Site icon IAS

קריסת מונרך איירליינס: עדכונים אחרונים ותגובת התאחדות יועצי התיירות בישראל

חברת הלואו קוסט הבריטית- מונרך איירליינס קרסה וכל טיסותיה הופסקו בחצות. קריסתה אירעה לאחר כישלון שיחות חירום עם רשות התעופה האזרחית הבריטית (CAA – Civil Aviation Authority ). מדובר בקריסה התעופתית הגדולה ביותר שהייתה אי פעם בבריטניה. רואי החשבון של החברה מסרו הבוקר, כי מונרך הועברה לאחריות המינהל הבריטי וכל טיסותיה מבריטניה בוטלו ולא יופעלו מחדש. ה-CAA  הבריטית פועלת כדי להחזיר כ-110 אלף נוסעים שנתקעו חזרה לבריטניה, כאשר גם כ-300 אלף הזמנות עתידיות בוטלו.

מונרך הפעילה 6 טיסות שבועיות מישראל לבריטניהו קיבלה ממשרד התיירות את המענק של   45 יורו לוסע, כדי להביא תיירים לאילת. נציגות החברה בישראל היא ממן אוויאיישן, הפועלת גם היא על מנת להחזיר נוסעים ישראלים שנתקעו בחו"ל בעקבות קריסת החברה.

ה-CAA  הבריטית מסרה הבוקר, כי תפעיל  תוכנית להחזיר כ-110 אלף נוסעים לבריטניה שנתקעו בחו"ל בעקבות קריסת החברה שהותירה גם כ-300 אלף הזמנות עתידיות ללא כל אפשרות ליישמן. רשות התעופה האזרחית הבריטית הגדירה את מה שקרה למונרך: "קריסת התעופה הגדולה ביותר של בריטניה אי פעם". יש לציין, כי מונרך משתייכת לסיטונאית תיירות מהגדולות בבריטניה הפועלת כבר כמעט 50 שנה. סיטונאית המארגנת מדי שנה חבילות נופש למיליוני בריטים. לכן מדובר בטלטלה דרמטית מאוד בתעשיית התיירות והתעופה הבריטית.

שוכרים 30 מטוסים

כדי לבצע את החזרת הנוסעים התקועים התבקשה ה-CAA  על ידי הממשלה הבריטית לשכור למעלה מ-30 מטוסים זאת  לאחר שחברת התעופה לא חידשה את רישיון ההפעלה שלה. הרגולטור מסר עוד, כי כל לקוחות מונרך שנמצאים בחו"ל יוחזרו לבריטניה בשבועיים הקרובים, ללא עלות נוספת, והם אינם חייבים לקצר את שהותם.

מנכ"ל רשות התעופה האזרחית הבריטית אנדרו היינס (Andrew Haines), אמר: "אנו יודעים שהחלטתה של מונרך להפסיק את פעילותה מטרידה מאוד את כל לקוחותיה ועובדיה. זוהי חברת התעופה הגדולה ביותר בבריטניה שאי פעם הפסיקה את פעילותה המסחרית, ולכן ביקשה הממשלה מ-CAA לתמוך בלקוחות מונרך הנמצאים היום בחו"ל כדי להחזירם לבריטניה בסוף חופשתם ללא עלות נוספת שתוטל אליהם".

לקוחות שנפגעו בעקבות קריסתה של החברה יכולים לבדוק ולקבל מידע על הטיסות חזרה לבריטניה באתר ייעודי – monarch.caa.co.uk. האתר מספק גם מידע לאותם הנוסעים שיש להם הזמנות עתידיות עם מונרך, אבל עדיין לא עזבו את בריטניה.

בכל מקרה הממשלה הבריטית הזהירה את הנוסעים לצפות שיבושים ועיכובים, למרות שהיא פועלת  על מנת להבטיח מספיק טיסות כדי להחזיר את "מספר עצום" של הנוסעים לבריטניה.

אתגר גדול

בהתייחסו ל"פעולה יוצאת דופן זו", אמר שר התחבורה הבריטי כריס גריילינג: "זהו מצב מאוד מצער עבור נופשים בריטיים בחו"ל – והעדיפות הראשונה שלי היא לעזור להם לחזור לבריטניה. לכן הזמנתי מיד את פעולת החזרתם הגדולה ביותר אי פעם – להחזיר כ-110 אלף נוסעים, שאחרת יכלו להישאר נטושים בחו"ל. "אף אחד לא צריך לזלזל בגודלו של האתגר, לכן אני מבקש מהנוסעים להיות סבלנים ולפעול על פי הוראות ה- CAA".

אתמול עוד חשבו שיהיה הסדר

ה- CAA היה צפוי להודיע היום אם מונרך תוכל, מבחינה כלכלית להמשיך למכור כרטיסי טיסה, לאחר שפג תוקפו של רישיון ארגון טיסות אוויריות (ATOL – Air Travel Organiser’s Licence.) ולכן הוא האריך את תוקפו של הרישיון עד חצות יום א' השבוע, כי חשבו שאולי יתאפשר הסדר כלכלי להמשך פעילות החברה.  הייתה זו הערכה זמנית נוספת של רישיון  מונרך בשנתיים שחלפו בעקבות מצבה הכספי. אבל בחצות התברר, כי כל המאמצים להציל את החברה לא צלחו ולכן כל הטיסות בוטלו והחברה קרסה.

חברות התעופה קורסות ב"הפתעה"

המצב הכלכלי הלא יציב של מונרך היה ידוע כבר כשנתיים. מונרך מסרה ביום חמישי 28.9.2017, כי היא מדברת עם שותפים פוטנציאליים. "אנחנו מנהלים דיונים שוטפים על מספר אופציות עם שותפים אסטרטגיים פוטנציאליים ונכריז על כל התפתחויות מהותיות, אם וכאשר הם יתרחשו", נאמר בהצהרה מונרך. ההצהרה נמסרה, לאחר  דיווח בסקיי ניוז כי איזי ג'ט ווויז אייר הציעו למונרך לרכוש חלקים מהחברה. אך מונרך  מסרה בעקבות הדיווח, כי אין לה חדשות בעניין.

יש לציין כי רק לפני שנה, קיבלה מונרך כ-221.5 מילון דולר מבעל המניות הגדול שלה – גרייבל קפיטל, ובכך התאפשר לה לקבל את רישיון ארגון הטיסות (ATOL). בינתיים הזמינה החברה 30 מטוסים מבואינג והכל נראה שפיר מבחינה כלכלית. עד חצות הלילה שחלף, שאז כנראה נמאס לבעלים להזרים כספים לחבית ללא תחתית ולאחר כשלון השיחות עם ה-CAA  הבריטי החברה נאלצה להפסיק את טיסותיה.

לבחון לעומק את מצבן הכלכלי של החברות הפועלות בישראל

בישראל כל חברת תעופה הרוצה להפעיל טיסות לארץ חייבת לקבל את אישור רשות התעופה האזרחית (רת"א), הבודקת בעיקר את כושרה האווירית, בטיחותה התעופתית ואמצעי הביטחון שהיא נוקטת וגם את מצבה הכלכלי. אבל כנראה שזה לא מספיק וצריך להיכנס לעומק החשבונאי של כל חברה הפועלת בישראל, כדי לבחון את כושרה הכלכלי.

חני סובול מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות ויועצי תיירות טוענת, כי "בישראל פועלות עשרות חברות תעופה, שכנראה לא יודעים מה מצבן הכלכלי ואת כושרן לעמוד בהתחייבויותיהן. כשמתרחשת קריסה מוטלת המעמסה על סוכני הנסיעות, למצוא טיסות חלופיות לעשרות נוסעים שנתקעו בחו"ל וצריכים לחזור לארץ"

מונרך איירליינס

מונרך איירליינס, שבסיסה ממוקם בנמל התעופה לונדון לוטון, נוסדה בשנת 1968. היא פעלה גם מ-4 בסיסים אחרים בבריטניה כולל לונדון גטוויק, מנצ'סטר, ברמינגהם ולידס ברדפורד ליותר מ-40 יעדים באירופה. החברה הפעילה 6 טיסות שבועיות לישראל. בטיסותיה לאילת היא קיבלה ממשרד התיירות כ-45 יורו עבור כל נוסע שהיא הטיסה לאילת. החברה מעסיקה כ -2,750 עובדים בעיקר בבריטניה. 

הודעת מונרך ישראל

על פי מידע  שהגיע מרשויות התעופה בבריטניה מצורפות הנחיות ראשונות שהינן באחריותה בלבד:

הוחלט כי במשך שבועיים מהיום עד 16/10 הרשויות יפעלו להחזיר את כל הנוסעים שמחוץ לגבולות בריטניה.

לצורך כך חכרו מטוסים וכבר הלילה יצא מנתב"ג מטוס של חברת טיטאם  קוד ZT בשעה 23:00 במקום הטיסה המקורית שהיתה שהיתה אמורה לצאת ב-22:15.

לא כל הטיסות יופעלו על ידי חברה זו, על בסיס יומי יהיו עדכונים איזה חברות יפעילו את הטיסות. בכל הטיסות יהיו נציגים של השגרירות הבריטית בשדה ליד שער 32 ובדלפקים.

נוסע יוצא מתל אביב כאשר זה לג החזרה שלו – יכול לעלות על הטיסה, לא משנה איזו אזרחות מחזיק הנוסע.

במקרה שמסלול הטיסה מתחיל כאן , הנוסע יכול לעלות אך במעמד הצ'ק אין יש להבהיר לנוסע שאין לו טיסת חזור ועליו לדאוג  לעצמו.

נוסע שנמצא בבריטניה ואמור לחזור לארץ – לא יכול לעלות על הטיסות המיוחדות האלו. עליו לדאוג לעצמו דרך סוכן או בכל דרך אחרת.

מספר טלפון של ה CAA – 441753330330 +

אתר אינטרנט 

*ההנחיות נכונות לעכשיו, ניתנות לשינויים ובאחריות רשויות התעופה הבריטיות בלבד.

Exit mobile version