Site icon IAS

מה הם "כנפיים של שינוי באירופה" ו-25by2025?

ארגון חברות התעופה העולמי יאט"א קרא אתמול (ג') לממשלות באירופה לנצל את ההזדמנות ליצור תעשיית תעופה בת קיימא המגנה על הסביבה ומגדילה את הזדמנויות הקישוריות לאזרחי אירופה. הקריאה הגיעה בכינוס של בעלי עניין בתעופה שמתארחים במלון גראנד היאט שברלין, גרמניה, תחת הכותרת "כנפיים של שינוי באירופה" – Wings of Change Europe שמקיים הארגון זו השנה השנייה. בהמשך לחגיגות לציון 30 שנה לנפילת חומת ברלין, הוצג תפקידה של התעופה בשילוב של המדינות ביבשת.

כנס "כנפיים של שינוי באירופה" שהתקיים בשנה שעברה במדריד . צילום IATA

"תובלה אווירית היוותה את ליבת השילוב האירופי. אירופה מחוברת כיום באמצעות 23,400 טיסות יומיות, הנושאות מיליארד איש בשנה. אותה רוח אופטימיות שעזרה לחבר את אירופה החדשה לפני 30 שנה, צריכה להיות מופנית לכיבוש אתגר הקיימות בצורה חיובית. קיימים פתרונות לחיבור בר-קיימא של יבשת זו וגם להשאיר אותה נגישה לכל אזרחיה", אמר מנכ"ל יאט"א אלכסנדר דה ז'וניאק, שהתמקד בשורה של סוגיות.

התמקדות בפעולה סביבתית

לפי יאט"א, החששות ההולכים וגוברים מפני שינויי אקלים ממוקדים בצדק בתעופה, על מנת להפחית פליטות. חברות תעופה הקטינו את הפליטות הממוצעות לנוסע במחצית בהשוואה לשנת 1990 וחשוב מכך – הענף מחויב לצמצם את ההשפעה הסביבתית עוד יותר.

חברות תעופה ממשיכות להשקיע עשרות מיליארדי יורו בכלי טיס יעילים יותר, בפעילות יעילה יותר ובפיתוח דלקי תעופה בת קיימא.

הצמיחה בפליטת CO2 מאז 2020 תתקזז באמצעות תוכנית קיזוז הפחמן והפחתת תעופה בינלאומית (CORSIA).

תעשיית התעופה התחייבה להפחית את סך הפליטות למחצית רמת 2005 עד שנת 2050, בהתאם למטרות הסכם האקלים בפריז.

מיסוי אינו פותר את בעיית האקלים

אלכסנדר דה ז'וניאק. הביטחון של הנוסעים מעל לכל. צילום IATA

יאט"א טוען כי האתגר האקלימי יכול להיפתר רק בפעילות משותפת של התעשייה והממשלות. "לממשלות הכוח להאיץ את הפחתת הפחמן באמצעות עידוד השקעה בדלקים בני-קיימא, טכנולוגיות חדשות ושיפורים בבקרת התעבורה האווירית. לרוע המזל, ממשלות אירופה מתמקדות בגביית מיסים במקום בהפחתת פליטות. ההצעות האחרונות בגרמניה להכפיל את המיסוי על הנוסעים יקשו על אנשים עם הכנסות נמוכות יותר לטוס".

לטענת ז'וניאק, "מיסוי הוא שיטה גסה ולא יעילה לכיסוי עלויות סביבתיות וקרב עם האויב הלא נכון. המטרה לא צריכה להיות הפיכת טיסה לבלתי משתלמת. לא צריך לגרום לנכות לתעשייה ולתיירות שמייצרת מקומות עבודה ומניעה את ההתפתחות. טיסה אינה האויב – זהו הפחמן. המדיניות הממשלתית צריכה להיות מכוונת לעזור לאנשים לטוס באופן בר-קיימא", הדגיש.

ענף בר קיימא לכולם

דה ז'וניאק הדגיש כי ענף התעופה מתמודד עם אתגרים לא מבוטלים באירופה, בגלל משבר תשתיות, עלויות גבוהות ותקנות לא מועילות:

"זה מראה שלמרות אסטרטגיית התעופה האירופית, עדיין יש לנו הרבה עבודה לעשות כדי להבטיח שממשלות יעבדו בשיתוף פעולה עם התעשייה למען המטרה הגדולה יותר: אירופה יעילה ומחוברת", אמר.

הטייסות של אתיופייאן איירליינס – באירופה מתחייבים לנשים כרבע מכוח האדם צילום יח"צ

שיוויון בכוח האדם בתעשייה לטווח הארוך

באירוע "כנפיים של שינוי באירופה" נראו גם למעלה מ-30 חברות תעופה המתחייבות ל-25by2025 – תכנית שנועדה להגדיל את התעסוקה הנשית ברמות הבכירות והלא-מיוצגות בענף למינימום של 25% או ב-25% מהרמות הנוכחיות, עד 2025.

"אנו מברכים על חברות התעופה שהתחייבו היום לקמפיין. זה יצר תנופה אדירה לנושא חשוב מאוד זה. אנו זקוקים לכוח עבודה מיומן ומגוון, המאפשר מענה לצרכים הגוברים של לקוחותינו. המטרה הסופית שלנו היא השתתפות שוויונית בין המינים בכל הרמות וההתחייבות 25by2025 היא תחילתו של המסע שלנו בדרך זו", אמר דה ז'וניאק.

יאטא: אתגר קיבולת המטוסים ב-2020

בתוך כך, תרשים השבוע של IATA Economics מתייחס לקרקוע צי מטוסי הבואינג 737 MAX שגרם לירידה בצמיחת הקיבולת במטוסים בכל תעשיית התעופה, הנמדדת לפי מושב זמין לקמ"ש (ASK) לרמה של 3%-4% השנה. זאת לעומת 6%-7% צמיחה בשנים קודמות. משלוחי מטוסים המתוכננים לשנת 2020 היו אמורים להגיע לרמות שיא, עם מסירתם של המטוסים המעוכבים. זה מעלה את השאלה אם המסירות המתוכננות והחזרתם של מטוסים מקורקעים יגרמו לקיבולת-יתר ויפעילו לחץ על התשואות.

התפתחות הקיבולת התעופתית לקראת 2020

התשובה לשאלה זו תהיה תלויה בתגובת חברות התעופה לזינוק בקיבולת על רקע הנסיגה הקלה במצב הכלכלי. אפשרות אחת תהיה לדחות חלק מהמשלוחים המתוכננים. עם זאת, יש לציין כי התוספות לצי המטוסים יהיו קרובות לרמה בשנת 2019 רק אם יידחו 40% מהמטוסים שאמורים להימסר בשנה הבאה.

אפשרות נוספת לחברות תעופה תהיה להחנות או להוציא לפרישה של מטוסים ישנים פחות-יעילים ולהחליף אותם במטוסים חדשים. הסטורית, חברות מוציאות משירות בשנה כ-1.3% – 2.3% מכלל צי המטוסים. בשנת 2020, צפוייה "ההוצאה לפנסיה" לגדול עד לקצה העליון של טווח זה, כאשר מטוס ה-737 מקס יחזור לצי. עם זאת, גם במקרה זה, צמיחת צי המטוסים תהיה כפולה מקצב הצמיחה בשנת 2019 על פי ההערכות הנוכחיות.

האתגר שעומד בפני הענף הוא האם ניתן לקלוט את הגאות במספר המטוסים שיוטלו אל השוק על ידי הוצאה משירות ואחסון בתקופה של האטה בנוסעים ומטען בשל האטה בכלכלה הגלובלית.

Exit mobile version