דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס
IASIAS

לאתר הסוכנים

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram
הרשמה לניוזלטר
  • ראשי
  • תעופה
  • תיירות
  • מלונות
  • סוכנים
  • קרוזים
  • סצנת האוכל
  • דילים
  • דרושים
  • ראשי
  • תעופה
  • תיירות
  • מלונות
  • סוכנים
  • קרוזים
  • סצנת האוכל
  • דילים
  • דרושים
IAS
  • ראשי
  • תעופה
  • תיירות
  • מלונות
  • סוכנים
  • קרוזים
  • סצנת האוכל
  • דילים
  • דרושים
  • ראשי
  • תעופה
  • תיירות
  • מלונות
  • סוכנים
  • קרוזים
  • סצנת האוכל
  • דילים
  • דרושים
ראשי » תעופה » חברות התעופה הישראליות טסות להפסדים נוספים

חברות התעופה הישראליות טסות להפסדים נוספים

עוזי בכר 29 באוקטובר 2020 12:42

מה צפוי לחברות התעופה הישראליות בעתיד הקרוב ? המאבק המיידי של הנהלות חברות התעופה הישראליות, כמו בשאר החברות בעולם, הוא לשמור על תזרים המזומנים המצטמק

חברות התעופה הישראליות טסות להפסדים נוספים תאונות אוויריות ב-2020. freepik

אל על, ארקיע וישראייר טסות בוודאות להפסדים נוספים. את ההפסדים של הרבעון השלישי, נראה בעת פרסום דוחות הרווח וההפסד שלהן בנובמבר. למעט ארקיע שהיא חברה פרטית, בשיתוף עובדי החברה, ולכן אינה מפרסמת בבורסה דוחות רווח והפסד. אבל כנראה שגם הפסדה המצטבר גדל. המאבק המיידי של הנהלות חברות התעופה הישראליות, כמו בשאר החברות בעולם, הוא לשמור על תזרים המזומנים המצטמק. בשלבים הבאים הן תצטרכנה להחזיר עובדים מחל"ת בהתאם ללוח הטיסות הגדל באיטיות, להתחיל בהליכי פיטורי עובדים. יהיו חברות שתצטרכנה לוותר על מטוסים.

הירידות במספר הנוסעים ובעקבותיהם הפסדים קיבלו ביטוי בספטמבר שבו הטיסה ישראייר 19.505 נוסעים, ירידה של 78.67% בהשוואה לספטמבר 2019, אל על שרק החלה לטוס לקראת סוף החודש והטיסה 386 נוסעים, ירידה של 99.92% בהשוואה לספטמבר אשתקד. ארקיע לא פעלה ולכן לא הטיסה נוסעים. יתרה מכך, רובן של הטיסות לחו"ל שפעלו היו הפסדיות.

מכת הפסדי החברות הישראליות בספטמבר 2020, היא לא שלהן בלבד. על פי יאט"א, המייצגת כ-290 חברות תעופה, המהוות 82% מתעבורת האוויר העולמית, הפסדי חברות התעופה בספטמבר נאמדים על 84.3 מיליארד דולר, בגלל ירידה של  66% ב-RPK שלהן, שזה  מספר הנוסעים בתשלום כפול המרחק המוטס (ביקושים). כמו כן בספטמבר 2019 הפעילו חברות התעופה היאט"איות 2.97 מיליארד טיסות ובספטמבר 2020 הן הפעילו רק 1.44 מיליארד טיסות. יאט"א גם הכפילה את צפי פגיעת הקורונה על הכנסות הנוסעים בחברות התעופה העולמיות השנה, מ-113 מיליארד דולר ל-252 מיליארד דולר (30% מסך ההכנסות שצפו בעבר).

מטוס אל על בנתב"ג. צילום עוזי בכר

ירידות אלה צפויות בחברות התעופה באסיה,  הפסיפיק ובאירופה, בעוד שאירופה עשויה לסבול מהאחוז הגדול ביותר של ירידת RPK. כדי להתמוד מורידות חברות התעופה את העלויות המשתנות באמצעות קירקוע מטוסים, והן עושות ככל יכולתן כדי להפחית את הוצאות שכר העבודה – העלות הקבועה הגדולה ביותר, באמצעות המשך שליחת עובדים לחל"ת ואפילו מדברים על פיטורים ברמות גבוהות מאוד.

הביקושים, המגולמים, כאמור ב-RPK הם עמוד השדרה של רוב ערכי התחבורה האווירית. לכן חברות התעופה חייבות להתאים את ההיצע שלהם (ASK – Available Seat Kilometer ) עם ה-RPK, כי קיבולת עודפת יכולה להוביל לשולי רווח מופחת בגלל עלויות קבועות גבוהות יותר. עלייה ביכולת היא חיובית רק אם היא נתמכת על ידי עלייה נאותה בביקוש לנסיעה, וזה לא מתקיים כרגע בקרב חברות התעופה הישראליות בפרט ובקרב חברות תעופה בעולם בכלל.

מטוס ישראייר. צילום יח"צ

מצבן הכלכלי של החברות הישראליות

אל על עם מצבור הפסדים עצום קיבלה בגין ההנפקה כ-505.5  מיליון שקל. סכום לא מספיק ליציאה מהמשבר הפיננסי החמור שלה, להשלים את החזרת הכספים לנוסעים (לדבריה היא החזירה כבר ל-70%) ושיהיו לה מספיק מזומנים להגביר את הפעילות המבצעית. עד כה כל ניסיונותיה לקבל הלוואות בנקאיות, בערבות מדינה עלו בתוהו, ולכן, על פי פרסומים, הדירקטוריון החדש שלה שוקל לצאת בהנפקה נוספת. המסקנה – חילופי השליטה בה עדיין לא התניעו את מנועיה כדי לשרוד ולשמור על קופת המזומנים המתרוקנת, שלא לדבר על השיפורים המתבקשים. גם החלפת מנכ"ל לא חייבת להיות היום בראש סדר העדיפויות שלה.

חברות תעופה חייבות לפעול 7 ימים בשבוע. ביטול הטיסות בשבתות וחגים באל על, הוא פגיעה כלכלית חמורה. כנראה שבעלי השליטה החדשים לא ישנו זאת ואולי גם ייאסרו זאת על טיסות סן דור. סכנה דומה צפויה ליפול על ישראייר, אם נאום (נעם) כהן  מהאמירויות יקנה את ישראייר, שכבר הודיע שבבעלותו היא לא תטוס בשבתות וחגים, דבר שיפגע בה אנושות. היום היא גם טסה בשבתות וגם מפעילה טיסות בשבתות וחגים עבור אל על.

ישראייר, היחידה מבין חברות התעופה הישראליות שלא הפסיקה לפעול במשבר, גוררת על גבה הפסד חציוני של 50 מיליון דולר, כ-40 מיליון דולר בגין הרבעון הראשון, בעיקר בעקבות הפרשות לירידת ערך מטוסיה, וכ-10 מיליון דולר בגין הרבעון השני. בתום הרבעון השני החוב הפיננסי נטו של החברה הסתכם בכ-30 מיליון דולר ושיקף  עלייה של 7 מיליון דולרים בלבד ביחס לרבעון הקודם. ברבעון השני התקבלה בחברה הסכמת בנק לאומי להתאמת אמות המידה הפיננסיות בקשר להלוואת המטוסים עד לרבעון שני 2021. החברה קיבלה אישור להלוואה בסך של  כ-140 מיליון שקל, בערבות מדינה של  75%.

ארקיע, שלא מפרסמת נתוני רווח והפסד היא חברה מפסידה והראיה: בספטמבר השנה חתמה הנהלתה על הסכם עבודה חדש עם ועד העובדים וההסתדרות. לפי ההסכם, השכר של כל עובדי החברה יקוצץ, למעט אלו המשתכרים 8,000 שקל בחודש. עוד כולל ההסכם פיטורים של 130 עובדים.

מטוס חברת ארקיע. צילום יח"צ
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=111145

אולי יעניין אתכם גם

  • מיזוג שלושת חברות התעופה הישראליות הוא צורך השעהמיזוג שלושת חברות התעופה הישראליות הוא צורך השעה
  • סיכום פרשת השבוע: כל הדרכים מובילות לאיחוד האמירויותסיכום פרשת השבוע: כל הדרכים מובילות לאיחוד האמירויות
  • משרד האוצר: "הלאמת אל על לא על הפרק"משרד האוצר: "הלאמת אל על לא על הפרק"
  • הממשלה לא תאפשר לאל על להימחקהממשלה לא תאפשר לאל על להימחק
  • שוק התעופה העולמי עומד להיות קטן יותרשוק התעופה העולמי עומד להיות קטן יותר
תגיות:
אל על ישראייר ארקיע תעופה
« פוסט קודם
פוסט הבא »
 
IAS
  • ראשי
  • אודות
  • צור קשר
  • אתר המגזין
  • תקנון
  • הצהרת נגישות
הרשמה לניוזלטר

הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו כדי להשאר מעודכנים

[pojo-form id="89539"]

בהרשמתי הנני מקבל את תנאי האתר ומאשר קבלת תכנים הכוללים עדכונים בדבר מבצעים וחומרים פרסומיים לכתובת המייל שלי

קטגוריות
  • תעופה
  • תיירות
  • מלונות
  • סוכנים
  • קרוזים
  • סצנת האוכל
  • דילים
נבנה ומתוחזק על-ידי קבוצת אסטרטג | IAS כל הזכויות שמורות © 2018
Cleantalk Pixel
Go to mobile version