Site icon IAS

ירידה תלולה ברווח הנקי של אל על ב-2017 ל-5.7 מיליון דולר

אל על רשמה ירדה תלולה ברווח הנקי בשנת 2017 למרות הגידול בהכנסות, שנבע מגידול בהוצאות, בעיקר עליות שכר בסכום של כ-65.2 מיליון דולר ועליות בהוצאות הדלק הסילוני (דס"ל) של כ-40.8 מיליון דולר. יש לציין כי מחיר חבית דלק עלה ב-2017 ל-54.8 דולר, בהשוואה ל-45.1 דולר ב-2016. גם חלק השוק של אל על בנתב"ג בשנת 2017 ירד ל-28.5%, בהשוואה ל-32.6% ב-2016. יחד עם זאת יתרות המזומנים של אל על בסיום 2017 הגיעו לסכום של 285.7 מיליון דולר.

הכנסות מהפעלה – ההכנסות מהפעלה גדלו בשנת 2017 בכ-2.9%, לכ-2.096 מיליארד דולר, גידול בכ-58.6 מיליון דולר בהשוואה לשנת 2016, כאשר הכנסות מנוסעים גדלו בכ-3.1%, גידול בכ-55.7 מיליון דולר. הגידול בהכנסות נוסעים נובע בעיקר מהגידול בכמות נוסע-ק"מ (RPK) שהטיסה החברה, וכן כתוצאה מעליה בתשואה לנוסע-ק"מ, כמפורט לעיל. הכנסות ממטען גדלו בכ-1.6% (כ-2.4 מיליון דולר), בעיקר כתוצאה מגידול בכמות טונה-ק"מ (RTK) שהטיסה החברה אשר קוזז בחלקו ע"י קיטון בתשואה לטונה-ק"מ.

הוצאות הפעלה – הוצאות ההפעלה גדלו בשנת 2017 לכ-1.748,660  מיליארד דולר, שזה גידול של כ-110.2 מיליון דולר, ושל כ-6.7% בהשוואה לשנת 2016. לדברי אל על הסיבות לגידול בהוצאות ההפעלה הן:

*עליה בהוצאות השכר (המיוחסות להפעלה) בסך של כ-65.2 מיליון דולר.

*עליה בהוצאות הדס"ל בסך של כ- 40.8 מיליון דולר.

*תוספת הוצאה בסך של כ-10.2 מיליון דולר בגין הסכם פשרה עם פקיד השומה בקשר לתשלומי אש"ל צוות אויר, ביחס לסכום ההוצאה שהוכר בעניין זה בשנת 2016.

*גידול בהוצאות בסכום כולל של כ-26.1 מיליון דולר, הנובע ממכלול גורמים, אשר עיקרם גידול בפעילות, השפעת התחזקות השקל ביחס לדולר בסך של כ-8 מיליון דולר, עליה באגרות לרשות שדות התעופה (רש"ת) בסך של כ- 3.2 מיליון דולר בשל הקטנת הנחות כתוצאה מהירידה בנתח השוק בנתב"ג, גידול של כ-2 מיליון דולר בהוצאות החכירה של מתקני החברה בשל עדכון הסכמי החכירה מול רש"ת, וכן עליה בהוצאות ההפעלה של החברות הבנות ובעלות המכר של מוצרי דיוטי פרי בסך של כ-6 מיליון דולר כתוצאה מגידול בהכנסות בגין פעילויות אלו.

*גידול בהוצאות בסכום כולל של כ-10 מיליון דולר, הנובע מהוצאות חריגות בשנת 2017, כגון תשלום לרש"ת עבור התחשבנות על חשבון שנים קודמות בגין שימוש במקרקעין, וכן כתוצאה מזיכויים שונים (בגין חשבון שנים קודמות) שנרשמו בשנת 2016, אשר לא קיימים בשנת 2017.

*ההשפעות הנ"ל קוזזו בחלקן על ידי קיטון בהוצאות החכירה אד הוק של מטוסי נוסעים ומטען, בסך של כ- 42.1 מיליון דולר.

הוצאות מכירה – בהוצאות המכירה חל גידול בסך של כ- 16.5 מיליון דולר, הנובע בעיקרו מעליה בהוצאות הפרסום של החברה, בעיקר כתוצאה מהשקת מסעות פרסום חדשים, וכן מעליה בהוצאות השכר כמפורט להלן.

הוצאות הנהלה וכלליות – בהוצאות הנהלה וכלליות חל גידול של כ- 14.7 מיליון דולר בהשוואה לשנת 2016. עיקר הגידול מקורו בגידול בהוצאות השכר, כמפורט להלן, וכן מגידול בהוצאות הנהלה וכלליות אחרות, בעיקר בגין אחזקת מערכות מידע, ייעוץ מקצועי ואחזקת משרד, בין היתר לאור התחזקות השקל ביחס לדולר.

הוצאות דס"ל– של החברה בשנת 2017, גדלו בכ- 40.8 מיליון דולר (כ-10.6%) ביחס להוצאות בשנת 2016 וזאת כתוצאה מעליה במחירי הדס"ל, אשר קוזזה בחלקה ע"י השינוי בתוצאות עסקאות גידור הדס"ל.

הוצאות שכר– הכוללות של החברה חל גידול בסך של כ-79.6 מיליון דולר, על פי החלוקה הבאה:  הוצאות הפעלה – 440.2 מיליון דולר, הוצאות מכירה – 51.4 מיליון דולר, הוצאות הנהלה וכלכליות – 70 מיליון דולר. סך כל הוצאות השכר הן 561.1 מיליון דולר.

הגידול בהוצאות השכר נובע ממספר גורמים, ביניהם התחזקות השקל ביחס לדולר אשר הביאה לגידול של כ-33.3 מיליון דולר, עליה בכמות העובדים ובשעות הפעילות (בין היתר בשל הפחתת השימוש של החברה בחכירות "רטובות" – חכירת מטוס על צוותו) ביחס לאשתקד, השפעת הסכמי עבודה אשר נחתמו עם מגזרים שונים בחברה במהלך שנת 2017, עלייה בשכר המינימום, מענקים שהוכרו בשנת 2017 בגין רווחי 2016 (בעוד שהמענקים בגין רווחי 2015 הוכרו באותה שנה) והפסד אקטוארי בגין הטבות אחרות לטווח ארוך בעיקר בשל ירידה בשיעור ההיוון של אותן התחייבויות.

הוצאות מימון נטו הסתכמו בכ-20.5 מיליון דולר בהשוואה לכ-23.1 מיליון דולר בשנת 2016. הקיטון נובע בעיקר מהשפעה חיובית של הפרשי שער שנכללו בהוצאות המימון, וכן מגידול בהכנסות ריבית על פקדונות כתוצאה מעליה ביתרות המזומנים של החברה.

מסים על ההכנסה בשנת 2017 הסתכמו בכ-3 מיליון דולר לעומת כ- 12.8 מיליון דולר בשנת 2016. הירידה נובעת בעיקר מהירידה ברווח החברה לפני מסים, אשר קוזזה בחלקה ע"י תוספת הוצאת מס בסך של כ-1 מיליון דולר, בשל קיטון בהפסדים המועברים של החברה משנים קודמות, כפועל יוצא מההסכם הפשרה עם פקיד השומה. יצוין, כי בשנת 2016, קטנה הוצאת המס בסך של כ-11.3 מיליון דולר , בשל הפחתת שיעורי מס החברות .

הרווח מהפעלה בשנת 2017 הסתכם בכ-29 מיליון דולר, בהשוואה לכ- 110.6 מיליון דולר ב-2016. הרווח לפני מס הסתכם בשנת 2017 בכ- 8.7 מיליון דולר בהשוואה לכ- 93.4 מיליון דולר ב-2016. החברה סיימה את שנת  2017  עם רווח נקי בסך של כ-5.7 מיליון דולר בהשוואה לרווח נקי של כ-80.7 מיליון דולר ב-2016.

מטוס דרימליינר של אל על (צילום: יחסי ציבור)

גונן אוסישקין מנכ"ל אל על: "במהלך שנת 2017 התמודדה החברה מול התחרות הגוברת בשוק התעופה הישראלי  כתוצאה מגידול משמעותי במספר המושבים של חברות זרות  ובמיוחד חברות הלואו קוסט. על אף הסביבה העסקית  המאתגרת, החברה רשמה גידול של כ-3%  בהכנסות,  לצד זה רשמה החברה גידול בהוצאות שנבעו הן מהשינויים בשערי החליפין בעיקר של השקל מול הדולר שהשפיעו בין היתר על הוצאות השכר והן מעלייה במחירי הדלק, ובהוצאות אחרות.

"אל על מצויה בעיצומו של תהליך אסטרטגי של התאמת החברה לשינויים הנדרשים לשם שמירה על מעמדה התחרותי והמשך מיצובה כשחקנית המובילה בשוק התעופה הישראלי: ההצטיידות במטוסים החדשים והמתקדמים מדגם "הדרימליינר", שאנו רואים בה גורם משנה כללי משחק מבחינת החברה, אשר יביא לשדרוג חוויית הנוסע ולחסכון בהוצאות התפעוליות של החברה; כמו גם הרחבת רשת הנתיבים בצפון אמריקה:בוסטון, מיאמי וסן פרנסיסקו  והגדלת תדירויות ביעדי אל על ; השקעה בעולמות הדיגיטל מתוך כוונה לייצר שיפור ושינוי מהותי בתחום חשוב זה וכן אינטרנט במטוסים.  בנוסף אנו ממשיכים לפעול, ולשמחתנו בהצלחה רבה, לשיפור הדיוק המבצעי.

"כמו כן, אנחנו בעיצומו של מהלך שינוי מתכונת הטיסות ליעדי החברה באירופה על מנת לתת מענה אל מול  טיסות ה Lowcost שתופסות נתח הולך וגדל בנתב"ג. במסגרת זו איחדנו את כל מותגי החברה באירופה תחת המותג "אל על" לשיפור חווית הלקוח ובהמשך התייעלות תפעולית ולצד זה נשמור על מחלקת העסקים עבור לקוחות העסקיים הנאמנים שלנו. המודל החדש מאפשר לנוסעי אל על לאירופה לטוס במחיר משתלם ולבחור בעצמם, תוך שקיפות מלאה, את חבילת הטיסה שמתאימה לצרכיהם.

"מועדון הנוסע המתמיד וכרטיס האשראי Flycard ממשיכים להוות את אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של החברה  ואנו מעמיקים את הקשר עם הנוסעים חברי המועדון  על ידי מתן הטבות ייחודיות.

"אני מחויב להבטחת הצלחתה של החברה תוך התמודדות עם תנאי השוק המאתגרים ועם התחרות ונחוש לעשות ככל שניתן על מנת לבצע את התהליך האסטרטגי בצורה מיטבית ולהעניק ללקוחותינו שירות איכותי וחדשנות טכנולוגית"

דגנית פלטי, סמנכלית הכספים באל על. צילום עוזי בכר

דגנית פלטי, סמנכ"ל הכספים, ציינה: "במהלך שנת 2017 החברה קיבלה שני מטוסי דרימליינר חכורים ושילמה מקדמות עבור 3 מטוסים  שרכשה . עד היום קיבלה החברה ארבעה  מטוסי דרימליינר, כששלושה  מתוכם חכורים ואחד בבעלותה, אותו מימנה החברה בהלוואות ארוכות טווח בשיעורי ריבית נוחים  ובשיעורי מימון גבוהים. למרות הפגיעה ברווחיותה, שנבעה בעיקר מעליה במחיר הנפט והתחזקות השקל מול הדולר, החברה מייצרת תזרים מזומנים גבוה מפעילות שוטפת וממשיכה להציג נזילות גבוהה ; ה- EBITDA הסתכמה בסך 197 מיליון דולר,  ויתרות המזומנים והפיקדונות בסוף התקופה עומדות על 286 מיליון דולר ומעידות על איתנותה הפיננסית של החברה.

מצבה הפיננסי של החברה מאפשר לה לעמוד בהמשך תוכנית ההצטיידות בצי מטוסים חדש, שיאפשר את התפתחותה העתידית של החברה בשנים הבאות".

Exit mobile version