Site icon IAS

מה יאפשר לאל על להגשים את חלום הדרימליינר

מטוס אל על 787-9. מעתה נוחות גם ליושבי מחלקת התיירים. צילום יח"צ

דירקטוריון אל על החליט בשבוע שעבר לנהל מו"מ עם חברת בואינג ועם חברות להחכרת מטוסים לצורך התקשרות בעסקאות לרכישה וחכירה של 15 מטוסי בואינג 787-8 ו-787-9, לקבלת אופציה לרכישה של 13 מטוסים נוספים ולרכישה של מנועים חלופיים. להערכת אל על סכום הרכישה הכולל של המטוסים והמנועים החלופיים (ללא האופציות) מוערך בכ- 800 עד 900 מיליון דולר, שכמחצית מהמטוסים יירכשו על ידי החברה.

האיתנות הפיננסית ומצבה העסקי של אל על אפשרו לה לחלק דיבידנד, בסכום של כ- 24.7 מיליון דולר ולהוציא לפועל את תוכנית ההצטיידות ארוכת הטווח, להחלפת מטוסים רחבי גוף, שתשפר מאד את כושרה התחרותי של החברה בעשור הקרוב, הרבה מאוד בזכות התייעלותה, חתימה על הסכם קיבוצי עם העובדים ובעיקר – ירידה תלולה במחיר הדלק.

רכישה, חכירה והחלפת מטוסים

בעסקה זו החליטה אל על להפעיל מטוסים מדגם בואינג 787-9, אשר יחליפו בהדרגה את מטוסים הותיקים מדגם בואינג 747-400 ומטוסים מדגם בואינג 787-8, אשר יחליפו בהדרגה מטוסים מדגם בואינג 767-300ER. מועדי המסירה המתוכננים של המטוסים הנם בין השנים 2017 ל- 2020.

לוח הזמנים לסיום המשא ומתן כאמור והחתימה על מזכר הבנות עם בואינג, חברות החכרת המטוסים ויצרניות המנועים צפוי להימשך כמה שבועות. פרק זמן קצר לכל הדעות.

85% משווי עסקת רכישת המטוסים הוא בהלוואה ו-15% מהון עצמי. לפיכך, אל על זקוקה כעת, על פי הערכתה, לכ-750 מיליון דולר לצורך רכישה של כמחצית ממטוסי 787-8 ו-787-9. כדי לממש את החלום, מתקיים עתה מו"מ שבו מעורבים שלושה גופים: אל על, Exim Bank (בנק אמריקני המספק ערבות של ממשלת ארה"ב לעסקות מימון) והבנק המלווה את הסכום הנדרש, בחלוקתו לכל מטוס נרכש שנקלט בחברה.

הליך דומה ברכישת מטוסי 737-900ER

מדובר בהליך זהה לעסקת רכישת 8 מטוסי בואינג 737-900ER ע"י אל על, שהמטוס החמישי מסדרה זו התקבל בחודש מרץ השנה. באותו החודש קיבלה אל על הלוואה מבנק קנדי בסכום של 48 מיליון דולר, עבור המטוס החמישי, לתקופה של 12 שנים ממועד קבלת המטוס, שפירעונה מתבצע בתשלומים רבעוניים. באפריל קובעה הריבית על ההלוואה הזאת עד לתום תקופתה, שלפי הערכות היא נעה בסביבות 2.7%.

השלמת עסקת מטוסי 737-900ER צפויה להסתיים ברבעון הראשון של 2016 ובמקביל תמכור אל על את 2 מטוסי ה- 737-700 הוותיקים שלה.

איזון וגמישות

ההחלטה לבצע את עסקת מטוסי 787 מעורבת – רכישה וחכירה במטרה להגיע לאיזון וגמישות גדולים יותר בין עומס חוב ותזרים מזומנים. כפי שמתקבל לטובה בתחילת ההליך בעת חכירה, תוך הכרה בכך שבטווח הארוך יותר האיזון מתהפך לטובת הרכישה. ההחלטה כמה מטוסים יוחכרו וכמה ירכשו אמורה להתקבל בתוך כמה שבועות. זו לא פעם ראשונה שמתקבלת באל על החלטה מעורבת של רכישה וחכירה. אל על מפעילה היום 41 מטוסים, כאשר 27 הם בבעלותה ושאר 14 המטוסים הם בחכירה.

שינויים אפשריים

יחד עם זאת, בעסקת מטוסי 787 הערכות, התחזיות והאומדנים של אל על, המבוססות על נתונים שיש בידה, ניסיון בעסקאות דומות בעבר ועל המצב הכלכלי בארץ ובעולם, עשויים שלא להתממש, כולם או חלקם, או להתממש באופן שונה מכפי שנצפו. בין היתר, בעקבות העדר הסכמה עם בואינג על תנאי ההסכמים והצורך במו"מ מחודש עם איירבוס, תנאי ההסכמים שייחתמו (ככל שייחתמו), החלטת החברה בדבר תמהיל רכישה או חכירה, מימוש אופציות לרכישה וכן אפשרויות ביטול ביחס לחלק מהמטוסים שבעסקה, שינויים בתנאי השוק בו פועלת החברה, והתממשות גורמי סיכון החלים על פעילות החברה.

היתרונות של מטוסי 787

היתרון בהחלטה להפעיל את מטוסי 787 החדשים ולהחליף את צי המטוסים הוותיק נעוץ בשלושה גורמים מרכזיים, לאור השוואה שנעשתה בין המטוסים רחבי הגוף הוותיקים לבין מטוסי 787 החדשים: מנועי 787 חסכוניים בצריכת דלק בשיעור של כ-22% – 20% (על פי נתוני בואינג) ושמשמעותו חיסכון של עשרות מיליוני דולרים לשנה. הניצולת התפעולית של מטוסי 787 טובה יותר וזמני הקרקוע קצרים יותר. נכון, עלות ההון הדרושה כדי ליישם את ההחלטה גבוהה, אבל, יעילות מטוסי ה- 787 היא משמעותית וכדאית. 

ההחלטה להחליף את צי המטוסים הוותיק קשורה גם לעובדה שגילם הממוצע הוא 12.7 שנים ולכן קירבתם גדולה לשיבוץ רבתי גדול ויקר. במטוסים מבחינים בשני שיפוצים כאלה ביקורת C, שבה נבדקים כל אמצעי שירות הפנים של המטוס וביקורת D, שבה בודקים את שלד הכנפיים, גוף המטוס וכני הנחיתה. עבור המנועים מבוצעים הליכי בדיקה נפרדים. באל על מבצעים, במחזוריות, חלק מבדיקות D בתוך בדיקות C ובכך מקצרים את זמן השהייה של המטוסים על הקרקע. למרות זאת, משך ביצוע ביקורת C משולבת נמשך, כל שנה, כ-45 ימים. לעומת זאת, במטוסי 787, העשויים מחומרים מורכבים ההשבתה לצורכי בדיקה רבתית נמשכת 8 ימים, במשך כל 3 שנים.

ירידת ערך מטוסים

כדי ליישם את החלטת רכישת/החכרה של מטוסי 787 בחנה אל על את צי המטוסים, שבו קיימים סימנים לירידת ערך וביצעה אומדן של סכום בר ההשבה של אותו הצי. סכום בר ההשבה הינו הגבוה מבין השווי ההוגן של המטוסים (מחירי השוק, השרות והנכסים), בניכוי עלויות מכירה, לבין שווי השימוש שלהם.

בהערכת שווי השימוש, אמדה אל על את תזרימי המזומנים העתידיים הצפויים לנבוע מהפעלת הצי ומימושו בתום תקופת השימוש וניקתה אותם לערכם הנוכחי, תוך שימוש בשיעור היוון (הפיכה של התחייבות חוזית להון) המשקף את הסיכון התפעולי של ציי המטוסים, המבוסס על שיעור ההיוון המשוקלל של אל על.

אל על בחנה את סכום בר ההשבה של שלושה ציי מטוסים ומצאה, כי הסכום בר ההשבה של כל צי מטוסים עולה על עלותו המופחתת לאותו מועד. וזה כאשר אורך חיים שימושיים (Useful Life) של צי 777 הוא 8 שנות פעילות בממוצע, של צי 747 הוא 4 שנות פעילות בממוצע ושל צי 737 הוא 17 שנות פעילות ממוצע.

מחירי דלק

בסוף השבוע ירד מחיר הדלק ל-44.1 דולר לחבית נפט גולמי, שזו ירידה של כ-68% משיא מחירי הדלק ביוני 2008. יתרה מכך,  ארגון יאט"א צופה, כי הוצאות הדלק של חברות התעופה ירדו ויסתכמו בכ-191 מיליארד דולר, המהווים כ- 28% מסך כל עלויות ההפעלה שלהן. תחזית יאט"א מתבססת על מחירי דס"ל (דלק סילוני – שהוא שונה ממחיר חבית נפט גולמי) הצפויים לעמוד השנה על ממוצע של 78 דולר לחבית, כאשר ברבעון השני של השנה עמדו על מחיר ממוצע של 63.5 דולר לחבית.

אין ספק שהירידה הגדולה במחיר הדלק והליכי הגידור הנכונים שאל על ביצעה, הם שהיוו את אחד השיקולים המרכזיים בהחלטתה ללכת על עסקתה רכישה/החכרה של מטוסי 787 החדישים. מה גם שבתום החציון הראשון של השנה הסתכם ההון של אל על בכ-145.0 מיליון דולר. שזה גידול בסכום של כ- 33.6 מיליון דולר ביחס להון בסוף דצמבר 2014. גידול שנבע בעיקר מהגידול בקרן הון בגין גידור תזרים מזומנים, כתוצאה מעלייה בשווי ההוגן של עסקאות הגידור.

 

 

 

Exit mobile version