Site icon IAS

לקראת חנוכת רמון בשבוע הבא: גלגולו של נמל תעופה

ב-9 במאי 2013 הונחה אבן פינה לנמל התעופה האזרחי הראשון מאז קום המדינה, על שם אילן ואסף רמון, בהשתתפות שר התחבורה ישראל כץ, רונה רמון המנוחה, בכירי רשות שדות התעופה ובכירים נוספים. כך, לאחר עיכובים בקבלת החלטות בנושא זה שנמשכו כמה שנים, החל הנמל הדרומי החדש לקרום עור וגידים.

ביום שני, ה-21 בינואר, ייחנך נמל התעופה בתמנע שליד אילת בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה ישראל כץ, מנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב גנות, משפחת רמון, ראשי רשויות, נציגי חברות תעופה, שגרירים ונכבדים.

נמל התעופה רמון. עבור המיזם פותח עיצוב חדשני אשר הושפע מעולם התעופה העתידני, ומסביבת הטבע של המדבר

יתחיל לפעול הדרגתית

נמל רמון יתחיל לפעול באופן הדרגתי, כנהוג בנמלי התעופה בעולם. עם תחילת הפעלתו, תועבר בהדרגה האחריות על השטח האווירי באזור מחיל האוויר לידי רשויות התעופה האזרחיות (רת"א). בשלב הראשון יופעלו בנמל טיסות הרצה מסחריות, פנים-ארציות, של חברות התעופה ארקיע וישראייר, החל מה-4 בפברואר. לאחר מכן יחלו לפעול טיסות מסחריות בינלאומיות של חברות תעופה זרות, שעד למעבר לנמל רמון ימשיכו לפעול בנמל עובדה. נמל התעופה אילת הנוכחי ייסגר בהמשך.

התנגדות ירדנית

באוקטובר 2013 הודיעו בכירים ירדנים, כי הם מתנגדים להקמת נמל רמון בטענה שהנמל נבנה קרוב מדי לנמל התעופה המלך חוסיין שבעקבה, זאת על אף שנמל רמון ממוקם רחוק יותר מנמל התעופה הישן באילת, הקרוב יותר לנמל המלך חוסיין. ביולי 2015 אף הגישה ירדן תלונה רשמית לארגון הבינלאומי לתעופה אזרחי (ICAO) בגין בניית נמל רמון. אבל זה לא מנע את בנייתו. "הם לא רצו שאקים כאן את השדה. אנחנו מנהלים דיאלוג עם הירדנים בלי לוותר על זכותנו להקים שדה. בסוף הוא יביא תועלת לכל הסביבה, כי יש מטוסים שיוכלו לנחות כאן ולא בירדן", הסביר אתמול שר התחבורה כץ.

מחכים לנוסעים ברמון. לנמל קיבולת של 2.25 מיליון נוסעים

פעולות שיווק

בפברואר 2017  נודע כי במסגרת ההחלטה להפעיל כ-70 קווי תעופה מרמון, עסק צוות השיווק של רשות שדות התעופה (רש"ת) במשך כשנה וחצי בניהול מגעים עם חברות התעופה בעלות פוטנציאל לתפעול קווים לנמל התעופה החדש. במסגרת מגעים  אלו התקיימו פגישות גם עם חברת ריינאייר, שהגישה אז לרש"ת בקשה לאפשר לה להקים ברמון בסיס פעילות אשר במסגרתו ישהו בו בין 8-10 מטוסים, בהתאם לנפח הפעילות המתוכנן.

שר התחבורה ישראל כץ עם רונה רמון בטקס הסרת הלוט מעל שמו של נמל התעופה רמון. צילום סיון פרג'

רונה רמון חנכה את הטרמינל

ב-16 ביולי 2018 חנכה רונה רמון ז"ל את טרמינל הנוסעים בנמל התעופה החדש על שם בעלה ובנה ז"ל ואמרה: "כשאילן הביט מהחלל על ישראל, הוא אמר שהיא קטנה ויפהפיה, ולכן עלינו לשמור עליה כבבת עיננו. אסף היה אומר: 'למה אני פה? למה ישראל? זה ברור לי מאחר והיא חלק ממני ואני מאוהב בה – בתרבות, בחברה, במוזיקה ובים. פשוט אין על המקום הזה'".

מתחם נמל התעופה משתרע על פני למעלה מ-5,500 דונם, וכולל את מבנה בית הנתיבות בשטח של כ-45,000 מ"ר; מסלולי המראה ונחיתה באורך 3,600 מטר לצד כ-40 רחבות מטוסים המשרתות מטוסי סילון צרי ורחבי גוף; משני צדי הטרמינל הוקמו שני אזורי תמך בשטח כולל של 40,000 מ"ר, כולל מגדל פיקוח המתנשא לגובה 45 מטרים ומרכז תאום למרגלותיו.

מזוודות שהוצבו מול דלפקי הצק אין לקראת ניסוי מסוע המזוודות. צילום רש"ת

תרגיל הרצה

ביולי 2018 בוצע כבר תרגיל הרצה בנמל התעופה בהשתתפות מטוסי חיל האוויר. במסגרת התרגיל השתתפו שתי טייסות תובלה של חיל האוויר – טייסת 120 עם מטוס הראם וטייסת 100 עם מטוס הצופית. במסגרת התרגיל תירגלו הטייסות יחד עם יחידות הנמל פעילות תעופתית אווירית הכוללת נחיתות, המראות, הקפות, כניסה בהסעה לרחבות החנייה, דחיפה וגרירה של מטוס ואת ממשקי הפעילות התעופתית בשטח המבצעי.

באותו החודש, כחלק מהליך הרישוי של נמל רמון, בוצע בנמל תרגיל חירום רחב היקף "יעף פתיחה" שבחן את מוכנות השדה למצבי חירום קיצוניים. בתרגיל השתתף מטוס נוסעים של חברת ארקיע שנחת בנמל פעמיים – ביום ובלילה. המטוס דימה התרסקות בשדה התעופה ועשרות רבות של נפגעים מדומים שהיו על סיפונו (חלקם שחקנים וחלקם בובות) טופלו ע"י כוחות חירום משולבים של שדה התעופה, ושל כוחות חיצוניים ממשטרת ישראל, מד"א, כיבוי אש ארצי וצה"ל.

התרגיל היווה שלב הכרחי לקראת פתיחתו של הנמל לפעילות תעופתית, כשנדרש ממנו, על פי הדרישות הבינלאומיות, לתת מענה לניהול אירוע תעופתי וניהול מצבי חירום לקראת הסמכתו התעופתית, כחלק מ-Airport Emergency Plan ועל פי הדרישות הבינלאומיות המחמירות ביותר הקיימות בנמלי תעופה. במסגרת התרגיל העניקה רת"א לרשות שדות התעופה רישיון הפעלה זמני להפעלת נמל התעופה בטקס במעמד שר התחבורה. הרישיון הזמני איפשר לרש"ת להפעיל את הנמל ולקלוט בו טיסות לצרכי אימון והרצה לקראת הפעלתו המלאה של הנמל. לקראת פתיחת הנמל בשבוע הבא קיבל הנמל מרת"א את רישיון ההפעלה הקבוע.

מבנה נמל התעופה רמון. תכנון מן שנער אדריכלים צילום NICK HUFTON

פטורים מאגרות

בתחילת החודש הנוכחי אישרה ועדת הכלכלה פטורים מאגרות לטיסות בנמל התעופה רמון. הוועדה העבירה תיקון לתקנות רשות שדות התעופה אגרות, שבו נקבעו תקנות לשדה התעופה ירושלים (עטרות) ובמקום זה בא נמל התעופה רמון. התקנות החדשות עברו בוועדה לצד אישור הארכת שעה לתקנות, שיאפשרו לפטור מהאגרות להיות בתוקף במשך שלוש שנים.

האגרות שלא יחויבו עם הפעלת נמל התעופה רמון הן: אגרות נחיתה מחו"ל, אגרות נחיתה פנים ארציות, שירותי נוסע נכנס, אגרות פיקוח אווירי ואגרות נוסע יוצא.

מגדל הפיקוח ברמון. תכנון מן שנער אדריכלים צילום NICK HUFTON

ההחלטה לפטור מאגרות את הטיסות לרמון התקבלה למרות שנמל רמון מתוכנן להיות גרעוני ובוצעה כדי לעודד חברות תעופה – לואו-קוסט, שכר ולגאסי – לבצע אליו טיסות מחו"ל ולהגביר בכך את כניסת התיירים לדרום ולכל הארץ.

השפעת הלואו-קוסט ניכרת בתכנון הטרמינל החדש, שהוא ללא שרוולים המחברים את המטוס אל הטרמינל, מכיון שחברות הלואו-קוסט דורשות זמן שהייה קצר על הקרקע לפני ההמראה מחדש לחו"ל וההתחברות לשרוולים מונעת זאת.

האמצעים הטכנולוגיים התעופתיים המתקדמים ביותר

נמל רמון מצוייד באמצעים הטכנולגיים התעופתיים המתקדמים ובטרמינל החדיש שלו יפעלו חנויות דיוטי פרי למכירת אלכוהול, טבק, בשמים, קוסמטיקה, ממתקים, מוצרי אלקטרוניקה, חשמל, סלולר, משקפיים, ספורט, ספרים, מזכרות וצעצועים. כמו כן יפעלו בנמל בתי קפה ומסעדות.

רשת ILAN'S תפעיל את מתחמי ההסעדה ובתי הקפה המרכזיים בנמל.

הצפי לטיסות בנמל התעופה הדרומי של ישראל הוא ל-2.25 מיליון נוסעים לשנה, כאשר הקיבולת המירבית תוכל להגיע לכ-4.25 מיליון נוסעים בשנה. באילת ובסביבתה מקווים שהקמת הנמל תייצר עבור העיר אילת והאזור הזדמנויות רבות לפיתוח אזורי. סגירת שדה התעופה הקיים באילת תביא להסרת הסיכון הבטיחותי האווירי מעל העיר ולשחרור שטח מרכזי בה שבלם התפתחות עירונית והיווה חיץ בין אזורי העיר.

נמל התעופה הבינלאומי החדש של ישראל תוכנן ע"י משרד אמיר מן עמי שנער אדריכלים בשיתוף עם משה צור אדריכלים עבור רשות שדות התעופה של ישראל, ועתיד לשרת את אילת ודרום הארץ לטיסות פנים-ארציות ובין-לאומיות.

כמעט מתחילים ברמון. שש שנים של עבודה מגיעות לסיומן

כל מרכיבי השדה עוצבו באופן אחיד – מהמבנים, לדלפקי הקבלה, למסלולים, מגדל הפיקוח  ואפילו החניון עוצב בהתאם לקונספט. עבור המיזם פותח עיצוב חדשני אשר הושפע מעולם התעופה העתידני, ומסביבת הטבע של המדבר. כחלק מהשאיפה לשמר ולהשתלב בסביבה המדברית, הוקם באתר מפעל לגריסת סלעי המדבר וחלוקי הנחל ששימשו לבניית השדה עצמו. בנוסף, לוקטו ושומרו זרעי הצמחייה המקומית באתר, גודלו וטופחו בחממות במהלך שנות הבנייה והושבו לבסוף למקורם, לשמש כנוף שדה התעופה.

Exit mobile version