איגודים מקצועיים של פקחי תנועה אווירית בצרפת הכריזו על שביתות ל-3 ו-4 ביולי – בדיוק כאשר עונת הנסיעות לקיץ נכנסת להילוך גבוה ואייר פראנס הודיעה על חידוש הטיסות לישראל

צרפת שוב עומדת בפני שיבושים תעופתיים חמורים עם הכרזת שביתה חדשה של איגודי בקרי התנועה האווירית – ימים ספורים בלבד לפני פתיחת עונת הנסיעות לקיץ. שתי שביתות צפויות להתרחש ב־3 וב־4 ביולי, מה שמעלה חששות מהשפעה משמעותית על אלפי טיסות ונוסעים ברחבי אירופה.
האיגוד UNSA-ICNA, השני בגודלו מבין איגודי פקחי הטיסה בצרפת, הודיע על צעדי מחאה בטענה לניהול "רעיל" ו"סמכותי" מצד רשות התעופה האזרחית (DGAC). האיגוד דורש תגבור בכוח האדם והעלאת שכר כתנאים לשיפור השירותים ומניעת קריסות בעת עומסים.
לשביתה הצטרף גם האיגוד השלישי בגודלו, USAC-CGT, שהודיע על שביתה ליום רביעי, 3 ביולי. האיגוד הגדול ביותר בתחום, SNCTA, הודיע בשלב זה כי לא ישתתף במחאה.
שיא עונתי – ומכה פוטנציאלית
השביתה צפויה להתרחש בעיתוי רגיש במיוחד – ערב פתיחת חופשת הקיץ בבתי הספר בצרפת, שמתחילה רשמית ב־4 ביולי (או ב־5 ביולי עבור תלמידים עם לימודים ביום שבת). לפי רשות DGAC, מדובר באחד המועדים העמוסים ביותר בנמלי התעופה הצרפתיים, עם נפחי תנועה אווירית שוברי שיאים.
השפעת השביתה עלולה להתפרס הרחק מעבר לגבולות צרפת. טיסות החוצות את המרחב האווירי הצרפתי – המכונות "overflights" – עלולות להיתקל בעיכובים ושינויי מסלולים, דבר שעשוי להשפיע על לוחות טיסות בין מדינות רבות, בהן ספרד, פורטוגל, בלגיה ומרוקו.
בנוסף, חברת אייר פראנס הודיעה על כוונתה לחדש את הטיסות לישראל החל מה-07 ביולי. האם המשך השביתות של פקחי הטיסה עלולים להשפיע על ההחלטה ?
שיבושים צפויים – אך עדיין לא ידועים
DGAC הודיעה כי תפרסם בימים שלפני השביתה את רשימת הטיסות שיידרשו להתבטל, בהתאם להערכת מספר העובדים שיתייצבו. לאחר מכן, האחריות תעבור לחברות התעופה, שיחליטו אילו טיסות ייאלצו להוריד מהלו"ז.
מדובר בשביתה הראשונה של פקחי הטיסה מאז 2024, אז הסכימו האיגודים להקפיא את המחאות התעשייתיות לקראת אולימפיאדת פריז, במה שכונה "הפסקת האש האולימפית". בשנת 2023 גרמו שביתות דומות לעשרות אלפי ביטולי טיסות בצרפת והשפיעו על יותר מ־10 מיליון נוסעים במהלך חודשיים בלבד.
חוק חדש – ועדיין אי ודאות
בעקבות השיבושים הקשים בשנים האחרונות, אישרה ממשלת צרפת חוק חדש המחייב את פקחי הטיסה להודיע על כוונתם לשבות לפחות 48 שעות מראש – בדומה לחוקים הנהוגים כבר בענף הרכבות והתחבורה הציבורית בפריז. החוק נועד לאפשר לרשויות ולחברות התעופה להיערך מראש ולמזער את הנזק לנוסעים. עם זאת, ימים ספורים לפני מועד השביתה, נראה כי מאות אלפי נוסעים עלולים לגלות שתוכניות הנסיעה שלהם לקיץ עומדות להשתבש.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=176437