העיכובים בטיסות ברחבי אירופה גדלו ביותר מ-114% בין 2015 ל-2024, למרות שמספר הטיסות עלה ב-6.7% בלבד באותה תקופה, לפי דו"ח חדש של ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א (IATA). עיכובים אלה עלו לנוסעים ולחברות התעופה כ-16.1 מיליארד אירו מאז 2015.
גורמי העיכובים
IATA מציינת כי הגורמים המרכזיים לעיכובים הם מחסור בכוח אדם ואילוצי קיבולת, בעיות שהיו ידועות לרשויות האיחוד האירופי אך לא טופלו כראוי, במיוחד בצרפת ובגרמניה. ספקי שירותי הניווט האווירי (ANSPs) בשתי המדינות היו אחראים ליותר מ-50% מכלל העיכובים.
עיכובים הקשורים למזג האוויר ושביתות בקרת תנועה אווירית לא נכללו בניתוח. עם זאת, שביתות תרמו ל-8.8% מהעיכובים, והצטברו ל-9.8 מיליון דקות במהלך העשור. עיכובים הקשורים לכוח אדם (ללא שביתות) זינקו ב-201.7% מאז 2015.
השלכות על התעשייה
ווילי וולש ׁ(Willie Walsh), מנכ"ל IATA, מציין: "שיפור קל בשנת 2025 אינו משנה את ההידרדרות שראינו בעשור האחרון. הקישוריות והתחרותיות של אירופה סובלות מחוסר היעילות של בקרת התנועה האווירית." יוזמת השמיים האירופיים האחידים (SES), שהוכרזה לראשונה ב-2004, נועדה להפחית עיכובים ולייעל את נתיבי הטיסה – אך בפועל עיכובים רבים הוכפלו.
ירידה בעיכובים בקיץ 2025
יורוקונטרול, הארגון הפאן-אירופי לבקרת תנועה אווירית, מדווח על מגמה חיובית בקיץ 2025: מיוני עד אמצע ספטמבר, עיכובי הטיסות ירדו ב-31% לעומת הקיץ הקודם, כולל ירידה של 29% בעיכובי קיבולת, 21% בעיכובי כוח אדם ו-41% בעיכובים הקשורים למזג אוויר.
לפי יורוקונטרול, השיפור נובע מתכנון טוב יותר, תיאום ונהלי רשת סטנדרטיים ברחבי המרחב האווירי האירופי, לצד תמיכה ממשלתית. עם זאת, העיכובים עדיין גבוהים ועולים על היעדים, ומדגישים את המחסור המבני המתמשך בקיבולת ובבקרי תנועה אווירית.
יורוקונטרול מציינת כי היא מתמקדת ביציבות הרשת וביכולת החיזוי בשנת 2026, ועובדת עם כל בעלי העניין התפעוליים לבניית שיפורים על בסיס הלקחים שנלמדו בקיץ 2025.
חדש! הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ: IAS – חדשות ועדכוני תיירות מהארץ ומהעולם








