Site icon IAS

שווי שוק פתאל החזקות גדול משווי השוק של אל על

ביום ראשון הקרוב תפתח פתאל החזקות את המסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב. תהיה זו הבעת אמון נוספת ברשת מלונות פתאל, שהשלימה בהצלחה גדולה את הנפקתה בבורסה וגייסה כ-507 מיליון שקל בהנפקת 10% ממניותיה. מדובר באחת מהנפקות האקוויטי הגדולות שבוצעו בתל-אביב בשנים האחרונות, כשמניות החברה עשויות להיכנס למדד ת"א 125.

על כך אומר דוד פתאל, יו"ר רשת מלונות פתאל: "אנו מודים לציבור המשקיעים על הבעת האמון בחברה, בפעילותה ובהנהלתה. הנפקת מניות החברה בבורסה הינה צעד המהווה ציון דרך עבור הרשת שנפתחה לפני 19 שנים וכוללת כיום 167 בתי מלון בישראל ובאירופה. בכוונתנו להמשיך ולפתח את פעילות החברה באמצעות הרחבת פעילותנו בשווקים הקיימים וכניסה ליעדים חדשים ואטרקטיביים. אנו רואים בציבור המשקיעים שותף מלא ואמיתי לטווח ארוך, שייהנה מהמשך צמיחתה והתרחבותה של הרשת".

ההצלחה הגדולה בהנפקה בבורסה לניירות ערך בתל אביב של פתאל החזקות – שהינה רשת בתי המלון הגדולה בישראל – באחת מההנפקות הגדולות ביותר שבוצעו בבורסה בשנים האחרונות, מגלה דבר מעניין נוסף: שווי השוק  של פתאל החזקות – 3.93 מיליארד שקל (לפני הכסף) – הוא יותר מפי שישה משווי השוק של אל על שהוא 647 מיליון שקל.  

יתרה מכך, אל על ניצבת מבחינת שווי השוק שלה, גם מאחורי רשת מלונות דן, ששווי השוק שלה הוא 2.8 מיליארד שקל, רשת ישרוטל ששווי השוק שלה הוא 2.17 מיליארד שקל וגם מאחורי סיטונאית התיירות הגדולה איסתא, ששווי השוק שלה הוא 1.125 מיליארד שקל.

כל הערכות השווי הבורסאיות נכונות ליום רביעי 21 בפברואר 2018.

שווי שוק (Market Value)

שווי שוק הוא השווי הכספי של חברה ציבורית בבורסה לניירות ערך, כפי שהוא מתקבל ממכפלת המניות שהונפקו על ידה במחיר המניה. שווי השוק מהווה את אחד הכלים במדידת כדאיות ההשקעה במניות החברה ובקביעת משקלה של מניה במדדים השונים.

כאשר לחברה יש יותר מסוג מניות אחד, שווי השוק הוא סכום כל שווי השוק של המניות מהסוגים השונים. כמו כן, אם לחברה ישנם ניירות ערך הנכללים בהון העצמי שלה שאינם מניות, כגון כתבי אופציה הנסחרים בבורסה – אז גם ניירות ערך אלו יובאו בחישוב שווי השוק. אם יש סוג מניות שאינו נסחר, כגון מניות יסוד, הן לא ייכללו בחישוב שווי השוק של החברה.

המונח "שווי שוק" מחייב את קיומו של שוק. מסיבה זו, לחברות פרטיות, אף שיש להן שווי, אין שווי שוק.

בסיס לחישובים כלכליים

שווי השוק מהווה בסיס למספר חישובים כלכליים מרכזיים הנוגעים לחברה. למשל מכפיל הרווח שהוא שווי השוק של החברה חלקי הרווח הנקי. מכפיל ההון של החברה הוא שווי השוק שלה חלקי ההון העצמי שלה. ככל שמכפילים אלו נמוכים יותר, החברה מציגה לכאורה הזדמנות טובה יותר להשקעה, היות שהמחיר הנוכחי שבו המשקיע יכול לרכוש את מניותיה הוא נמוך יחסית לשווי הכלכלי שהן מייצגות. ככל שמכפילים אלו גבוהים יותר, החברה לכאורה יקרה יותר, עבור המשקיע במניות, ביחס לערך הכלכלי הפנימי שלה.

פתאל החזקות מציגה איתנות פיננסית, הונה העצמי של הקבוצה הסתכם ב-30 לספטמבר 2017 בכ-2 מיליארד שקל והוא מהווה כ-36% מסך מאזן החברה. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת בתשעת החודשים הראשונים של 2017 הסתכם בכ- 217 מיליון שקל ורכושה הקבוע של החברה, נטו הסתכם באותה התקופה בכ-3.8 מיליארד שקל.

Exit mobile version