שרת התחבורה מירי רגב: "אני מבינה את המצוקה, אך לא ניקח סיכון לחיי אדם – ההחזרה תהיה מדורגת ובאחריות מלאה, בשיתוף מערכת הביטחון וחברות תעופה זרות"

במסיבת עיתונאים שנערכה היום (שני), הכריזה שרת התחבורה מירי רגב על תחילתו של מבצע לאומי להחזרת אזרחים ישראלים מחו"ל, תחת השם "חזרה בטוחה". המבצע, כך לדבריה, יופעל בהדרגתיות ותוך תיאום מלא עם משרד הביטחון, פיקוד העורף ומשרד החוץ – וזאת נוכח שיקולי ביטחון חמורים.
רגב הדגישה כי המדינה לא תטיס מטוסים אם קיים חשש ממשי לפגיעה: "אני מבינה את המצוקה בקרב הישראלים, אבל לא ניקח סיכון שנביא מטוס וחלילה יהיה אירוע על הקרקע. לא נסכים למצב שבו נצטרך להסביר למה יש 300 הרוגים. נעשה הכול כדי להחזיר את אזרחינו – אך רק כשזה בטוח."
מטוסים הוצאו מישראל, אזרחים יחזרו בצי אזרחי
בשלב הראשון של המבצע הוצאו המטוסים הישראליים מחוץ לגבולות המדינה, כדי להבטיח את שלמות הצי. צוותי אוויר כבר הוטסו ליעדים מרכזיים בהם מצויים ישראלים רבים – ארצות הברית, תאילנד, אתונה ולרנקה – על מנת להפעיל את קווי ההחזרה.
לדבריה, כל טיסה חזרה תיבחן על פי סיכון מבצעי ותאושר אך ורק בתיאום עם גורמי הביטחון.
מוקד חירום ומסלול ימי
במשרד התחבורה מוקם מוקד טלפוני ייעודי שיתעדף פניות לפי רמת דחיפות, בשיתוף חמ"ל משותף עם משרד החוץ ופקע"ר. רגב ציינה כי משרד הביטחון עוסק בהחזרת אנשי כוחות הביטחון והמילואים, אך הדגישה כי האזרחים יוטסו באמצעות חברות תעופה אזרחיות – ישראליות וזרות – בשל העומס על מטוסי חיל האוויר. לצד המסלול האווירי, המדינה גם בוחנת מסלול ימי כחלופה.
"נשתמש באוניות של 'מנו ספנות' שהוחרגו על ידי פיקוד העורף לצורך הפעולה, ואם יהיה צורך – נפנה לנחתות של חיל הים. מדובר באופציה מורכבת – 18 שעות הפלגה מקפריסין – אבל היא קיימת," אמרה השרה.
סגירת השמיים לישראלים, לא לזרים
בנוסף, הכריזה רגב על הקפאת היציאות לחו"ל עבור אזרחים ישראלים, למעט דיפלומטים, משתתפי פרויקט תגלית ותיירים זרים ששוהים בישראל. במקביל, שדה התעופה בן-גוריון פונה ממאות נוסעים – כ-10,000 איש – באמצעות רכבת ישראל, ללא הודעה מוקדמת. "הם הבינו את הנסיבות", הוסיפה.
סיכום
מבצע "חזרה בטוחה" ממחיש את מורכבות האתגר שבו ניצבת המדינה בשעה זו: איזון בין הצורך להשיב את אזרחיה הביתה לבין החובה לשמור על חייהם. "זה ייקח זמן", הודתה רגב, "אבל נעשה את זה באחריות".
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=175615