ITA Airways, חברת התעופה הלאומית של איטליה, נקלעה לאחת התקופות המורכבות בתולדותיה בעקבות ריקול עולמי למנועי Pratt & Whitney PW1000G (GTF). החברה אישרה כי 22 מטוסים בצי שלה הוצאו משירות — קרוב ל־28% מהצי הפעיל.
לפי עיתון קוריירה דלה סרה, הנזק הכלכלי המצטבר צפוי להגיע ל־150 מיליון אירו עד 2030, כתוצאה משיבושי תפעול, ביטולי טיסות, הפחתת קיבולת וצורך בהחלפת מטוסים בתוך הצי.
צי רחב – אבל נתון לפגיעה קשה
ITA מפעילה צי של 101 מטוסים, מהם 79 ממשפחת A220 ו-A320. מנועי סדרת PW1000G מניעים חלק משמעותי מהמטוסים הללו: עשרים ושישה מטוסי A220, תשעה עשר מטוסי A320neo, ושבעה מטוסי A321neo.
בימים האחרונים היו מקורקעים: שני A220-100, שבעה A220-300, שמונה A320neo ושני A321neo — כולם ממתינים לבדיקות עומק ולתיקונים הנדרשים. הפגם, שזוהה במהלך 2023, נוגע לתהליך ייצור רגיש שעלול להוביל לסדקים בחלקים קריטיים במנוע. מאות מנועים ברחבי העולם נדרשים כעת להוצאה מהשירות, בדיקה ממושכת והחלפה — תהליך שעלול לארוך חודשים.
הפסדים יומיים ושיבושי תפעול
לפי ההערכות, הקרקוע הנרחב גורם להפסד של כ־82,000 אירו בכל יום, סכום המשקף את הצורך בשינויים בלוחות הטיסות, צמצום קווים, והגדלת ההוצאות על תפעול חלופי ומטוסים חכורים זמניים. ההשפעה על ITA גדולה משמעותית מזו של חברות תעופה אחרות הנפגעות מהריקול: Wizz Air: כ־14.6% מהצי מושהה ו- IndiGo: כ־12.7%. ITA ניצבת בחזית הפגיעה, בין היתר משום שחלק ניכר מצי המטוסים החדשים שלה מבוסס על מנועי PW1000G.
ITA דורשת פיצוי – ועוקבת אחרי ההקלות העתידיות
מנכ"ל החברה, יורג אברהרט, הצהיר כי ITA Airways תדרוש פיצוי מלא מפראט אנד וויטני בגין הנזק הכלכלי הרב והפגיעה בתוכניות הצמיחה. למרות המצב המורכב, בחברה מעריכים כי בשנת 2026 מספר המטוסים המושבתים ירד לכ־20, וב־2030 יעמוד מספרם על כ־10 בלבד, ככל שהמנועים יתוקנו ויוחלפו.
חדש! הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ: IAS – חדשות ועדכוני תיירות מהארץ ומהעולם
