רשות התעופה הפורטוגלית מבהירה כי למרות המעבר של ריינאייר לכרטיסי עלייה למטוס דיגיטליים בלבד, החברה אינה רשאית למנוע מנוסעים שמחזיקים כרטיס מודפס או נזקקו לגרסה פיזית לעלות לטיסה
פורטוגל פרסמה אזהרה רשמית לריינאייר בעקבות יישום מדיניות חדשה שמחייבת את כלל הנוסעים להשתמש בכרטיסי עלייה למטוס דיגיטליים בלבד. החל מיום רביעי, 12 בנובמבר 2025, ריינאייר דורשת מהנוסעים לבצע צ'ק-אין אונליין ולהפיק את כרטיס העלייה למטוס שלהם אך ורק דרך אפליקציית myRyanair. כרטיסי נייר, שהיו מקובלים עד כה, לא יתקבלו – למעט חריגים מוגדרים כמו נוסע שאינו מחזיק סמארטפון.
המדיניות עוררה דאגה בקרב אלפי נוסעים, בעיקר קשישים ואנשים שאינם משתמשים באופן קבוע בטכנולוגיות ניידות. שאלות רבות עלו: מה קורה אם הטלפון נגנב? הסוללה נגמרה? אין קליטה בטרמינל? ומה לגבי נוסעים שפשוט אינם מסתדרים עם אפליקציות?
הרגולטור הפורטוגלי מתערב: לא ניתן למנוע עלייה למטוס
רשות התעופה האזרחית של פורטוגל (ANAC) בחנה את המהלך והוציאה הצהרה רשמית המבהירה כי על ריינאייר לכבד את כלל זכויות הנוסעים בהתאם לדין האירופי. לאחר ניתוח המידע שפרסמה החברה באתר האינטרנט שלה וקבלת הבהרות נוספות, קבעה הרשות כי ריינאייר אכן מצהירה על רצון ליישר קו עם חובותיה – אך עליה לעמוד בהן באופן מלא וללא פרשנויות מצמצמות.
בהצהרתה מסכמת ANAC: "נראה כי ריינאייר מתכוונת להבטיח את כל זכויות הנוסעים, כולל נוסעים עם מוגבלות, בעלי מוגבלות ניידות או כאלה שאינם מחזיקים סמארטפון או טאבלט. כמו כן, החברה ציינה שלא תטיל דמי הנפקה מחדש על נוסעים שכבר ביצעו צ'ק-אין אונליין."
כרטיס מודפס? זכאי – גם ללא סיבה מיוחדת
לצד האמור, הרשות הפורטוגלית הוציאה הבהרה מחייבת: ריינאייר אינה רשאית לסרב למי שמציג כרטיס עלייה מודפס או לבקש תשלום חובה עבור שימוש בו – גם אם החברה מעדיפה את המסלול הדיגיטלי.
מה המשמעות בפועל?
*כל נוסע עם הזמנה בתוקף שביצע צ'ק-אין אונליין רשאי לקבל כרטיס עלייה למטוס מנייר ללא עלות.
*אין צורך להציג "סיבה" לכך – לא אובדן טלפון, לא בעיית סוללה ולא קשיים טכנולוגיים.
*החברה מחויבת לאפשר לנוסע לעלות למטוס עם כרטיס נייר בתוקף.
ריינאייר כבר הבהירה כי נוסעים יוכלו לבקש כרטיס מודפס בדלפקי הצ'ק-אין בשדה ללא תשלום, אולם עמדת ANAC מבטיחה כי הדבר אינו בגדר "מחווה", אלא חובה רגולטורית.
דאגה מיוחדת לאוכלוסיות פגיעות
הרגולטור מדגיש כי יש לקחת בחשבון אוכלוסיות שעשויות להיפגע באופן לא מידתי מהמעבר לכרטיסים דיגיטליים בלבד: קשישים שאינם משתמשים בסמארטפונים, נוסעים עם מוגבלויות, נוסעים המתמודדים עם קשיים טכנולוגיים, משפחות עם ילדים, מקרים בלתי צפויים כמו תקלה במכשיר, סוללה שנגמרת או חוסר חיבור לאינטרנט.
לדברי הרשות, כל אחד מהמצבים הללו עשוי להוביל לפגיעה בזכות בסיסית – הזכות לעלות לטיסה ששולמה במלואה – ולכן אסור שהטכנולוגיה תהווה חסם.
ANAC: נמשיך לפקח
הרגולטור מציין כי ימשיך לעקוב מקרוב אחר יישום המדיניות בשטח כדי לוודא כי ריינאייר אינה פוגעת בזכויות הנוסעים. בהודעה נאמר: "ANAC תמשיך לעקוב אחר המצב ולמלא את משימתה להבטיח את בטיחותם ועמידה בזכויותיהם של נוסעי האוויר."
הודעתה של פורטוגל עשויה להשפיע גם על מדינות אחרות באיחוד האירופי, שבהן עלולה מדיניות דיגיטלית נוקשה להיבחן מחדש בהתאם לחקיקה האירופית להגנת נוסעים.
חדש! הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ: IAS – חדשות ועדכוני תיירות מהארץ ומהעולם
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=181953




