דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס
IASIAS

לאתר הסוכנים

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram
הרשמה לניוזלטר
  • ראשי
  • תעופה
  • תיירות
  • מלונות
  • סוכנים
  • קרוזים
  • סצנת האוכל
  • דילים
  • דרושים
  • ראשי
  • תעופה
  • תיירות
  • מלונות
  • סוכנים
  • קרוזים
  • סצנת האוכל
  • דילים
  • דרושים
IAS
  • ראשי
  • תעופה
  • תיירות
  • מלונות
  • סוכנים
  • קרוזים
  • סצנת האוכל
  • דילים
  • דרושים
  • ראשי
  • תעופה
  • תיירות
  • מלונות
  • סוכנים
  • קרוזים
  • סצנת האוכל
  • דילים
  • דרושים
ראשי » תעופה » ציף ציף מעל למסלול: רש"ת נלחמת בפגיעה של בעלי כנף במטוסים

ציף ציף מעל למסלול: רש"ת נלחמת בפגיעה של בעלי כנף במטוסים

עוזי בכר 5 ביוני 2018 7:30

רשות שדות התעופה נעזרת ביבלית וביחידה מיוחדת המפעילה אמצעים מתוחכמים להברחת להקות הציפורים מבלי לפגוע בהן, והישגיה מוכרים בעולם כולו

ציף ציף מעל למסלול: רש"ת נלחמת בפגיעה של בעלי כנף במטוסים נמל התעופה בן גוריון ממגדל הפיקוח. נתב"ג מוקף אזור חקלאי, המהווה מוקד משיכה לבעלי כנף. צילום עירית רוזנבלום

מכרז של רשות שדות התעופה – רש"ת, שעניינו "מתן שירות אחזקה ושתילת שטחי יבלית וסירה קוצנית בנתב"ג", משך את תשומת לבי. היבלית מאוזכרת תמיד בהקשר של עשב שוטה, המתחרה עם הגידולים האחרים, בעלת יכולת שרידה גבוהה והדברתה קשה ביותר. ואילו הסירה הקוצנית נחשבת במקרא כסמל לעזובה ולחורבן. מה לאלה ולנמל התעופה הבינלאומי של ישראל, סמל לחופשה ולחיים הטובים?

ברשות שדות התעופה (רש"ת) מסבירים שבמקום עשביית בר, שפירותיה מהווים מקור משיכה לבעלי כנף ומקום מסתור לחיות אחרות, מבצעים בנתב"ג שתילה של שתילים אוחזי קרקע כמו היבלית והסירה הקוצנית, הנותנים כיסוי לקרקע ומפחיתים את משיכת בעלי הכנף למסלולים.

אולם זו רק אחת הדרכים להילחם בפגיעות של בעלי כנף במטוסים, שהגיעו לכ-5% בממוצע עולמי. אחת הסכנות הגדולות לבטיחות האווירית היא בעלי כנף ומעופם בנתיבי טיסה, העלולים לפגוע במטוסים ולחדור למנועיהם.

בעולם ידועים לא מעט מקרים כאלה, שהסתיימו בתאונה. הנזק הנגרם לכלי טיס בעולם מוערך ב-1.37 מיליארד דולר בשנה. עיקר הסכנה מתמקדת בשדות התעופה ובאזורים הסמוכים להם. ארגוני התעופה הבינלאומיים מסמנים את פגיעות בעלי הכנף בכלי טיס כאחת הבעיות הקשות והבלתי פתירות, זאת על אף השיפור המתמיד בטכנולוגיות. זאת מכיון שכלי הטיס הופכים לשקטים ומהירים יותר ובעקבות כך זמן התגובה הניתן לבעלי הכנף להתחמק מפגיעה – קטן.

כמות הציפורים החולפות במדינת ישראל הינה מהגבוהות בעולם, בשל מיקומה של מדינת ישראל על ציר הנדידה של הציפורים הנודדות בין אירופה לאפריקה. כידוע, מדי שנה חולפות בשמי ישראל כמיליארד ציפורים (הלוך ושוב), כאשר אזור נמל התעופה בן גוריון הינו חלק מציר הנדידה. בנוסף, אזור נתב"ג רובו ככולו הינו אזור חקלאי, המהווה מוקד משיכה לבעלי כנף.

עשביה בנמל התעופה בן גוריון. נלחמים בציפורים גם באמצעות יבלית וסירה קוצנית. צילום רש"ת

יחידה מיוחדת עם אמצעי אלקטרו אופטי ייחודי

כדי להתגבר על הבעיה, מפעילה רשות שדות התעופה יחידה המתמחה במניעת מטרדי ציפורים בתעופה. אנשי היחידה, הפועלים 24 שעות ביממה, מקיימים סיורים  קבועים לאורך המסלולים ומגרשים בעלי כנף שנקלעו אליהם. היחידה המפעילה אמצעים מתוחכמים להברחת להקות הציפורים  מבלי לפגוע בהן והישגיה מוכרים בעולם כולו. היחידה אף זכתה לשבחים מפי מומחים בינלאומיים – הן בשל צמצום הסכנה למטוסים והן בשל הדאגה לבעלי הכנף.

בנמל התעופה בן גוריון יש חדר בקרה למעקב אחרי חיות בר בקרקע ובעלי כנף באוויר באמצעות מערכת אלקטרו אופטית, שקולטת את בעלי הכנף בטווחים של 8 ק"מ.

משימותיה של היחידה למניעת מטרדי ציפורים מורכבות, לאור כמויות בעלי הכנף החולפים או מקננים באזור הנמל. כמות פגיעות בעלי הכנף ביחס לכמות תנועות המטוסים הינה מהנמוכות בעולם וזאת על אף ריבוי בעלי הכנף באזורנו.

ציפורים נודדות באגמון החולה. ציר הנדידה עובר גם מעל נתב"ג. צילום עירית רוזנבלום

היחידה למניעת מטרדי צפרים פועלת בכמה מישורים: הפעילות לטווח ארוך היא הבסיס להצלחת הטיפול במטרדי ציפורים באזורי שדות תעופה. היא כוללת יצירת סביבה לא אטרקטבית לבעלי כנף; ניתוח סיכונים וטיפול בהתאם; תכנון רב שנתי לטיפול בקרקע; ביצוע מעקב שוטף אחר פעילות בעלי כנף כמו ספירות ציפורים, מעקב אחר התנהגות בעלי כנף, איתור מקומות קינון, השפעת מזג אוויר על התנהגותן, ניתוח פעולות חקלאיות והשפעתן על בעלי כנף ועוד.

בשוטף נעשים סיורים רכובים בשטחי השדה ומחוצה לו במטרה לאתר בעלי כנף בזמן אמת, הרחקת בעלי כנף באמצעות שיטות מסורתיות ומתקדמות, מעקב רציף אחר כל פעילות המשפיעה במישרין או בעקיפין על התנהגות בעלי כנף.

מטוס אל על בנחיתה בנתב"ג. המטוסים נעשים מהירים ושקטים מדי עבור בעלי הכנף. צילום סיון פרג'

במהלך השנים צברה היחידה ניסיון רב בטיפול במינים שונים של בעלי כנף והתמקצעות בניהול סביבה, במטרה ליצור סביבה דוחת ציפורים. יחידת הצפרים  פועלת על פי נהלי ארגון התעופה הבינלאומי (ICAO).

על פי נהלי הארגון, מחויב מפעיל שדות התעופה לנקוט באמצעים הדרושים בכדי לתת מענה לבעיית הציפורים באזור שדות התעופה. ה-ICAO מפרט את כל גורמי המשיכה לבעלי כנף והמלצות לדרכי פעולה מתאימות. בנוסף, קיימים ארגונים בינלאומיים לא-פורמאליים, אשר אינם מחייבים תקינה בנושא ורש"ת מאמצת אף את המלצותיהם לטיפול במטרדי הציפורים.

יחידת הצפרים  חברה באותם ארגונים ומקיימת קשרי עבודה שוטפים עם יחידות חופפות ברחבי העולם. אחת לשנה מקיימים ארגונים אלו כנסים, בהם מוצגים מחקרים וחידושים, במטרה להתמקצע ולשפר את עבודות יחידות הטיפול במטרדי הציפורים. אנשי היחידה משתתפים בכנסים אלה.

האחריות של רשות שדות התעופה (רש"ת) בטיפול במטרדי הציפורים מסתכמת בתחומי השדה עצמו. השטחים שמחוץ לשדה התעופה הינם באחריותה וסמכותה של רשות התעופה האזרחית (רת"א).

כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=84265

אולי יעניין אתכם גם

  • כעשרה מיליון נוסעים יעברו בחודשי קיץ ועד אחרי חגי תשרי בנתב"גכעשרה מיליון נוסעים יעברו בחודשי קיץ ועד אחרי חגי תשרי בנתב"ג
  • רת"א: הגידול בתנועת הנוסעים ב-2017 הגבוה ב-20 שניםרת"א: הגידול בתנועת הנוסעים ב-2017 הגבוה ב-20 שנים
  • וולקאם באק: רש"ת בקמפיין לרגל חזרת חברות התעופה הבינלאומיותוולקאם באק: רש"ת בקמפיין לרגל חזרת חברות התעופה הבינלאומיות
  • 1.7 מיליון נוסעים עברו בנתב"ג בנובמבר – עליה של 11.9% לעומת 20181.7 מיליון נוסעים עברו בנתב"ג בנובמבר – עליה של 11.9% לעומת 2018
  • 2018 היתה שנת שיא בהיקף הטיסות הפרטיות2018 היתה שנת שיא בהיקף הטיסות הפרטיות
תגיות:
רת"א בעלי כנף יבלית סירה קוצנית היחידה למניעת מטרדי ציפורים בתעופה נתב"ג רש"ת
« פוסט קודם
פוסט הבא »
 
IAS
  • ראשי
  • אודות
  • צור קשר
  • אתר המגזין
  • תקנון
  • הצהרת נגישות
הרשמה לניוזלטר

הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו כדי להשאר מעודכנים

[pojo-form id="89539"]

בהרשמתי הנני מקבל את תנאי האתר ומאשר קבלת תכנים הכוללים עדכונים בדבר מבצעים וחומרים פרסומיים לכתובת המייל שלי

קטגוריות
  • תעופה
  • תיירות
  • מלונות
  • סוכנים
  • קרוזים
  • סצנת האוכל
  • דילים
נבנה ומתוחזק על-ידי קבוצת אסטרטג | IAS כל הזכויות שמורות © 2018
Cleantalk Pixel
Go to mobile version