Site icon IAS

נתב"ג יורחב גם כדי להתמודד עם הגידול הדרמטי בחבילות

יוצאת לדרך תכנית לפיתוח נתב"ג: שנת 2017  תסתיים בתנועת שיא של מעל 20 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות בשנה. על פי התחזיות, תגדל תנועת הנוסעים בעשור הקרוב ל-30 מיליון נוסעים בשנה. בהתאם, יורחב  שטח הבינוי בנתב"ג  ל-1,300 דונם. יוקם אזור מטענים חדש בחלק הצפוני של השדה, שיאפשר הגדלת קיבולת הנוסעים של טרמינל 1 לטיסות פנים ולואו קוסט וסגירת שדה דב.

החלטת הוועדה המחוזית על התכנית לאזור מטענים חדש בחלקו הצפוני של נתב"ג, היא חלק מהיערכות מינהל התכנון לגידול הצפוי במספר הנוסעים והמטענים בנתב"ג בעשור הקרוב.

הגדלת אזור המטענים מתחייבת מהשינוי המהותי  באופי הטסת המטענים האוויריים מנתב"ג. כיום, עוברות בנתב"ג מליוני חבילות של יבוא אישי מאתרי קניות בינלאומיים. רק בדצמבר 2017 – במסגרת המבצעים אותם עורכים אתרי הקניות המקוונות – צפויות לעבור כ-10 מליון חבילות בחודש, מה שמצריך שינוי מהותי בשיטת הטיפול במטענים בנתב"ג.

הגידול בדרמטי בתנועת הנוסעים והמטענים מחייבים את רשות שדות התעופה (רש"ת) לפעול בהתאם להתפתחות הצפוייה, תוך הפרדה מלאה בין הטיפול בנוסעים לבין הטיפול במטענים.

המשמעות היא ניצול סופי של כל זכויות הבניה בנתב"ג וצורך למציאת שדה תעופה בינלאומי חילופי במקביל.

במתחם הצפוני בנתב"ג מתוכננת להיבנות קריית מטענים, לוגיסטיקה ותחזוקת מטוסים ובשטחים שיפונו באזור טרמינל 1 – אזורי המטען היום – ייסללו רחבות חניית מטוסים חדשות ושירותים נוספים לנוסעים ומטוסים.

אזור המטענים הקיים כיום ממוקם בסמוך לטרמינל 1, במבנים שונים המפוזרים ומגבילים את היכולת להגדיל את קיבולת הנוסעים בטרמינל 1 תוך מתן שרות מיטבי. התכנית תסדיר אזור מטענים חדש בחלק הצפוני של נתב"ג ותיצור הפרדה בין אזור מסופי המטען לאזור הנוסעים (טרמינל 1 וטרמינל 3).

שטח התוכנית, כאמור, כ-1,300 דונם והיא ממוקמת בתחום שמצפון למסלול ההמראה 26 – 08 ומדרום לדרכים הארציות 461 ו-412. מדובר בשטח המהווה את עתודת הקרקע הפנויה האחרונה לפיתוח בנתב"ג.

העתקת מפעלי המזון למטוסים לחלקו המערבי של טרמינל 3, אזור התמך המערבי תאפשר את ההפרדה המלאה. האזור  הצפוני יכלול: סלילת מסלול הסעה למטוסים המקביל למסלול 08/26 , אשר יאפשר שימוש יעיל יותר במסלול ההמראות  וכן עמדות חניית מטוסים נוספות. זאת, לאחר קבלת היתר בנייה מהוועדה לצורך טיפול במסגרת התוכנית להסדרה ושימור נחל יהוד/בית עריף ובניקוזים המתאימים.

כמו כן, ייבנו באזור שירותים תפעוליים-תעופתיים משלימים, מתחמי לוגיסטיקה ומטענים, מסופי מטען ובלדרות, שירותי תעופה, תחזוקת מטוסים ומכוני בדק וכן הקמת שרותי תמיכה לנתב"ג.

טיילת תשקיף על המראות ונחיתות

התוכנית תבוצע בשלבים כאשר בתחום התכנית הקמת פארק פתוח על שטח של כ-100 דונם לרווחת תושבי יהוד-מונוסון, אור יהודה והאזור כטיילת שתשקיף על המראת ונחיתת המטוסים. בנוסף, התכנית כוללת הקמת כניסה חדשה לנתב"ג מדרך 46 שתהווה חיבור ישיר לאזור המטענים החדש.

כמו כן טרמינל 1 נערך להכפלת תנועת הנוסעים ממליון וחצי נוסעים בשנה ל-3 מיליון נוסעים בשנה (נוסעים יוצאים בלבד – בפועל זה 6 מיליון נוסעים) זאת בנוסף לסיום הבינויי של הזרוע הרביעית בנתב"ג אשר תפתח לפעילות בתחילת 2018 ורחבת המבנה הקרקעי, מערכי תחבורה ועמדות חניית מטוסים נוספות.

לפי נתוני רש"ת, מהפכת השמיים הפתוחים שוברת את שיאי  תנועת הנוסעים בטיסות בינלאומיות  בנתב"ג והגידול   החד בתנועת הנוסעים  בנתב"ג נמשך עם גידול של  של  18%. שוק טיסות הלואו-קוסט  בנתב"ג  התרחב ב 25%  עם  מעל 1.5 מיליון נוסעים שיעברו בטיסות לואו-קוסט השנה, שהם 15% מסך כלל תנועת הנוסעים  היוצאים בטיסות  בינלאומיות. מתחילת השנה  עלתה תנועת הנוסעים  הבינלאומית בנתב"ג ב 18% .

ישראל רושמת  גידול ממוצע של 8.5%  בתנועת הנוסעים בשנים  2012-2016 לעומת הגידול הגלובלי בתעופה בשיעור של כ-6%. מספר חברות  התעופה הפועלות בנתב"ג עלה ב-30%  חברות תעופה פעילות, כ -140 חברות תעופה פועלות בנתב"ג – מספר פנומנלי בקרב שדות תעופה בסדר גודל דומה,  ותמונת מצב  ייחודית  בעולם לשדה המפעיל מספר כל כך גבוהה של חברות תעופה בטיסות בינלאומיות.

בתשתיות התעופה בנתב"ג יושקעו כחמישה מיליארד שקל בכדי לאפשר את הגידול התעופתי לחברות התעופה המבקשות להגיע לישראל.

שירה ברנד יו"ר הוועדה המחוזית מרכז ציינה: "מדובר בתכנית בעלת חשיבות אסטרטגית לאומית. מטרת הפיתוח היא למנוע מצב שבו שער הכניסה והיציאה של מדינת ישראל ייסתם ב'פקק' של נוסעים ומטענים. התכנית תיתן מענה לצרכים העתידיים של נתב"ג, בשילוב עם פיתוח פארק פתוח לרווחת כלל תושבי האזור ותייצר מנוף לפתוח כלכלי עסקי בישובי הסביבה".

 

Exit mobile version