Site icon IAS

מנהלים לשעבר של WOW Air האיסלנדית מתכננים חברה חדשה

WOW Air. לא שרדה את הטיסות הטרנס אטלנטיות הזולות . צילום יח"צ

שלושה חודשים לאחר הפסקת פעילותה של חברת הלואו-קוסט האיסלנדית  WOW Air, שני מנהלים לשעבר של חברת התעופה וקרן השקעות מתכוננים לייסד חברת תעופת-חסך חדשה במדינה. כך על פי דיווחי חדשות.

תחת שם העבודה We Are Back)  WAB)  תוקם חברת התעופה החדשה על יסודות WOW Air על ידי Arnar Már Magnússon ו-Sveinn Ingi Steinóórsson. אליהם תצטרף קרן ההשקעות האירית Avianta Capital. זאת על פי פרסום בעיתון האיסלנדי Frettabidid וסקירה במגזין איסלנדי.

WOW Air עסקה גם בטיסות לואו-קוסט לטווח-ארוך ולפי הדיווח, החברה החדשה תחזיק בשישה מטוסים שיופעלו החל מעונת הסתיו ל-14 יעדים באירופה ובצפון אמריקה. החברה מצפה להגיע למיליון נוסעים בשנת הפעילות הראשונה, להכניס 20 מיליארד קרונות איסלנדיות (כ-157 מיליון דולר), ולהעסיק 500 עובדים.

מייסד החברה, סקולי מוגנסן,. לא מעורב בחברה החדשה. צילום יח"צ

Avianta Capital תשקיע 5 מיליארד קרונות בחברת התעופה תמורת 75% ממניותיה. בעקבות דיונים שנערכו עם בנקים איסלנדים, יופקדו כ-3.9 מיליארד קרונות עבור Avianta כהון עצמי, להבטחת הלוואה מהבנק השוויצרי סוויס בנק.

קרן ההשקעות נמצאת בבעלות אייזלין וויטלי-ריאן, בתו של מייקל רייאן שהצטרף לחברת האולטרה לואו-קוסט Ryanair האירית, זמן קצר לאחר שנוסדה על ידי אחיו, טוני רייאן. 25% הנותרים של חברת התעופה יהיו בשליטת חברת NEO, חברה בבעלות שני מנהלי WOW לשעבר ועורך הדין Bogi Guðmundsson. שיחות על חברת התעופה החדשה החלו בתחילת מאי והסכם סופי הושג ב-28 ביוני, דיווח ה-Frettabladid.

היעלמותה פגעה בכלכלת האי האיסלנדי

WOW Air הפסיקה את פעילותה ב-28 במרץ, לאחר שנכשלה במשיכת משקיעים חדשים. וואו אייר האיסלנדית היוותה 30% משוק התעופה והיעלמה גרם נזק לכלכלת האי. קריסתה של וואו אייר החל בשנה שעברה, כאשר המייסד והמנכ”ל סקולי מוגנסן נאלץ לנקוט צעדים דרסטיים – כולל הזרמת מזומנים גדולה מכספו האישי – כדי להצילה. אלא שצעד זה לא היה בו די: חברת התעופה החלה לחפש רוכשים שיהיו מעוניינים בה. בעל העניין הראשון היה המתחרה הישיר איסלנדאייר. הצדדים לא הגיעו להסכמה וההצעה נפלה.

דיילות וואוו אייר. בנתב"ג היה לחברה נתח שוק זניח. צילום יח"צ

הבאה בתור היתה קבוצת אינדיגו ושות’ שהיא, בין השאר, הבעלים של חברת התעופה Wizz Air. עסקה זו היתה על השולחן מעט יותר זמן מאשר זו של איסלנדאייר, לפני שירדה גם היא מהפרק. נסיון נוסף נעשה להגיע להסכמות עם איסלנדייר ממש לפני קריסת חברת התעופה.

ב-28 במרץ ירד כאמור המסך על  WOW Air: היא הודיעה על פשיטת רגל וביטלה במקביל את כל טיסותיה העתידיות, מותירה מאות נוסעים תקועים ביעדים ברחבי הגלובוס. חברות תעופה אחרות התגייסו לטובת נוסעי וואו אייר הזנוחים באמצעות טיסות מוזלות-משהו.

WOW Air החלה את טיסותיה לישראל בדצמבר 2017. היא הפעילה קו תעופה ישיר וסדיר מת”א לבירת איסלנד ומשם טיסות המשך ליותר מ-10 יעדים בארצות הברית ובקנדה. בישראל לא גרמה היעלמותה למשבר גדול. אמנם בתחילת מרץ עוד הציעה החברה כרטיסי טיסה לרכישה מוקדמת לספטמבר השנה, אולם לא נגרמו הפסדים. לפי נתוני רשות שדות התעופה, בשנת 2018 הטיסה וואו אייר 42 אלף נוסעים בין ישראל לרייקייאוויק, אולם נתח השוק שלה בנתב”ג היה זניח – 0.18%.

מוגנסן, מייסד WOW Air ומנכ"ל החברה לשעבר, אינו מעורב בחברת התעופה החדשה.

Exit mobile version