יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן דורש פתרון עד 11 באוגוסט: "לא יהיו ארכות נוספות". חברות התעופה מזהירות מקריסה משפטית וכלכלית. רת"א: כ-60 אלף ישראלים לא הצליחו לשוב בזמן המבצע

במהלך ישיבה סוערת נוספת של ועדת הכלכלה של הכנסת, הבהיר יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) כי המדינה מחויבת להציג בתוך שבועיים בלבד מתווה ברור לפיצוי אזרחים וחברות תעופה שנפגעו עקב סגירת נתב"ג במהלך מבצע "עם כלביא". לדבריו, "לא יהיו ארכות נוספות – הגיע הזמן להכריע".
בישיבה, שנערכה לאחר פגישה קודמת של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושרת התחבורה מירי רגב, הובהר כי למרות ההבנה לצורך במתווה, טרם נרשמה התקדמות מהותית. נציג אגף התקציבים באוצר, דניאל שוורץ, הסביר כי "השרים ביקשו לטייב נתונים ולבחון השלכות תקציביות ורוחביות", אך לא התחייב למועד סיום.
60 אלף ישראלים נותרו בחו"ל: "אירוע דרמטי שחייב מענה"
מנהל רשות התעופה האזרחית שמואל זכאי חשף כי כ-150 אלף ישראלים שהו בחו"ל בעת סגירת השמיים, וכ-60 אלף מהם לא הצליחו לשוב לארץ בזמן. לדבריו, רק 25 אלף נוסעים חזרו דרך נתב"ג, בעוד ש-65 אלף נאלצו לעבור דרך עקבה, טאבה, נמל חיפה ודרכי ים אחרות.
זכאי ציין כי "קל מאוד לשרה לחתום על צו חירום שמקל על חברות התעופה, אך לדעתה זה עלול לפגוע בציבור. ההחלטה חייבת לכלול מתווה – ולא צו חד צדדי".
חברות התעופה תוקפות: "מרחו אותנו חודשים"
עו"ד רז נזרי, המייצג את ארקיע, ציין כי השרים הבינו שצריך להגיד משהו ליו"ר הוועדה, אחרי שפעמיים לא היו תשובות. לדבריו, "לדחות את הקץ זה לא יעזור, בסוף המדינה צריכה להכניס יד לכיס. האוצר יצטרך לשלם פיצוי לא רק לנוסעים אלא גם לחברות התעופה, ויפה שעה אחת קודם".
מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס מחה על חוסר התגובה מצד המדינה: "כשהתקשרו אלינו ב-2 בלילה וביקשו להוציא מטוסים – פעלנו מיד. למה כשאנחנו מבקשים סיוע – גוררים אותנו חודשיים?". לדבריו, לישראייר יש כבר אלף תביעות פתוחות, והעיכוב פוגע בפעילות המשפטית והכלכלית של החברה.
סמנכ"ל אל על שלומי זפרני הצטרף לביקורת וציין כי נגרם לחברה נזק של 50 מיליון דולר, ללא כל מענה ממשלתי: "יש גרירת רגליים. מדברים רק על פיצוי לנוסעים ומתעלמים מאיתנו – גם אנחנו נפגענו אנושות".
האופוזיציה מאשימה את האוצר: "מתיש את הציבור"
חברי הכנסת אפרת רייטן, ולדימיר בליאק ואלון שוסטר תקפו את התנהלות משרד האוצר: "יש תחושה ברורה שמנסים למשוך זמן. הציבור לא אשם, והוא לא צריך לשלם את המחיר". בליאק אף הזכיר שהגיש הצעה למתווה פיצוי כבר ב-16 ביוני, שלא קודמה עד כה.
הדד-ליין: 11 באוגוסט
בסיכום הישיבה, ח"כ ביטן הבהיר חד משמעית: "בישיבה הבאה, תבואו עם מתווה סגור. לא יהיו דחיות נוספות. אם לא יהיה הסכם – הוועדה תקבל את ההחלטות בעצמה. הציבור מחכה, והמדינה חייבת לקחת אחריות".
הדיון הבא צפוי להתקיים סמוך ל-11 באוגוסט, והתוצאה עשויה לקבוע האם אלפי ישראלים וחברות תעופה יקבלו סיוע – או ייאלצו להיאבק על זכויותיהם בבית המשפט.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=177658