IAS

לאתר הסוכנים

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram
הרשמה לניוזלטר
  • ראשי
  • תעופה
  • תיירות
  • מלונות
  • סוכנים
  • קרוזים
  • סצנת האוכל
  • דילים
  • דרושים
  • ראשי
  • תעופה
  • תיירות
  • מלונות
  • סוכנים
  • קרוזים
  • סצנת האוכל
  • דילים
  • דרושים
IAS
  • ראשי
  • תעופה
  • תיירות
  • מלונות
  • סוכנים
  • קרוזים
  • סצנת האוכל
  • דילים
  • דרושים
  • ראשי
  • תעופה
  • תיירות
  • מלונות
  • סוכנים
  • קרוזים
  • סצנת האוכל
  • דילים
  • דרושים
ראשי » מלונות » מלונאים ומפונים – שוב נפגשים

מלונאים ומפונים – שוב נפגשים

מוטי ורסס 29 ביוני 2025 3:19

בעיצומו של גל תקיפות טילים והסלמה ביטחונית חסרת תקדים, ענף המלונאות בישראל מתגייס לטובת עשרות אלפי מפונים – תוך הפיכת בתי המלון למקלטים קהילתיים מאולתרים. מנהלים ועובדים מגיבים במהירות, פותחים את הלב ואת הדלתות

מלונאים ומפונים – שוב נפגשים סימה אלימלך, מנכ״לית מלון לאונרדו נגב בבאר שבע. צילום: אוהד אברהימי

יום שישי בבוקר, לפני עשרה ימים, בבאר שבע. סימה אלימלך בת ה-51 התכנסה עם בעלה אבי ובנותיהם בממ”ד בדירתם, כאשר אזעקות צבע אדום מילאו את האוויר. רק יום קודם לכן טיל בליסטי איראני פגע בבית החולים סורוקה הסמוך, והחריף את תחושת החרדה של המשפחה. עד מהרה נודע כי טיל נוסף פגע בשכונה שקטה סמוכה וגרם לנזקים כבדים לבניינים רבים.

כשהתושבים החלו לעכל את שקרה ולהתמודד עם ההרס, אלימלך – מנכ”לית מלון לאונרדו נגב – עברה מיד למצב חירום. היא ביקשה מבעלה להכין את ארוחת השבת, ובמקביל הורתה לצוות המלון, דרך קבוצת הווטסאפ, להתייצב במלון. אף שהחלה בתפקידה רק לפני שלושה חודשים, פעלה במקצועיות ראויה לציון כמי שמכירה את המערכת היטב, והגיעה למלון תוך עשר דקות. גם הצוות לא איחר לבוא.

תוך שעה, המלון שינה פניו. החדרים הוכנו, החללים הציבוריים אורגנו, הוגשו כיבודים – ואפילו נפתח גן ילדים. “ברשת פתאל יש לנו ניסיון עם קליטת 20 אלף מפונים מאז ה-7 באוקטובר”, היא מסבירה. “אבל כשזה קורה בעיר שלך, לאנשים שאת מכירה – זה פוגש אותך אחרת. הילדים שלנו לומדים יחד ולפגוש בבנות שמשחקות עם בנותיי מפונות למלון שלנו זה משהו אחר. הרגשתי בתחושת שליחות. היה לי ברור שאנחנו נעשה הכל כדי לעזור למי שאיבדו את ביתם ואת תחושת הביטחון.”

מלון לאונרדו נגב בבאר שבע. צילום: איה בן עזרי

בשבוע שעבר, זמן קצר לאחר הכרזת הפסקת האש, באר שבע ספגה מתקפה קטלנית נוספת שגבתה את חייהם של ארבעה אזרחים. גל נוסף של מפונים הגיע למלון. עד הערב כבר שוכנו שם 500 איש, רבים מהם צפוים להישאר לפחות חודש.

מאז מתקפת ה-7 באוקטובר והמלחמה בעזה, למעלה מ-200 אלף ישראלים נאלצו לעזוב את בתיהם – תחילה מהדרום ולאחר מכן מהצפון. רבים מהם שוכנו במלונות ובדירות נופש לטווח קצר. מה שהתחיל כפתרון זמני, נמשך חודשים ארוכים והציב למלונאים אתגרים לוגיסטיים, כלכליים ונפשיים. מנהלי המלונות נאלצו לאזן בין מתן שירותי אירוח רגילים לבין צרכים הומניטריים. החדרים הפכו לדירות מגורים, ושירותי תמיכה – נפשיים, חינוכיים וטיפוליים – סופקו בשיתוף עם המדינה.

הניסיון הזה התברר כקריטי גם כשתחילת יוני הביאה עמה מתקפות טילים מאיראן על ערים בישראל. מאז החל מבצע “עם כלביא”, ענף התיירות הישראלי חווה ירידה דרמטית. המתיחות האזורית, אזהרות המסע, ביטולי הטיסות וחוסר הוודאות – כולם הובילו לירידה כמעט מוחלטת בתיירות הנכנסת. גם התיירות המקומית, במיוחד בצפון ובדרום, התאדתה. במציאות הזו, עבור מלונות רבים, קליטת מפונים הפכה לא רק לצו מוסרי – אלא גם לפתרון הישרדותי.

מי שמובילה את ההתמודדות בתחום היא רומי גורודיסקי, סגנית מנכ”ל התאחדות המלונות בישראל. גורודיסקי, בולדוזרית ותיקה רבת פעלים הנחשבת לדמות מפתח מאחורי הקלעים, מובילה מערכי חירום מאז ימי מבצע  “ענבי זעם” בלבנון ב-1996. ב-7 באוקטובר סייעה להקים חמ”ל לאכלוס מפונים מדרום ומצפון. עם תחילת מבצע “עם כלביא”, פתחה חמ”ל חדש. “ב’חרבות ברזל’ הכול רוכז דרך רשות החילוץ והפינוי הלאומית פס״ח”, היא מסבירה. “הפעם, האחריות עברה לעיריות ולרשויות המקומיות”.

אם קודם מדובר היה בפריפריה, הפעם נפגעו המרכזים העירוניים. “מתוך 15,000 מפונים, כ-10,000 שוכנו במלונות”, היא אומרת. “היתר מצאו מקום אצל משפחות וחברים. עבדנו עם העיריות כדי להשאיר אנשים קרוב לסביבה המוכרת שלהם – מתוך הבנה שקרבה קהילתית מקלה על ההתמודדות”. מערכת ניהול החדרים שפיתחו גורודיסקי וצוותה בזמן אמת אפשרה שיבוץ מהיר ויעיל. ייתכן אפילו שמדובר במודל לניהול חירום שיאומץ ברחבי העולם ואף ילמד בבתי ספר למלונאות.

חדר אירוח במלון בובו תל אביב – בית למפונים .צילום: מקס קובלסקי

בין המפונים גם דני שדה, בן 72, לשעבר כתב התיירות של “ידיעות אחרונות”, שסיקר מאות מלונות בארץ ובעולם. הוא פונה מביתו שבתל אביב שעות לאחר שפגיעה בבנין רב קומות קרוב לביתו גרמה נזק לבניין כולו. “מצאתי את עצמי עם בן זוגי וכלבנו, טייסון, בחדר של 14 מ”ר במלון בובו מרשת בראון”, הוא מספר. “החדר קטן, אבל האוכל נהדר והצוות מדהים”. שדה, שהתארח ביותר מ-250 מלונות ב-40 מדינות, אומר שהפעם זו חוויה אחרת לגמרי. “לראשונה שאני במלון עם כלב, יורד איתו למקלט בזמן אזעקות, מתמודד עם ניירת של דירתנו שנפגעה. זה לא סוג האירוח שדמיינתי אי פעם.”

מה קורה במלונות תל אביב וגוש דן נוכח זרם האורחים הלא צפוי הזה?

ד”ר ערן כתר, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללת כנרת, מסביר: “בין ינואר לאפריל 2025 תפוסת המלונות בתל אביב עמדה על 45% בלבד – בשל האטה בתיירות הבינלאומית. קליטת המפונים עוזרת למלונות לשפר הכנסות, לפחות באופן זמני”.

אך האתגרים לא נעלמים. רבים מהמפונים יתקשו למצוא דיור חלופי, בעיקר באזור תל אביב רבתי  – מהיקרים בעולם. “הענף הסתגל למציאות. ב-2024 חלק מהמלונות שילבו בין מפונים לאורחים רגילים. זה דורש איזון תפעולי, אבל הרוב מבין את המציאות החריגה. כדי למנוע חיכוכים, רשתות גדולות מקצות מלונות מסוימים למפונים ואחרים לתיירים. גמישות תהיה מילת המפתח”, מסכם כתר.

כל מלונאי יאמר לך: אנחנו מחכים בקוצר רוח לחזרת התיירות. אך עד אז, נמשיך לארח מפונים – בשקט, במקצועיות, ובאמפתיה. עם המשך הלחימה בעזה, התקווה לגל תיירות נראית כרגע כפנטזיה.

כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=176455

אולי יעניין אתכם גם

  • "חודש הקריאה" בהרצליה"חודש הקריאה" בהרצליה
  • קבוצת לופטהנזה: "ביטולי הטיסות יימשכו עד 24 בספטמבר"קבוצת לופטהנזה: "ביטולי הטיסות יימשכו עד 24 בספטמבר"
  • אביה מזרחי מגן מונתה למנכ"לית רשת מלונות פתאלאביה מזרחי מגן מונתה למנכ"לית רשת מלונות פתאל
  • UP – הטיסה הראשונה המריאה לברליןUP – הטיסה הראשונה המריאה לברלין
  • ישראייר זכתה במכרז משרד הכלכלה להטסת מטענים למילאנו ושנזןישראייר זכתה במכרז משרד הכלכלה להטסת מטענים למילאנו ושנזן
תגיות:
מלונאים ומפונים סימה אלימלך
« פוסט קודם
פוסט הבא »
 
IAS
  • ראשי
  • אודות
  • צור קשר
  • אתר המגזין
  • תקנון
  • הצהרת נגישות
הרשמה לניוזלטר

הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו כדי להשאר מעודכנים

[pojo-form id="89539"]

בהרשמתי הנני מקבל את תנאי האתר ומאשר קבלת תכנים הכוללים עדכונים בדבר מבצעים וחומרים פרסומיים לכתובת המייל שלי

קטגוריות
  • תעופה
  • תיירות
  • מלונות
  • סוכנים
  • קרוזים
  • סצנת האוכל
  • דילים
נבנה ומתוחזק על-ידי קבוצת אסטרטג | IAS כל הזכויות שמורות © 2018
Cleantalk Pixel
Go to mobile version
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס