Site icon IAS

רת"א: חלקן של החברות הישראליות בנתב"ג צפוי לרדת בחורף לכ-27%

טרמינל 3 בנתב"ג. הדו"ח קובע כי רש"ת שוב ברשימה. צילום עירית רוזנבלום

אגף כלכלה ויחסים בינ"ל של רשות התעופה האזרחית (רת"א), פרסם דו"ח המסכם את היצע טיסות הנוסעים לישראל וממנה במהלך עונת חורף 19/2018. זאת לאחר שרת"א סיימה לאחרונה את הליך מתן ההיתרים להפעלת טיסות נוסעים סדירות לישראל וממנה במהלך עונת חורף 19/2018 .היתרים אלה ניתנו בהתאם להסכמי התעופה ולחוק רישוי שירותי תעופה ל-65 חברות תעופה זרות ולשלוש חברות תעופה ישראליות .

הדו"ח מצביע, בין היתר, על צפי לגידול בהיצע טיסות הנוסעים לישראל וממנה, הכולל טיסות סדירות וטיסות שכר.

גידול בהיצע הטיסות הכללי – מגמת הגידול המואץ בהיצע טיסות הנוסעים הבינלאומיות בנתב"ג צפויה להימשך במהלך עונת חורף 19/2018. הגידול בצפי היצע הטיסות לעונה זו לעומת היצע הטיסות במהלך עונת חורף 17/2016 הוא בשיעור של כ-14%. הצפי לגידול בהיצע הוא בהמשך למגמת הגידול המואץ בהיצע טיסות הנוסעים הבינלאומיות בנתב"ג במהלך שתי עונות החורף האחרונות

גידול בהיצע הטיסות לפי קבוצות נתיבים – צפי שיעור הגידול בהיצע הטיסות הישירות בקווים בין נתב"ג ליעדים באיחוד האירופי במהלך עונת חורף 19/2018 גבוה מעט משיעור הגידול הצפוי בהיצע הטיסות הישירות בין נתב"ג למדינות שאינן חברות באיחוד – כ-15% בנתיבי האיחוד מול כ-12% בנתיבים אחרים. צפי שיעור הגידול בהיצע הטיסות הישירות לטווח ארוך במהלך עונת חורף 19/2018 הוא כ-20%  והוא גבוה משמעותית מצפי שיעור הגידול בהיצע הטיסות לטווח קצר ובינוני, לאחר שעל ציר הזמן של השנים האחרונות שיעור הגידול של הטיסות הישירות לטווח ארוך היה נמוך יחסית. ההאצה בשיעור הגידול בהיצע הטיסות לטווח ארוך נגזרת מצפי לגידול משמעותי בטיסות הישירות בנתיבי המזרח הרחוק.

איזי ג'ט תגדיל את מספר טיסותיה השבועיות בחורף ל-70. צילום עירית רוזננבלום

גידול בהיצע הטיסות לפי חברות התעופה  – הגידול העיקרי בצפי היצע טיסות הנוסעים הבינלאומיות בנתב"ג נגזר מגידול בהיצע הטיסות של מספר חברות כאשר מספר חברות לואו-קוסט צפויות להגדיל את היצע הטיסות שלהן באופן משמעותי, כאשר "איזי ג'ט" (70 טיסות לעומת 53), "טרנסוויה פראנס" (33 לעומת 22) ו"נורוויג'ן" (20 לעומת 7 בחורף שעבר) הן החברות המובילות.

מקור נוסף לגידול היצע הטיסות הוא טיסות של שבע חברות תעופה חדשות בנתב"ג שיציעו 19 טיסות שבועיות – Myway, לאטאם, אייר מולדובה, סצ'ואן, אייר אינדיה ושתי חברות צרפתית ASL ו-XL . החברה האיסלנדית  WOW הפסיקה את
שירות הטיסות בקו ת"א ריקיאוויק, החברה האוקראינית  YAN תפסיק את טיסותיה בקו ת"א-קייב והחברה הקפריסאית
COBALT הפסיקה את פעילותה ובכלל זה את טיסותיה בקו ת"א-לרנקה.

קווים – טיסות סדירות חדשות יפעלו במהלך עונת חורף 19/2018 בנתב"ג. קווים אלה כוללים שני קווים חדשים בין ישראל ליעדים בסין גוואנגזו ושנגדו, את הקו החדש ת"א-סאו פאולו-סנטיאגו ואת הקו ת"א-דלהי. כמו כן, רשימת הקווים החדשים כוללת את הקווים בין נתב"ג לאוסלו, נאנט (צרפת), מנינגן (גרמניה), בורדו (צרפת), סלוניקי (יון), ליסבון (פורטוגל) וסיביו (רומניה).

בזכות הקוד שרינג, אל על משווקת מושבים בטיסות ליעדים במזרח הרחוק, אוסטרליה ועוד. צילום סיון פרג'

חברות ישראליות – צפי היצע הטיסות המצרפי של החברות אל על, ארקיע וישראייר גבוה בשיעור של כ-6% לעומת כמות הטיסות המצרפית של אותן חברות במהלך עונת חורף 18/2017. צפי חלק השוק המצרפי של החברות הישראליות צפוי לרדת לסדר גודל של כ-27% מהיצע טיסות הנוסעים הבינלאומי בנתב"ג לעומת חלק שוק של כ-29% וכ-33% במהלך עונות החורף 18/2017 ו- 17/2016 בהתאמה.שימוש במטוסים חכורים מחברות תעופה זרות מונע ירידה משמעותית יותר בחלק השוק המצרפי של החברות הישראליות.

לפי נתוני רת"א, תדירות שבועית ממוצעת מנתב"ג בטיסות בינלאומיות בחורף הקרוב תעמוד על 870 טיסות של מובילים זרים ו-328 טיסות של מובילים ישראליים – סה"כ 1,198 טיסות שבועיות.

רמת התחרות – אחד המדדים המצביעים על רמת התחרות בין חברות התעופה הוא מספר הקווים בהם מופעלות טיסות סדירות ע"י שלוש חברות או יותר. צפי המדד לעונת חורף 19/2018 הוא 22 קווים. הקווים בין ת"א ליעדים הבאים: ניו יורק, פריז, לונדון, רומא, מילאנו, ברצלונה, מדריד, ברלין, מינכן, בוקרשט, אמסטרדם, סופיה, ורשה, לרנקה, בלגרד, מוסקבה, אתונה, בודפשט, וינה, טביליסי, קישינב ואיסטנבול.

הקווים החדשים שנוספו לרשימת הקווים עם שירות סדיר של שלוש חברות  לפחות, הם: ת"א- וינה, ת"א- טביליסי, ת"א-מינכן ות"א- קישינב (בקו ת"א-קייב מספר החברות המפעילות שירות של טיסות סדירות צפי לרדת לשתי חברות במהלך עונת חורף 19/2018).. הקווים עם מספר החברות הגדול ביותר המפעילות שרות סדיר הם: ת"א-בוקרשט – שבע חברות, ת"א-לרנקה – שש חברות ות"א-פריז – שש חברות. בקו ת"א-בנגקוק רמת התחרות צפויה לגדול משמעותית בעקבות השקת הטיסות של חברת "ארקיע" בקו לפני מספר חודשים וכפועל יוצא יצירת תחרות לחברת אל על, שהיתה החברה היחידה שהפעילה טיסות ישירות בקו

היצע הטיסות בנמל התעופה עובדה – קרוב ל-5% מצפי היצע טיסות הנוסעים לישראל וממנה במהלך עונת חורף 19/2018 הוא של טיסות ישירות בין יעדים באירופה לנמל התעופה עובדה. צפי היצע הטיסות הבינ"ל לעובדה הוא כ-55 טיסות שבועיות לעומת ממוצע של 45 טיסות שבועיות ו-19 טיסות שבועיות במהלך עונות החורף 18/2017 ו- 17/2016 בהתאמה. הצפי הגידול בהיצע הטיסות לעומת עונת חורף 18/2017 הוא בשיעור של כ-25%.  לפי שעה ממשיכים משרד התיירות והתאחדות המלונות באילת לסבסד כל נוסע ב-60 יורו ומשרד התחבורה ויתר על אגרת הנחיתה.

מדיניות הליברליזציה של הסכמי התעופה – לפי הדו"ח, מדיניות הליברליזציה של הסכמי התעופה של שר התחבורה המיושמת ע"י רת"א, כללה את חתימת הסכם התעופה בין ישראל לאיחוד האירופי במהלך שנת 2013 ,עדכון הסכמי תעופה וחתימה על הסכמי תעופה חדשים עם מספר גדול יחסית של מדינות במתכונת המאפשרת גידול במספר החברות, בהיצע הטיסות והקווים, ברמת התחרות בין חברות התעופה וביישום הסדרי קוד שרינג בין החברות. גידול בהיצע הטיסות וברמת התחרות מוביל להפחתת מחירי הטיסות ולגידול משמעותי בתנועת החברות והנוסעים לישראל וממנה. בהקשר של חברות התעופה הישראליות, יישום מדיניות הליברליזציה של הסכמי תעופה מאפשר לחברות הישראליות להגדיל את היצע הטיסות בקווים קיימים ולהשיק קווים חדשים. כמו כן,  יישום מדיניות זו מאפשר לחברת אל על להרחיב באופן משמעותי את מערך הסדרי הקוד שרינג שלה עם חברות תעופה זרות. הסדרים אלה מנוצלים ע"י החברה לשיווק מושבים בטיסות המופעלות ע"י חברות זרות והמשרתות, בין היתר, יעדים במזרח הרחוק, אוסטרליה, צפון אמריקה ומדינות אמריקה הלטינית. עדכון ההסכמים עם המדינות הבאות: רוסיה, סין, קנדה, אוקראינה, גאורגיה, תאילנד, אתיופיה וסרביה אפשר גידול משמעותי בהיצע הטיסות הסדירות בין ישראל לאותן מדינות וכפועל יוצא ירידת מחירים וגידול בתנועת הנוסעים.

הדו"ח אינו מתייחס לנמל התעופה רמון בתמנע שאמור היה להיפתח בעונת חורף זו, אולם בינתיים מד"א וכיבוי אש מתריעים שאינם מוכנים לכך, כפי שהודיעו בוועדת הכנסת.

Exit mobile version