רגולטור התעופה האמריקני מאשים את ענקית המטוסים במאות כשלים מערכתיים, בהצגת מטוסים שאינם כשירים לטיסה ובניסיון לחץ על גורמי בטיחות – הכול על רקע תקרית הדלת בטיסת אלסקה איירליינס

רשות התעופה הפדרלית בארה"ב (FAA) הודיעה על כוונתה להטיל קנס אזרחי של 3.14 מיליון דולר על חברת בואינג, בעקבות שורת הפרות בטיחות חמורות הקשורות לייצור מטוסי הבואינג 737. מדובר בצעד חריג שממחיש את עומק המשבר התדמיתי והרגולטורי של יצרנית המטוסים האמריקנית, במיוחד מאז תקרית הדלת הדרמטית שאירעה בינואר 2024 בטיסת אלסקה איירליינס.
לפי הודעת ה-FAA, בין ספטמבר 2023 לפברואר 2024 תועדו מאות מקרים של כשלים במערכת האיכות במפעל בואינג בברנטון, וושינגטון, ובמפעל גוף המטוס של Spirit AeroSystems בוויצ'יטה, קנזס. הממצאים כוללים הצגת שני מטוסים שלא עמדו בתקנים לקבלת אישור טיסה, ואף ניסיון של עובד בואינג להפעיל לחץ על נציג יחידת ODA (ארגון הרשאה לייעוד) כדי לאשר מטוס 737 MAX, למרות שהנציג קבע כי אינו כשיר.
ה-FAA הדגישה כי השתמשה ב"סמכות העונש הסטטוטורית המרבית" וכי לבואינג ניתנו 30 ימים להשיב לטענות.
תקרית הדלת שהציתה גל ביקורת
הקנס המוצע אינו עומד בפני עצמו אלא מגיע בהמשך לגל חקירות ובדיקות בעקבות האירוע בטיסת אלסקה איירליינס. אז, זמן קצר לאחר ההמראה מפורטלנד, עף פאנל דלת חירום ממטוס 737 MAX – מקרה שהוביל להשבתת צי המטוסים הזה בעולם.
חקירת המועצה הלאומית לבטיחות בתחבורה (NTSB) העלתה כי ארבעה ברגים קריטיים שנועדו לאבטח את הדלת לא הותקנו מחדש לאחר עבודות ייצור חוזרות. המחדל נבע מחוסר פיקוח, תיעוד והכשרה מתאימים, שאפשרו לטעות כה חמורה לחמוק ללא זיהוי.
יו"ר ה-NTSB, ג'ניפר הומנדי, מתחה ביקורת חריפה גם על ה-FAA עצמה, שלדבריה כשלה בפיקוח אפקטיבי ובמניעת כשלים מערכתיים מתמשכים. "התאונה הזו לעולם לא הייתה צריכה להתרחש", ציינה.
מגבלות ייצור ואובדן אמון רגולטורי
מאז התקרית, בואינג מתמודדת עם מגבלות ייצור מחמירות: תפוקת מטוסי 737 MAX מוגבלת ל-38 בחודש בלבד. במקביל, ה-FAA מבצעת כיום בדיקות כשירות עצמאיות על כל מטוסי 737 MAX ו-787 טרם מסירה – צעד יוצא דופן שממחיש את אובדן האמון בתהליכי בקרת האיכות של החברה.
מנהל ה-FAA, בריאן בדפורד, הבהיר כי טרם התקבלה החלטה האם להסיר את מגבלת הייצור, וכי בואינג תידרש להוכיח שיפורים ממשיים בתרבות הבטיחות שלה לפני שתוכל לחזור לקצב הרגיל.
בואינג בצומת דרכים
עבור בואינג, מדובר בעוד מכה קשה למוניטין שנפגע בשנים האחרונות, החל ממשברי ה-737 MAX הקודמים, דרך כשלים בפרויקטי הייצור, ועד לחץ ציבורי ורגולטורי מתמשך. הקנס של ה-FAA הוא אולי סמלי ביחס להיקף עסקי החברה, אך הוא מסמן מגמה ברורה: רשויות הפיקוח אינן מוכנות עוד להעניק אמון עיוור, והחברה נדרשת להוכיח שינוי יסודי ועמוק בתרבות הארגונית והבטיחותית שלה.
חדש! הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ: IAS – חדשות ועדכוני תיירות מהארץ ומהעולם
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=179712