Site icon IAS

ראש הממשלה הכריע: שדה דב ייסגר ביולי 2019

תכנית חלופית לרובע שדה דב. הדמיה משרד אדריכלים בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים

שדה דב ייסגר בחודש יולי 2019 והפעילות האזרחית בו תעבור לנתב"ג, כשהטיסות לאילת ייצאו מטרמינל 1. כך סיכם אתמול (ב') צוות השרים לנושא פינוי שדה התעופה, בראשות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהחליט כי שדה דב ייסגר.

ראש הממשלה הנחה את הגורמים הרלוונטיים בדיון כי יש לתת עדיפות לתושבי אילת ולמבקרים בה בכל הקשור להקצאת טיסות מנתב"ג לאילת, כאשר שדה דב ייסגר. בנוסף הנחה ראש הממשלה לקדם את התוכנית להקמת שדה תעופה על אי-מלאכותי סמוך לחופי מדינת ישראל.

הוועדה התכנסה בעקבות החלטות הממשלה לפינוי השדה והעברת כלל הטיסות לנתב"ג, כדי לדון בהיערכות נתב"ג לקליטת טיסות וכן לדון בהשלכות השונות.

צוות השרים החליט: שדה דב יפונה

בדיון הוועדה השתתפו שרי האוצר, התחבורה והתיירות, ראש הסגל של רה"מ ומ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל משרד האוצר, ראש אגף תקציבים, היועץ המשפטי לממשלה ובכירים נוספים. בפני הצוות הופיעו ראשי העיריות אילת ותל-אביב, מנכ"ל רשות שדות התעופה, ראש מנהל מקרקעי ישראל וראש מנהל התכנון. הדיון התקיים במשרד ראש הממשלה בירושלים.

שדה דב: הפינוי נקבע לחודש יולי 2019. צילום יח"צ

בדיון נקבע כי לאילת עדיפות לאומית והיא משאב לאומי בעל חשיבות אדירה. לפני הדיון בצוות השרים לענייני פינוי שדה דב, נפגש רה"מ נתניהו ראשי הערים של אילת ותל אביב מאיר יצחק הלוי ורון חולדאי, שהעלו בפניו את הטיעונים נגד סגירת השדה. למרות זאת, החליט ראש הממשלה כי שדה דב ייסגר. בעקבות זאת הוחלט בצוות השרים ששדה דב יפונה וכל הפעילות האזרחית תועבר לאחר הסגירה לנתב"ג.

בדיון עצמו מסר מנכ"ל רשות שדות התעופה יעקב גנות, כי נתב"ג ערוך לקליטת כל הטיסות מן השדה. במסגרת ההיערכות לקליטת פעילות התעופה האזרחית משדה דב לנתב"ג, תקצה הרשות מוסכים, שטחים ומשרדים לחברות הפועלות היום בשדה דב, ומתן סלוטים לפעילות זו עם עדיפות לטיסות לאילת.

סיבות כלכליות

שתי סיבות כלכליות הכריעו את הכף לכיוון סגירת השדה: ההכנסות הצפויות לממשלה בגין פינוי שדה דב, והחשש מפני תביעות ענקיות מטעם בעלי הקרקע הפרטית של שטחי שדה דב, אם הממשלה הייתה מפרה את הסכם הפינוי איתם.

יש לציין, כי הוועדה לקידום מתחמים מועדפים בדיור (ותמ"ל) אישרה בתחילת חודש מאי השנה תוכנית לבניית 5,000 דירות על מתחם בצפון החדש של תל אביב, כאשר על חלקו של המתחם עומד זה שנים רבות שדה התעופה. כך שכיוון לקראת סגירה כבר ניתן בהחלטת זו.

חוק שדה דב ודחיית הסגירה

בחודש מרץ השנה אושרה בכנסת הצעת חוק שדה דב בקריאה שנייה ושלישית, שמשמעותה שהטיסות לאילת מן השדה התל אביבי ולהיפך יימשכו עד תחילת 2019. בנוסף, קבעה הצעת החוק, כי המדינה תעניק פיצויים לבעלי הקרקע בגין שימוש במקום לצורך התעופה האזרחית, שיחושב על פי הוראת פרודת הקרקעות והחוק לתיקון דיני הרכישה לצורכי ציבור.

בחודש יוני השנה נדחה פינוי שדה התעופה בפעם הרביעית לחודש יולי 2019, לאחר שהפעילות הצבאית והאזרחית יופסקו בו. אתמול קבע צוות השרים לענייני שדה דב, בהנחייתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, את התאריך הזה כסופי, אלא אם תהיה, מסיבות כלשהן דחיה נוספת.

ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי. מבחינתו הקרב עוד לא תם. צילום יח"צ

מעיריית אילת נמסר בתגובה כי בעירייה נערכים להמשך המאבק נגד סגירת שדה דב למען אילת, למען החולים והנזקקים לטיפול רפואי, למען הרופאים והמרצים הטסים לאילת, למען הסטודנטים, למען החיילים, למען תושבי העיר והנופשים. ״טייקוני הנדל״ן לא ינצחו את חולי הסרטן״, קבע ראש העירי מאיר יצחק הלוי על רקע החלטת צוות השרים. לצד פעולות לקידום הצעת החוק להמשך פעילותו הקבועה של שדה התעופה עליה חתמו כ-70 חברי כנסת ואשר הונחה על שולחן הממשלה לפני כחודש, הורה ראש העירייה למנכ"ל העירייה לכנס את מטה המאבק נגד סגירת שדה דב ולהיערך למאבק ארוך וממושך ככל שיידרש.

ראש העירייה הוסיף שלא יתן לאיש להפוך את תושבי אילת לאזרחים סוג ד׳".  לדבריו, הצדק בסיומו של המאבק ינצח את השיקולים המונעים ממניעים של בצע כסף. "שדה דב יישאר פתוח – זו הבטחה!", אמר יצחק הלוי.

Exit mobile version