Site icon IAS

מחיר הדלק הסילוני הגואה עוצר טיסות בנתיבים נבחרים  

אמריקן איירליינס תחזור לתל אביב במאי 2021 צילום יח"צ

מחיר הדלק הסילוני (דס"ל) ממשיך להרקיע שחקים וכרגע מדובר בגידול עצום של 36.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כדי להתמודד עם הגידול המסיבי שנוצר בעקבות כך בעלויות התפעוליות, צמצמו חברות תעופה מסחריות טיסות בנתיבים נבחרים והן שוקלות כיום להעלות תעריפים.

רק בחודש הקודם הודיעו כמה חברות תעופה גדולות על קיצוצים משמעותיים בטיסות בשל מחיר הדלק הסילוני: אמריקן איירליינס הודיעה כי במרוצת חודש אוקטובר היא תשעה את כל הטיסות בין שיקגו לשנגחאי, וכן תצמצם את מספר הטיסות בין שיקגו לנמל התעופה הבינלאומי של נאקיטה בטוקיו לשלוש פעמים בשבוע בלבד. החברה הודיעה במפורש, כי  מחיר הדלק הסילוני הנוכחי הוא הסיבה העיקרית לקבלת ההחלטות האלה. באותו היום שבו הכריזה אמריקן איירליינס על החלטותיה, הודיעה הוויאן איירליינס, כי היא השעתה את שירות הטיסה שלה בין בייג'ינג להונולולו. החלטות אלה מגלות כי גם חברות תעופה גדולות נאבקות להמשיך בפעילותן למרות עלויות הדס"ל, בלי להעלות את התעריפים ללקוחות.

דלק ביולוגי

זהו, כנראה, השלב שבו צריך הדלק הביולוגי להיכנס לתמונה. במובנים רבים, העיתוי מעולם לא היה טוב יותר להתחיל לשלב אותו בדס"ל, על מנת להיאבק בשני הנושאים העיקריים כיום בתעופה: שליטה בעלויות ובקרת פליטת גזי החממה. על פי הנתונים העדכניים ביותר, ענף התעופה אחראי על 2% מסך פליטות גזי החממה העולמיים ו-10% מפליטות אמצעי התובלה, ופליטות אלו צפויות לצמוח ב-10% במשך 10 השנים הקרובות, הודות לצמיחה היציבה בתנועה התעופתית.

במאמץ להילחם בתופעת פליטת גזי החממה, הודיע הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO – International Civil Aviation Organization), כי הוא שואף להשיג גידול בניטרול הפחמן התעופתי עד שנת 2020, ולכן הוא המריץ את התעשייה הרלוונטית למצוא פתרון בר קיימא. עם זאת, תעשיית התעופה בכללותה נשארה ספקנית, כי גם דס"ל חלופי לא זול והוא עדיין לא בשימוש נרחב, כי כרגע ההיצע שלו מוגבל.

ייצור הדלק הביולוגי איטי

על אף הצורך הגדל והולך בחלופה לדס"ל, המכירות של יצרניות הדלק הביולוגי לא שוטפות, כמו, למשל, נסטה יצרנית דלק ביולוגי הפינית, אחת החברות המבטיחות ביותר בתחום. הן עמדו לאחרונה בפני מכשולים בתכניותיהן להגברת השימוש בדלק ביולוגי בענף התעופה. רק החודש, תקנת טייס שוויצית שלפחות 1% מהדלק הסילוני יוחלף בדלק ביולוגי בעת השימוש בנמל התעופה בז'נבה – נזרקה לפח על ידי הממשל השוויצי.

למרות המכשולים המאיטים את השימוש בדלק ביולוגי, אמרו נציגי נסטה, כי החברה אינה נרתעת ודוחפת קדימה כמתוכנן את ייצור הדלק הביולוגי. היא בונה תשתית חדשה במפעל ליצור דלק ביולוגי שלה בסינגפור, כדי לעמוד בביקושים של מגזר התעופה, כשקו הייצור החדש מתוכנן להתחיל לפעול ב-2022. החברה גם הודיעה לאחרונה על פרויקטים דומים המתוכננים בשיתוף עם נמל התעופה דאלאס בארה"ב כמו גם עם אמריקן איירליינס.

הדס"ל המתחדש של נסטה, העשוי מחומרי גלם באיכות נמוכה, כש-80% מחומריו מקורם בשאריות פסולת ושאריות שומנים מהחי, כבר נבדק על ידי בואינג ולופטהנזה.

אימוץ מוקדם של דס"ל מתחדש לא מוגבל למדינות מסויימות. כך, למשל, ממשלת הודו הודיעה לאחרונה כי היא מעוניינת לשלב את השימוש בדלק ביולוגי בענף התעופה שלה ובאוגוסט התקיימה טיסת מבחן ראשונה בהודו, שהופעלה חלקית בדס"ל מתחדש.

המסקנה היא, שאולי דרושה פעולה בינלאומית שתהפוך דלק ביולוגי בר קיימא למצרך נפוץ בתעשיית התעופה. אבל למרות כמה חלוצים בתחום כמו נסטה, ההיצע העולמי שלו נשאר מוגבל ויקר. לכן, הדס"ל המתחדש לא יהפוך זול יותר ולא יהיה זמין בכמויות גדולות שאותן צורכות תעשיית התעופה והיא תמשיך לסבול מעליית מחירי הדס"ל הקיים.

Exit mobile version