בעקבות נתוני הלמ"ס המדאיגים ודו"ח בינלאומי שמציב את ישראל בתחתית דירוגי התדמית העולמיים, יוצאת לשכת מארגני התיירות הנכנסת בקמפיין חריף: "דווקא עכשיו – להפוך כל תייר לשגריר אמיתי של המדינה"

בעקבות פרסום נתוני הלמ"ס היום, מהם עולה כי בחודש מאי 2024 ביקרו בישראל רק 124,000 תיירים – לעומת כמעט 440,000 תיירים בתקופה המקבילה בשנת 2019 – יוצאת לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל בקריאה נוקבת: יש להשקיע מידית ומשמעותית בתדמיתה הבינלאומית של ישראל, באמצעות חיזוק התיירות הנכנסת.
הקריאה מגיעה על רקע נתונים מדאיגים נוספים: רק 563,000 תיירים נכנסו לישראל בחודשים ינואר-מאי השנה, לעומת כמעט 1.9 מיליון תיירים באותה תקופה בשנת 2019 – עוד לפני משבר הקורונה. לדברי אנשי הלשכה, ההשוואה לשנת 2023, כפי שמופיעה בדו"ח הלמ"ס, "מטעה ואינה משקפת את הפגיעה האמיתית בענף".
לשכת התיירות מפנה אצבע מאשימה למשרד החוץ, שלדבריהם "קיבל תקציב של 556 מיליון ש"ח לטובת תדמית ישראל – אך לא נענה לפניות לשיתוף פעולה". לטענת הלשכה, השפעת פעילות ההסברה של המשרד אינה ניכרת בשטח ואף לא מורגשת בקרב שותפים בינלאומיים.
עוד מדגישה הלשכה את נתוני דו"ח Anholt-Ipsos Nation Brands Index, בו דורגה ישראל בשנת 2024 במקום ה-49 מתוך 50 מדינות – נתון שמעיד לדבריהם על "מצוקה תדמיתית חמורה".
לדברי יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת: "במציאות של היום, מדינות הן מותגים. הדימוי הבינלאומי שלהן משפיע על כלכלה, דיפלומטיה, ביטחון ויחסי חוץ. ישראל מוכרחה לספר את סיפורה בעצמה – אחרת אחרים ימשיכו לספר אותה במקומה, באופן שלילי ולעיתים שקרי."
פתאל מדגיש כי התיירות הנכנסת היא לא רק מנוע כלכלי, אלא כלי הסברתי ראשון במעלה: "כל תייר שנחשף למציאות החיים בישראל, למגוון התרבותי, לחדשנות, ולחום האנושי – הופך לשגריר אותנטי. לא ניתן להשוות את זה לקמפיין תקשורתי מופשט. זו דיפלומטיה חווייתית מהסוג היעיל ביותר."
בלשכה קוראים לממשלה לגבש תכנית רב-שנתית, יזומה ושיטתית, שתמנף את יתרונותיה הייחודיים של ישראל – ההיסטוריים, הדתיים, והטכנולוגיים – לטובת בניית תדמית חיובית דרך תיירות.
"דווקא עכשיו, בשיאו של משבר ביטחוני, צריך להניח יסודות חדשים ליום שאחרי. הזמן לפעול הוא עכשיו – לפני שהתדמית השלילית תהפוך לעובדה גלובלית."
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=175159