני.
לונדון הית'רו מתכנן להשיג זאת ללא הרחבה ראשונית של הטרמינלים, אלא על ידי פתיחת שטחים קיימים בגודל של עשרה מגרשי כדורגל – אשר ישמשו בעיקר להקמת חנויות, טרקלינים יוקרתיים ומסעדות חדשות. בעתיד הקרוב צפוי גם הריסת בניין טרמינל 1 הסגור מאז 2015 והרחבה משמעותית של טרמינל 2.
מי משלם על החגיגה?
חלק מהמימון מגיע מקרן ההשקעות הציבורית של ערב הסעודית, שרכשה 15% מהית'רו בסוף השנה שעברה. עם זאת, רוב ההשקעה תמומן מאגרות שדה התעופה שגובות חברות התעופה מהנוסעים – כיום כ-33.26 ליש"ט בממוצע לכל נוסע, מה שהופך את הית'רו לאחד השדות היקרים בעולם לתפעול.
הערכה וביקורת
לטענת פרשן תעופה בריטי, כל השקעה שתשפר את חווית הנוסעים בהית'רו היא מבורכת, שכן הנמל ידוע כקשה לשימוש גם עבור מקומיים וגם עבור נוסעים בינלאומיים. עם זאת, הוא מזהיר כי שדרוגים כאלה לרוב מסתיימים בדרישה להעלאת האגרות והעלויות לנוסעים, ומציין לחיוב כי ההשקעה הנוכחית יוצאת לדרך למרות שאין אישור סופי למסלול ההמראה השלישי שמעוכב כבר שנים.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=177067