Site icon IAS

יחידת החילוץ של צה”ל בדרכה לברזיל במטוס אל על

המשלחת לברזיל נערכת ליציאה למרגלות מטוס הבואינג 777. צילום דובר צה"ל

אנשי יחידת החילוץ הארצית, חטיבת החילוץ, עוקץ, להבה וגופי הצלה נוספים, עושים את דרכם אל נהרות הבוץ במדינת מינאש ז'ראיש בברזיל. מטרתם היא לסייע במציאתם וחילוצם של יותר מ-200 נעדרים שעקבותיהם לא נודעו מאז קריסת הסכר בסמוך לעיר בורמדיניו.

בעקבות קריסת הסכר, שטפו נהרות בוץ מכרה ברזל גדול ובו יותר מ-600 עובדי כרייה. המחלצים הישראלים נכונים ומתודרכים להתמודד עם תמונת המצב שעדיין לא ברורה. כך נמסר היום מדובר צה"ל.

המשלחת יצאה לברזיל בעקבות שיחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם  נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו והציע כי ישראל תשלח סיוע מיידי למקום ותסייע בחיפוש אחר הנעדרים באסון. מלשכתו של נתניהו נמסר כי הנשיא הדרום אמריקני הודה לו, ונענה להצעה.

מפעילת הסכר הייתה חברת "ואלי" הברזילאית, אשר החזיקה בחצי מהבעלות על סכר בנטו רודריגס, שקרס אף הוא בנובמבר 2015. האסון התרחש בזמן שמאות מפועלי המכרה אכלו ארוחת צהריים. הקריסה גרמה למפולת של בוץ ופסולת שהגיעה עד לכפרים הסמוכים. מכון איניוטים, המוזיאון הפתוח הגדול בעולם, פונה אף הוא מחשש להצפה.

הכנות פיקוד העורף ואל על

משלחת צה"ל, המונה כ-130 חיילים וקצינים מפיקוד העורף, המריאה הבוקר בטיסת אל על מיוחדת לברזיל, עם ציוד חילוץ מיוחד לאזור קריסתו של הסכר במדינת מינאש ז'ראיש, סמוך לעיר בורמדיניו. משך הטיסה הוא כ-14 וחצי שעות. אל על הכינה במשך הלילה את מטוס בואינג 777, שיועד לטיסה המיוחדת.

״המתנו במשך הלילה לקראת ההתפתחויות וזה נתן לי הרבה זמן לחשוב לקראת מה אנחנו הולכים״, מספר מ״פ בגדוד שחר של חטיבת החילוץ ומשתתף במשלחת, סרן עדן דינו, ״כרגע אנחנו יודעים שהאתגר העיקרי איתו אנחנו הולכים להתמודד הוא כמויות אדירות של בוץ ששטפו איתן מאות לכודים".

סרן דינו ציין: ״תרגלתי את כוחותיי בקו בעציון כשהוקפצנו לקראת המשלחת, והבנתי שעד 1 בלילה אני כבר צריך להיות בתדרוך בפיקוד ברמלה. ארזתי בבית תוך עשר דקות והמשכתי אל עבר היציאה אל הלא נודע״.

מתי גולדטשיין, מפקד היחידה הבינלאומית של זק"א, אמר: "לארגון זק"א ידע נרחב שהצטבר בשנים רבות של עשייה משמעותית בעשרות אסונות ופיגועים ברחבי העולם, עם הניסיון הזה נוכל להציל חיים ולתרום רבות למקומיים באיתור וחילוץ. המשימה שלנו תתמקד בחילוץ נפגעים, טיפול בנפגעים ובהרוגים".

יו"ר זק"א, יהודה משי זהב, אמר: "זק"א כארגון בינלאומי המוכר על ידי האו"ם, רואה חובה מוסרית להיחלץ לעזרה וסיוע גם לעמים אחרים באירועי אסון שפוקדים אותם. זאת כחלק ממטרות ארגון זק"א, לקדש שם שמים ושם ישראל בעולם".

Exit mobile version