השר חיים כץ: "אנחנו רוצים לשקם את המשרד מחדש אחרי הקורונה והמלחמה, ובחוק ההסדרים רוצים לבטל את הפטור ממע"מ על תיירות". היו"ר דוד ביטן: "נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם השר ומשרד התיירות"
היום (ב') התקיים דיון בוועדת הכלכלה בכנסת בנושא התיירות.
"בינואר 2023 נכנסתי לתפקיד והגדרנו יעד של 7 מיליון תיירים עד 2030, מאז חווינו את הקורונה וה-7 באוקטובר, ואנחנו הולכים לבנות מחדש את המשרד כדי לעמוד ביעד", כך אמר היום שר התיירות, חיים כץ, בישיבה בה מסר דיווח על פעילות משרדו לוועדת הכלכלה בראשות ח"כ דוד ביטן. עם זאת, השר כץ ציין: "אנחנו הולכים לשקם את המשרד אחרי הקורונה והמלחמה, ואני רואה בחוק ההסדרים את ביטול הפטור ממע"מ על תיירות. זה יעלה ב-20% את חבילות הכניסה לארץ ואם זה ככה וואלה אפשר לסגור את העסק. תיירים לא יגיעו. הם נוהרים לבית לחם שם הבדלי המחירים מגיעים ל-70% פחות, נכנסים לבית לחם כשהם אוהדי ישראל וחוזרים אויבים".
השר כץ הוסיף כי תקופת המלחמה הייתה קשה כי לא היו טיסות לארץ, ועכשיו רואים התאוששות. "אתמול נכנסו 6,100 תיירים ומאז ינואר האחרון נכנסו מעל 1.33 מיליון תיירים כשלפני המלחמה בתקופה המקבילה נכנסו 4 מיליון תיירים. רואים את ההתאוששות והצלחנו גם עם זה וגם עם הטיפול בפינויים של 130 אלף איש כי אנחנו יודעים לבצע ולא רצים לתקשורת לספר".
מנכ"ל משרד התיירות, מיכאל יצחקוב, ציין כי המשרד הוקם כדי לעשות כלכלה. במהלך השנים הוא התעסק יותר במטה ועכשיו הכוונה היא להחזיר את המשרד לעשות עסקים וכלכלה. הוא הציג את תוכניות העבודה של המשרד לשיקום והאצת התיירות. לדבריו: "התיירות הכניסה כ-40 מיליארד שקל לקופת המדינה ב-2019, מתוכם 22.6 מיליארד שקל מתיירות נכנסת. התיירות היא ענף הייצוא החמישי במשק והאוצר רוצה לבלום את התפתחות התיירות בישראל".
ח"כ ששון גואטה ציין, כי יש בעיות עם הבאת עובדים זרים לתיירות הכפרית, וח"כ יסמין סאקס פרידמן ביקשה פרטים על התכניות לתיירות בנגב. ח"כ אלי דלל אמר כי צריך שטיח אדום ומסלול ירוק ליזמי תיירות. ח"כ סימון דוידסון שיבח את השר והמשרד על הטיפול במפונים, אך אמר כי המדינה לא מבינה מה זה תיירות ועד כמה הנושא הזה הוא מרכזי בכלכלה. השר כץ הגיב ואמר: "כשנכנסתי למשרד אמרו לי פקידי האוצר, שלא צריך תיירות נכנסת, מספיק תיירות פנים. אז תבין איפה אני נלחם".
יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת, אמר כי הענף נמצא באחת התקופות החמורות בהיסטוריה של המדינה. הוא הוסיף: "בישיבה קודמת אמר השר כץ שהמדינה צריכה להחליט אם היא רוצה תיירים או לא, והשאלה נשארה פתוחה ומאז לא הייתה תשובה. במשך כל השנים התחום מתנהל ללא מדיניות מגובשת, ללא תכנון, אין תוכנית אב לתיירות, ומי שמנהל את התחום זה יד הגורל. כל 35 תיירים מייצרים משרה. מה יותר כדאי למדינה להשקיע בהבאת 3,500 תיירים וליצור 1,000 משרות או להשקיע במפעלים? איך יכול להיות שכולם מסכימים שזה חשוב וכלום לא קורה? התשובה פשוטה – לא ראש הממשלה, לא הממשלה לא הכנסת ולא המדינה, הצליחו לשכנע את מי שיודעים יותר טוב מכולם, את משרד האוצר. גם אם תכריחו אותם לתקצב, זה לא קורה. המדיניות שמוביל האוצר גם בנושא המע"מ איננה עומדת בשום אמת מידה מקצועית. לשנוא את ישראל זה אופנה ורק עם תיירים נוכל לתקן את זה".
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, אמר כי כולם מודעים למשבר העולמי בענף התעופה כתוצאה מהקורונה, וציין כי בשנה נורמלית ישראייר מביאה 200 אלף לתיירים. לדבריו, לשם כך הצטיידה ישראייר במטוסים ארוכי טווח ושימרה עובדים מקצועיים. "קיבלנו חבילת סיוע ב-2024, אבל 2025 תיכף מסתיימת וטרם גובשה חבילת הסיוע, אני מבקש מהשר לגבש ולסייע לנו להציל את העובדים המקצועיים". השר כץ הגיב ואמר כי התוכנית כבר מגובשת ויש למשרד 8 מיליון שקלים לטובתה שהוא רוצה לתת, אך עדיין אין אישור מהאוצר על זה.
היו"ר ביטן סיכם את הדיון והודה לשר כץ ולמנכ"ל יצחקוב, על הצגת הפעילות ועל שיתוף הפעולה עם הוועדה. "יש שיתוף פעולה מלא בין השר לוועדה ונמשיך לשתף פעולה כדי לקדם את ענייני המשרד לטובת אזרחי ישראל", אמר ביטן.
חדש! הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ: IAS – חדשות ועדכוני תיירות מהארץ ומהעולם
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=182028






