Site icon IAS

כיצד התרסק חלום הפעילות הבינלאומית של וואוו אייר

האחרונה בינתיים: WOW של סקולי מוגנסן, הבעלים והמנכ"ל, שנאלץ לסגור את החברה. צילום יח"צ

לבעלים ולמנכ"ל של וואוו אייר (WOW AIR), סקולי מוגנסן, היה חלום להפוך את חברתו לעסק בינלאומי של טיסות לואו-קוסט, כשנמל התעופה הבינלאומי ברייקיאוויק בירת איסלנד ישמש נמל מאסף (Hub) שאליו יגיעו טיסות ממקומות שונים וממנו יפעלו טיסות המשך נוחות. למשל מתל אביב ליותר מ-10 יעדים בארצות הברית וקנדה, ביניהם: ניו יורק, בוסטון, וושינגטון די.סי, שיקגו, פיטסבורג, סן פרנסיסקו, לוס אנג’לס, טורונטו ומונטריאול.

נמל מאסף (Hub)

נמל Hub & spokes – הוא מערכת נמל מאסף, היוצר סביבו תנועות כמו החישורים בגלגל הנעים סביב ציר הגלגל. במערכת תעופתית כזו ישנן נקודות מוצא שונות המגיעות לנמל המאסף שממנו יוצאות טיסות ליעדים שונים. הדבר מרחיב את מספר הנתיבים האפשריים הפועלים מהנמל.

הסיבות להקמת Hub הן קישור בין מרחבים גיאוגרפיים רחוקים. למשל, טיסות ממקומות שונים מגיעות לבנגקוק ומשם יוצאות טיסות לאוסטרליה. וכן, יצירת Hub בגלל שיקולי עלות, החלפת מטוסים, קיבוץ נוסעים ואיסוף אנשים ממקומות גיאוגרפיים קרובים והטסתם ליעדים רחוקים יותר.

יתרונות ה-Hub הם יעילות גבוהה מאוד, חיסכון בזמן ובעלויות. החסרונות – מצריך ניהול יעיל מאוד, כי תקלות עלולות לגרום להפסדים רבים בגלל הצורך במתן פיצויים כספיים גבוהים ללקוחות שנפגעו. עיכובים הם כמעט בלתי נמנעים, כי קיימת תלות במזג האוויר. חסרון נוסף הוא שזמן הקונקשיין עלול להתארך מעל למצופה במקרה של תקלות בלתי-מתוכננות.

ההחלטה לרכוש את מטוסי איירבס A330-300

וואוו אייר מציעה טיסות המשך לצפון אמריקה דרך רייקייאוויק מספטמבר 2019. צילום מסך

כל עוד הפעילה החברה מטוסים צרי גוף, כמו A320-200, איירבס A320neo ואיירבס A321-200, בין אירופה דרך איסלנד לארה"ב – היא הצליחה לשרוד פחות או יותר. אבל החלטתה לרכוש מטוסים רחבי-גוף כמו A330-300 היתה קטלנית עבורה. ההחלטה לרכוש מטוסים רחבי גוף, הטסים לטווח ארוך יותר ומכילים יותר נוסעים, תאמה אמנם את רצון הבעלים להיות מוביל לואו-קוסט בין שלוש יבשות כמו הטיסות ארוכות הטווח, שהחלו בסוף בין הודו ואיסלנד. יוקר הפעלתם כירסם בתזרים המזומנים של החברה.

מרכיב הדלק

בתחום הזה ישנן שתי הגדרות: צריכת דלק – שזו כמות דלק נתונה שהמטוס צורך ותצרוכת דלק – שזו כמות הדלק שהמטוס צורך בתקופת זמן מסוימת (לרוב בשעה). מחזור הפעילות של מטוס הוא התנעה, הסעה, המראה, נסיקה, שיוט, הנמכה, נחיתה, הסעה וחניה. המטוס מתחיל לצרוך דלק מרגע התנעת המנועים וההסעה על הקרקע אל מסלול ההמראה והוא ממשיך לצרוך דלק בכל שלבי הפעילות עד לנחיתה ביעד. קיים גם צרכן דלק נוסף, אשר יש להביא בחשבון את השימוש בו והוא ה-  APU – Auxiliary .Power Unit.זהו מנוע סילוני קטן המותקן בזנב המטוס המתפקד כגנראטור המספק חשמל למטוס כאשר מנועיו דוממים, או בעת אירוע חירום באוויר.

לא ניכנס לכל החישובים המיועדים לקבוע את כמות הדלק שמטעינים במטוס לצורך טיסה מוגדרת. רק נציין, כי בכל טיסה מסחרית שנמשכת יותר מ-6 שעות ו/או שתנאי מזג האוויר בנמל היעד הם מתחת לקריטריונים הקבועים בחוק, חייבים לקבוע בתוכנית הטיסה יעד משני לנחיתה (Destination Alternate). שינוי מחייב זה דורש הכנסת כמות דלק נוספת למטוס, שיאפשר את הגישה לנמל המשני.

דיילות וואוו אייר.הטיסות הזולות סייעו לאיסלנד להתאושש מהמשבר הפיננסי. צילום יח"צ

ברוב שנת 2018 עלות הנפט היתה בין 80 ל-90 דולר לחבית ובתחילת אוקטובר הגיע המחיר קרוב ל-100 דולר לחבית. כדי להבין השוואתית את המצב, בסוף מרץ מחיר חבית נפט היה 80.55 דולר, בעוד ששנתיים קודם באותו החודש מחיר הנפט היה נמוך בכ-50 דולר לחבית.

עם עליית מחירי הדלק הסילוני (דס"ל) בהתאם לעליות הנפט הגולמי ברוב שנת 2018, היתה WOW AIR חייבת לשנות מהר את תוכנית פעילותה, כדי למזער את הוצאות הדלק. אך מתברר, כי במקביל לעליות מחיר הדס"ל, היא קיבלה את ההחלטה לרכוש מאיירבס מטוסים רחבי-גוף, מה שהתברר כהחלטה קטלנית ביותר עבורה.

ניסיונות התייעלות מאוחרים

כאשר החליטה סוף סוף החברה לבטל את קבלתם של חלק מהמטוסים רחבי-הגוף ולנהל את פעילותה בתכנון חדש ויעיל יותר, התברר לה, כי רובץ עליה חוב גדול מדי במאזנה. וכשגבר אתגר הפעילות בסביבה התעופתית והתחרותית בסוף 2018 וברבעון הראשון של 2019 – לא היה ל-WOW AIR את הזמן הדרוש כדי לאבטח את המימון הדרוש להמשך פעילותה.

בחודש אוקטובר 2018 ציין בנק אריון (Arion Bank) של איסלנד, כי תעשיית התיירות הגוברת של המדינה, המונעת במידה רבה על ידי מחירי טיסות נמוכים "בלתי נסבלים", סייעה לאיסלנד להתאושש מהמשבר הפיננסי הרבה יותר מהר ממה שהיה אמור להיות. אך הבנק גם צפה, כי קצב צמיחת התיירות ייעצר במידה ניכרת בשנים 2019 ו-2020.

חוב של 150 מיליון דולר

על רקע זה, עם חוב של 150 מיליון דולר נושא ריבית, נעשו כמה ניסיונות אחרונים להציל את החברה. ביניהם השקעה של כ-90 מיליון דולר בחברה של חברת ההשקעות הפרטית האמריקנית אינדיגו, ניסיון שנכשל. לאחר מכן נכשל גם הניסיון שחברת איסלנדאייר תשתלט על WOW. כאשר שני הניסיונות האלה כשלו, הסכימו מחזיקי האג"ח של WOW AIR להמיר את החוב של החברה להון. אבל מאחר ו-WOW לא יכלה להבטיח השקעה נוספת, נכשל גם ניסיון זה. בכך נסגרה דלת ההזדמנויות והחברה הפסיקה את פעילותה.

כתבה קודמת: וואוו אייר מבטיחה לחדש את טיסותיה לישראל בקיץ

Exit mobile version