IAS

לאתר הסוכנים

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram
הרשמה לניוזלטר
  • ראשי
  • תעופה
  • תיירות
  • מלונות
  • סוכנים
  • קרוזים
  • סצנת האוכל
  • דילים
  • דרושים
  • ראשי
  • תעופה
  • תיירות
  • מלונות
  • סוכנים
  • קרוזים
  • סצנת האוכל
  • דילים
  • דרושים
IAS
  • ראשי
  • תעופה
  • תיירות
  • מלונות
  • סוכנים
  • קרוזים
  • סצנת האוכל
  • דילים
  • דרושים
  • ראשי
  • תעופה
  • תיירות
  • מלונות
  • סוכנים
  • קרוזים
  • סצנת האוכל
  • דילים
  • דרושים
ראשי » תעופה » מחדל הערפל בנמל התעופה של איסטנבול שיהיה הגדול בעולם

מחדל הערפל בנמל התעופה של איסטנבול שיהיה הגדול בעולם

עוזי בכר 26 במאי 2019 7:56

מומחים טוענים שמיקומו של נמל התעופה באיסנבול הוא טעות קריטית

מחדל הערפל בנמל התעופה של איסטנבול שיהיה הגדול בעולם נמל התעופה החדש באיסטנבול, נמל הבית החדש של טורקיש. צילום IAG

נמל התעופה החדש של איסטנבול רק נפתח בחודש שעבר וכבר נאלץ להסיט טיסות רבות בשל מזג אוויר גרוע. בשבוע שעבר נשלחו כמה טיסות לנחיתה בקורלו (Çorlu) כמאה ק"מ ממערב לנמל התעופה, כאשר הערפל השתלט עליו. מומחים אומרים כי הזהירו בנושא זה, וכי תקלות אלה ימשיכו להתרחש, שכן מיקומו לחלוטין לא מתאים לנמל תעופה.

נמל התעופה איסטנבול המיועד להיות הגדול בעולם, נפתח באפריל 2019 במלואו בפעם הראשונה. אחרי המעבר המתוקשר של כל מתקני נמל התעופה משדה התעופה אתאטורק למשכנם החדש, בתוך 45 שעות, כבר הוסטו טיסות מבזל, ברלין, ברמן, גטבורג, מארסיי, ריגה ויעדים אחרים לאותו נמל תעופה קורלו בשל ערפל כבד שמנע נחיתות בשדה החדש.

לפי עיתונאי טורקי, מומחי תעופה לא הופתעו, שכן מתחילת הפרוייקט נשמעו אזהרות שהמיקום הנבחר לנמל התעופה החדש חשוף לרוחות צפוניות הנושבות מהים השחור ואשר יביאו עמם גם שיבושים הנובעים מעננות וערפל. עיקר הערפל נגרם מאוויר קר המגיע לאיסטנבול מרוסיה בצפון, חוצה את הים השחור כשדבר אינו מחמם אותו. כשהאוויר הקר מגיע למזג האוויר הים-תיכוני החמים של טורקיה, הוא נהפך לערפל סמיך שלעיתים קרובות מונע מספינות לחצות את נהר הבוספורוס המחבר בין שני חלקי העיר.

עם זאת, ערפל הוא תופעה ידועה בטורקיה בכלל ובאיזור זה של איסטנבול בפרט. למעשה, רק חודשיים לפני פתיחת הנמל, בפברואר, ירד ערפל סמיך על העיר ונשאר שם שלושה ימים. לפי העיתון הטורקי דיילי סבח, טווח הראיה התקצר לעשרה מטרים או פחות וגרם לביטולי מעבורות וטיסות כמו גם לבעיות רבות על הכבישים.

לעומת נמל התעופה החדש, הנמל הקודם – אתאטורק – היה ממוקם בחוף הדרומי של טורקיה ורחוק מהערפל המסוכן, כשהעיר מייצרת הפרדה בינו לבין הנמל.

מגדל הפיקוח בנמל התעופה איסטנבול. אין הגנה מהרוחות מהים השחור. צילום IAG

אתר הנמל סופג סופות כמעט בשליש מימי השנה

נמל התעופה השלישי, המאסיבי והמתוכנן היטב של איסטנבול, מהווה סלע מחלוקת מאז תחילת הפרויקט: מדאגות כלכליות ועד לסוגיות סביבתיות, שלא לדבר על עיכוב אחר עיכוב שעברו עליו וגרמו מתחים בכל שלב. עם זאת, עניין הערפל עלול להיות התקלה הגדולה ביותר עבור הנמל.

דיווחים של לשכת המהנדסים והארכיטקטים של איסטנבול (TMMOB) קובעים כי האתר של נמל התעופה חווה סופות בכמעט שליש מימי השנה: 107 ימים מתוך 365 בממוצע. מיקומו של השדה גם סובל מעננות אינטנסיבית מתמשכת 65 ימים בשנה בממוצע, שלא לדבר, כאמור, על רוחות קיצוניות מן הים השחור בשל היעדר הגנה.

הדיוטי פרי בנמל התעופה החדש של איסטנבול. צילום IAG

אם כך מדוע לא מנעו הרשויות והמהנדסים את בניית הנמל במקום שהיה ידוע שאינו מתאים ליעדו? רוב הסיכויים הם, שפשוט לא היו אתרים אחרים על חצי האי הצר במרחק סביר מן העיר – כ-30 ק"מ.

התוצאה הסופית היא נמל תעופה יקר מאוד אשר עלול, בסופו של דבר, גם להוות כאב ראש עצום עבור הנוסעים וחברות תעופה כאחד. למרבה האירוניה, נמל אתאטורק הקטן והישן יכול בסופו של דבר להוות נמל חלופי בימים שהמגה-נמל של איסטנבול לא יוכל להתמודד.

בנמל התעופה איסטנבול פועלים כעת שני מסלולים ושטחו גדול יותר ממנהטן. הוא נועד כשיפעל במלואו לשרת 200 מיליון נוסעים עם שישה מסלולים. השלב הראשון של נמל התעופה ישרת 90 מיליון נוסעים. ההערכות על העלות הכוללת של בניית הפרויקט המונומטלי נעות בין 11 ל-51 מיליארד יורו. הנמל הוא הרכזת (HUB) של חברת התעופה הלאומית הטורקית טורקיש איירליינס.

בתוך כך, פורסם בטורקיה שכמה מבעלי הקונסורציום IGA שמפעיל את הנמל, מבקשים למכור את אחזקותיהם ב-11 מיליארד דולר. דובר של IGA הכחיש נמרצות ואמר שלא תימכר ולו מניה אחת.

ל-IGA החוב המסחרי הגדול ביותר בטורקיה לאחר גיוס של כ-5.7 מיליארד יורו (6.4 מיליארד דולר). הוא חתם חוזה ל-25 שנה להפעלת הנמל בתשלום של 22.1 מיליארד יורו לכל התקופה, או 1.1 מיליארד יורו בשנה.

כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=96054

אולי יעניין אתכם גם

  • IAG ואייר אירופה משכו את בקשות המיזוגIAG ואייר אירופה משכו את בקשות המיזוג
  • IAG מציעה לוותר על כמחצית ממסלולי אייר אירופה לטובת רכישתהIAG מציעה לוותר על כמחצית ממסלולי אייר אירופה לטובת רכישתה
  • הנציבות האירופית חוששת מרכישת אייר אירופה על ידי קבוצת IAGהנציבות האירופית חוששת מרכישת אייר אירופה על ידי קבוצת IAG
  • לא רק איסטנבול: איזמיר ובודרום מצטרפות למדריך מישלן בטורקיהלא רק איסטנבול: איזמיר ובודרום מצטרפות למדריך מישלן בטורקיה
  • קבוצת IAG מממשת את אופציית רכישת 10 מטוסי איירבוס A320neoקבוצת IAG מממשת את אופציית רכישת 10 מטוסי איירבוס A320neo
תגיות:
ערפל איסטנבול IAG נמל התעופה הים הכספי
« פוסט קודם
פוסט הבא »
 
IAS
  • ראשי
  • אודות
  • צור קשר
  • אתר המגזין
  • תקנון
  • הצהרת נגישות
הרשמה לניוזלטר

הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו כדי להשאר מעודכנים

[pojo-form id="89539"]

בהרשמתי הנני מקבל את תנאי האתר ומאשר קבלת תכנים הכוללים עדכונים בדבר מבצעים וחומרים פרסומיים לכתובת המייל שלי

קטגוריות
  • תעופה
  • תיירות
  • מלונות
  • סוכנים
  • קרוזים
  • סצנת האוכל
  • דילים
נבנה ומתוחזק על-ידי קבוצת אסטרטג | IAS כל הזכויות שמורות © 2018
Cleantalk Pixel
Go to mobile version
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס