על רקע מבצע "עם כלביא" והחרפה בסיכון הביטחוני, ועדת הכספים אישרה מיזוג והרחבת ערבויות מדינה עבור ביטוח סיכוני מלחמה לחברות התעופה. המהלך נועד להבטיח את רציפות התחבורה האווירית, החילוץ והסחר

ועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אישרה היום (שני) תיקון משמעותי למסגרת ערבויות המדינה, במסגרתו ימוזגו ערבויות קודמות ויורחבו לצורך מתן כיסוי ביטוחי לסיכוני מלחמה לחברות תעופה – ישראליות וזרות – עד לסכום כולל של 8 מיליארד דולר.
ההחלטה התקבלה לנוכח החרפת המצב הביטחוני באזור וההשלכות הישירות על תחום התעופה, בדגש על ביטול פוליסות ביטוח מלחמה מסחריות מצד מבטחים בינלאומיים, בעקבות מבצע "עם כלביא" והמערכה מול איראן.
מדובר באיחוד של שתי מסגרות ערבויות קיימות – הראשונה אושרה באוקטובר 2023 בעקבות מלחמת חרבות ברזל בעזה (עד 6 מיליארד דולר), והשנייה אושרה במרץ 2022 בהקשר של מלחמת רוסיה–אוקראינה (2 מיליארד דולר). הערבות תנוהל על ידי ענבל חברה לביטוח בע"מ, ותשמש בסיס להנפקת פוליסות זמניות במקרים של ביטול או צמצום כיסוי ביטוחי רגיל.
״אין יכולת תעופתית בלי ביטוח״
במסגרת הדיון, הוסבר כי בשל תנאי השוק, חברות ביטוח בינלאומיות הודיעו על ביטול או אי-חידוש כיסויים לסיכוני מלחמה, לרבות נזקי גוף ומטוסים – דבר שמסכן את היכולת של חברות תעופה לפעול. הממשלה רואה בכך איום מיידי על רציפות תפקודית של המשק, בדגש על:
*טיסות חילוץ של אזרחים ישראלים.
*יבוא ויצוא של סחורות חיוניות.
*שמירה על קשרי תעופה עם מדינות אסטרטגיות – כולל רוסיה ואוקראינה.
הפוליסות שינופקו במסגרת המנגנון החדש יהיו בתוקף של עד שלושה חודשים בכל פעם, עם אפשרות לחידוש, בכפוף לאישור החשב הכללי במשרד האוצר.
גם לחברות זרות – לראשונה
לראשונה, הערבות תוכל לשמש גם לחברות תעופה זרות ואף לחברות שילוח בינלאומיות, אם יידרש. נציגת החשב הכללי, מיכל ששינסקי, ציינה כי המהלך "נחוץ לשמירה על רציפות במשק, בכלל זה טיסות סחר בינלאומי, הובלת מטענים וטיסות חילוץ".
לדבריה, ההחלטה כוללת שלושה שימושים עיקריים:
1.טיסות מישראל לרוסיה ואוקראינה.
2.טיסות של חברות תעופה ישראליות.
3.ערבויות ביטוח גם לחברות זרות ולחברות שילוח.
סגירת שמיים חלקית – פתרונות יצירתיים
בהמשך לדיון נמסר כי המרחב האווירי של ישראל סגור רובו ככולו לטיסות בינלאומיות, למעט טיסות חריגות המאושרות מראש. רשות שדות התעופה גיבשה מתווה זמני לטיסות חילוץ – אך רק עבור חברות תעופה ישראליות, ובכפוף למגבלות ספציפיות.
מטרת המהלך, כך נמסר, היא לא רק לאפשר את המשך פעילותן של אל על, ארקיע וישראייר, אלא גם לייצר חיץ ביטחוני-לוגיסטי שיאפשר חילוץ ישראלים מהעולם והחזרת הסחורות הנחוצות למשק – גם תחת איום ביטחוני ישיר.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=176066