Site icon IAS

התאחדות משרדי הנסיעות תומכת בהמשך פעילות שדה דב

שדה דב המאבק נגד סגירתו מסלים צילום עירית רוזנבלום

נמשך הוויכוח סביב סגירתו של שדה דב. הפעם פנתה התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות לשר התיירות יריב לוין ולשר התחבורה ישראל כץ, בבקשה למנוע סגירת פעילות נמל התעופה שדה דב בתל אביב, לכל הפחות, עד מציאת חלופה אמיתית שלא תפגע בציבור הנוסעים והתיירים.

בפנייה, בחתימתה של מנכ"לית ההתאחדות, חני סובול, הובעה דאגה כי סגירת שדה דב תביא לפגיעה קשה בתיירות לאילת לרבות במלונות, באטרקציות לתיירות, במסעדות ועוד וציינה כי "קיים החשש כי נוסע שיידרש להגיע לנתב"ג על מנת לטוס לאילת – עלול לבחור בנופש מחוץ לגבולות ישראל".

השר לוין, הידוע בהתנגדותו לסגירת שדה דב, טען בזמנו כי "שדה דב מהווה את שער הכניסה המרכזי לאילת וסגירתו הינה גזר דין מוות לעיר. היא תביא בהכרח לפגיעה אנושה בענף התיירות באילת ואת המחיר ישלמו תושבי אילת, אשר מתפרנסים באופן ישיר או עקיף מהמוני הישראלים והתיירים הזרים אשר מגיעים לנפוש באילת דרך שדה דב. ללא שדה דב – ענף התיירות ייפגע באופן דרמטי".

תעשיית התיירות לממשלה: אל תתנתקו מאילת!

ואילו במודעה דרמטית בעיתון הארץ, שרובה היתה ריקה ורק במרכזה ריבוע טקסט קטן, נכתב כי “התוכנית לסגירת השדה היא תוכנית ההתנתקות מאילת. סגירת השדה תביא לפגיעה במאות חולים תושבי אילת שזקוקים לטיפולים רפואיים קבועים במרכז; סגירת שדה דב תביא לפיטורי מאות עובדים מקרב תושבי העיר; סגירת שדה דב היא ויתור של ממשלת ישראל על אילת. שרי ממשלת ישראל – אל תתנתקו מאילת!”, על המודעה חתומים תאגיד התיירות אילת, התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות, התאחדות המלונות בישראל וההתאחדות באילת, ארגון ההורים של בתי הספר באילת, ידידי בית החולים יוספטל אילת, אוניברסיטת בן גוריון ומרחב אילת של ההסתדרות. המודעה פורסמה לפני ישיבת הממשלה, שאמורה הייתה לדון בנושא שדה דב.

אילת. פגיעה בחולים, בתושבים, בעובדים. צילום depositphotos

ואכן, הממשלה החליטה לדחות את פינוי שדה דב בפעם הרביעית. ההחלטה התקבלה יום לאחר שהממשלה החליטה שהפעילות הצבאית בשדה דב תופסק בחודש יולי 2019, ודחתה גם בשנה את הקמת המסוף הזמני. לפני שבוע גם החלה הוועדה המחוזית לדון בתוכנית המורחבת שמקדמת רשות מקרקעי ישראל (רמ”י) לרובע שדה דב יחד עם חלופת חולדאי החדשה להמשך הפעילות האזרחית בשדה דב.

באותו היום שבו התקבלה החלטת הממשלה, דחתה ועדת הפנים של הכנסת בחמישה חודשים את הקמת הטרמינל הזמני,  שעלות הקמתו מוערכת בכ-60 מיליון שקל. ההחלטה התקבלה כי נוצר פער זמנים שהיה גורם לסגירה מיידית של שדב דב. יו"ר הוועדה, יואב קיש, אף טען, כי “נכון לעשות חשיבה מחודשת ולבנות טרמינל לטווח ארוך ולא לזרוק לפח 60 מיליון שקל”.

עו"ד דורון כוכבי, המייצג בעלי זכויות בקרקע של שדה דב, טען, כי שר התיירות, הטוען שהשארת שדה דב חיונית לתיירות באילת, אינו באמת מנסה לפתור את בעיות הנגישות התיירותית לעיר. "לאילת בעיות תיירותיות בעיקר בגלל מחירי המלונות הגבוהים וסיבות נוספות שאינן קשורות לכך האם הישראלים והתיירים ימריאו משדה דב או מנתב"ג מספר קילומטרים מזרחה", טען עו"ד כוכבי וציין גם כי ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, נאבק בתוכנית לסגירת השדה שכבר אושרה בוועדה המחוזית. "אני שואל מה הם המניעים של חולדאי להתיר פעילות של שדה תעופה במרכז מגורים אורבני שוקק חיים. דבר שחמור מאוד מבחינה תכנונית ופוגע בתושבים".

ראש עיריית תל אביב מציע תוכנית חלופית המאפשרת את המשך הפעלת שדה דב. התוכנית החלופית מציעה תכנון רובע עירוני חדש, אשר יהווה חיבור למרקם העירוני הקיים והמתוכנן וייצור רצף עירוני שוקק שיכלול, בין השאר, את שדה התעופה האזרחי, אזור רצועת החוף ומלונאות לכל אורכו.

מוניות בנמל התעופה בן גוריון. נוסעי הרכבת נתונים לחסדי המוניות

תחנת הרכבת בנתב"ג שוב נסגרת השבוע

ההתאחדות, המייצגת מאות משרדי נסיעות ואלפי יועצי תיירות העוסקים בתיירות יוצאת, תיירות נכנסת ותיירות פנים,  הדגישה במכתבה לשרים, כי לסגירת השדה בתל אביב לא הוצע תחליף של ממש עבור הנוסעים לאילת, מישראל ומחו"ל וכי כל החלופות שהוצעו עד כה מסרבלות את הדרך לאילת וממנה ומעלות חשש מהותי לפגיעה חמורה בתיירות לאילת.

ההתאחדות ציינה, כי היתרון היחסי של שדה דב לעומת נתב"ג הוא בגישה נוחה לתיירים, הן לאילת והן לתל אביב. זאת בעוד שהחלופה המוצעת תצריך בכיוון המרכז נסיעה לנתב"ג ובכיוון הדרום נסיעה ממצפה רמון לאילת. בנוסף, הדגישה ההתאחדות, כי בניגוד לנתב"ג, שרשרת הפעולות לנוסע בשדה דב, לפני הנסיעה ואחריה, היא קצרה, יעילה וממוקדת.

המצדדים בסגירת שדה דב טוענים כי הנסיעה ברכבת לנתב"ג היא קלה ומהירה ולכן מקלה על הנוסעים המתכוונים לטוס לאילת. המתנגדים לסגירת שדה דב טוענים כי רצף תנועת הרכבות לנתב"ג לא בטוחה בגין תקלות, שביתות או שינויים יזומים של הנהלת הרכבת. כך, למשל, בגין עבודות לקראת פתיחת קו הרכבת המהיר לירושלים, תיסגר תחנת הרכבת בנתב"ג מיום רביעי 1 באוגוסט ב-21:00 ועד יום שישי 3 לאוגוסט עם סיום השירות, וכן ממוצאי שבת 4 באוגוסט ועד יום ראשון 5 באוגוסט ב-04:00 לפנות בוקר. בנוסף, ייסגר מקטע זה החל ביום רביעי 8 באוגוסט 2018  ב-21:00 ועד יום שישי 10 באוגוסט עם סיום השירות, וכן ממוצאי שבת 11 באוגוסט 2018 ועד יום ראשון 12 באוגוסט ב-04:00 לפנות בוקר.

Exit mobile version