Site icon IAS

תושבי אילת יפגינו: אילת חייבת את שדה דב!

ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי. טסים בכל יום עם חולים לאיכילוב צילום יח"צ

מחרתיים, יום חמישי ה-10 בינואר בשעה 15.00, נקראים תושבי אילת על ידי העיריה להפגנת מחאה גדולה כנגד סגירת שדה דב בתל אביב. ההפגנה תיערך ברחבת מלון קלאב הוטל שם יתארחו ביום זה שרים, חברי כנסת וחברי מרכז הליכוד במסגרת אירועי הלאומיאדה. תושבי אילת דורשים מראש הממשלה, בנימין נתניהו, "שלא להוריד את הדגל מאילת ולדחות את סגירת שדה דב מהמועד המתוכנן ביולי 2019 ובזמן הזה למצוא חלופה ראויה".

כרזת ההפגנה נגד סגירת שדה דב. צילום הנפת הדגל – לשכת העיתונות הממשלתית

באחרונה דנה ועדת הפנים של הכנסת בסוגיית סגירת שדה דב לקראת קריאה שנייה ושלישית.

ביום חמישי שעבר כינס שוב ראש העירייה, מאיר יצחק הלוי, את מטה המאבק, שהחליט, כאמור, על הפגנת מחאה בזמן אירועי הלאומיאדה באילת, כצעד ראשון שיגיע במידת הצורך עד לסגירה מוחלטת של העיר אילת.

אין רכבת או כבישים מהירים למרכז

לטענת העיריה, שדה דב הוא צינור החמצן של אילת וסגירתו עלולה לנתק את המדינה מהעיר, מתושביה ומכלכלתה. משדה התעופה דב ואליו טסים כיום כ-800 אלף נוסעים בשנה והוא משמש "תחבורה ציבורית עם כנפיים" עבור תושבי אילת הנדרשים להגיע למרכז הארץ לצרכי רפואה, עבודה ועוד, וכן עבור מאות אלפי תיירים וישראלים הבאים בשערי העיר הדרומית. בפועל, אין כיום חלופה ממשית למאות אלפי הטסים משדה דב ואליו. נתב"ג עמוס מאוד ואינו מסוגל לשמש חלופה ראויה לנוסעי שדה דב. לאילת וממנה אין רכבת או כבישים מהירים, לכן אסור לסגור את שדה דב ויש לאמץ את התוכנית לצמצם את השדה למסלול אחד במערב עם טרמינל קטן. שיווק הקרקעות של שדה דב לנדל"ן יכול להתבצע בהדרגה ממזרח למערב עד שראש הממשלה יעמיד את החלופה של שדה בים אותה הבטיח.

אילת. בפועל, אין כיום חלופה ממשית למאות אלפי הטסים משדה דב ואליו. צילום רון בורקין למשרד התיירות

כך, בין היתר, עולה גם מדו"ח שביצע מנכ"ל משרד התחבורה לשעבר, עוזי יצחקי, עבור התאחדות המלונות אילת, אשר בחן את המשמעויות מסגירת שדה דב. עוד על פי הדו"ח, תוביל סגירת שדה דב לירידה משמעותית בהיקף מספר הטסים לאילת בשיעור של 22-41 אחוזים בשנה. עוד צפויה בעקבות סגירת השדה, התייקרות במחירי הטיסות, בין היתר מפאת הגידול הצפוי בביקוש לטיסות לעומת היצע מוגבל בעקבות קיבולת נתב"ג, הפחתה בתדירות הטיסות לאילת ומעבר לשימוש במטוסים גדולים. בסיכום הדו"ח ממליץ יצחקי לפעול להשארת שדה דב כשדה תעופה פעיל לתקופה נוספת של שלוש שנים לפחות ובזמן הזה  לבחון את החלופה של השארת מסלול קבוע בשדה דב לצד קידום הליכי התכנון והבינוי של חלק מיחידות הדיור המתוכננות. במקביל לכך מציע יצחקי בדו"ח, כי סגירת השדה תבוצע רק בעיתוי בו תכניות הבניה תמצאנה ברמת בשלות גבוהה.

במסגרת "גילוי נאות" כותב יצחקי בסופו של הדו"ח כי במהלך כהונתו כמנכ"ל משרד התחבורה בשנת 2013, השתתף בטקס החתימה על מיזם שדה דב בצוותא עם שר האוצר אז, יאיר לפיד, שר החקלאות אז, חה"כ אורי אריאל ומנהל רשות מקרקעי ישראל באותה עת, בנצי ליברמן. לדבריו, טקס החתימה התייחס לסגירת שדה דב לטובת הקמת 16,000 יחידות דיור, אשר מחציתן יועד לדירות קטנות-יחסית להשכרה כדיור בר-השגה. "ההחלטה כאמור התקבלה על פי המידע והנתונים שהוצגו בפני מקבלי ההחלטות באותה עת……כיום, לאחר איסוף וניתוח מידע ונתונים עדכניים, גיבוש תמונת המצב נכון לעת הזו וקיומה של חלופה ממשית וישימה אשר עשויה להעניק מענה אף אם זמני, אני סבור כי המלצותיי כפי שהן מובאות בדו"ח יש בהן איזון מתאים בין כל הצרכים ומימושן יאפשר למדינה לאתר ולמצוא פתרון ראוי.

דוח שדה דב- עוזי יצחקי – דצמבר 2018

סרטון פייסבוק עם עדויות של תושבי אילת על הצורך בשדה דב.

Exit mobile version