Site icon IAS

יו"ר ההסתדרות ינסה למצוא פתרון למשבר בנתב"ג

בצל איום הפסקת המראות בנתב"ג החל מכניסת השבת ועד צאתה, בשיא עונת היציאות לחו"ל, תתקיים היום, בשעה 5 וחצי אחר הצהריים,  פגישה בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לבין יו"ר ועד רשות שדות התעופה פנחס עידן ולבין ראש אגף תקציבים במשרד האוצר אמיר לוי. בפגישה ישתתפו יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי ומנכ"ל רשות שדות התעופה יעקב גנות. יו"ר ההסתדרות יתווך בין הצדדים במטרה למצוא פתרון למשבר.

מההסתדרות נמסר כי: "יש לשמר את חוסנה של רשות שדות התעופה. במקום למשוך את הכסף, יש לקלוט את עובדי הקבלן הרבים ברשות שדות התעופה להעסקה ישירה".

הכרזת העיצומים ופגיעתם

הבוקר הכריז ועד עובדי רשות שדות התעופה (רש"ת) על הפסקת ההמראות עם כניסת השבת ועד צאתה. הנחיתות יפעלו כרגיל. בתקופת העיצומים אמורים להמריא מנתב"ג 105 מטוסים ובהם כ-16 אלף נוסעים. פגיעת העיצומים תפגע לא רק בהם אלא בכל מערך הטיסות הנכנסות מאחר וחברות התעופה ישקלו היטב אם כדי להם לנחות בנמל תעופה שלא יאפשר להם להמריא מאוחר יותר. כמו כן תפגע כל תנועת חבילות הנופש ליעדי אגן ים התיכון – בשני הכיוונים.

כוונת האוצר לקחת תמלוגים בגובה 2 מיליארד שקלים מהרשות

לטענת ועד העובדים עיצומי הפסקת ההמראות יתקיימו "בעקבות כוונת משרד האוצר לקחת תמלוגים בגובה 2 מיליארד שקלים מהרשות. זאת למרות  שרק לפני כשנה משך משרד האוצר חצי מיליארד שקל מקופת רש"ת, תוך התחייבות והסכמה מפורשת, כי יהיה זה באופן חד פעמי! ותוך התעלמות מוחלטת מן ההוצאות הכבדות העומדות לפתחה של הרשות, דבר שעלול להובילה למצוקה כלכלית ולפגום קשות באיתנותה הכלכלית".

רש"ת לא סמוכה לשולחן האוצר

מן הראוי לציין, כי רשות שדות התעופה מעולם לא הייתה וגם היום איננה סמוכה לשולחן משרד האוצר או לתקציב המדינה. יתרה מזו, הרשות משלמת למדינה מיסים בשווי של יותר מחצי מיליארד שקלים בשנה ומבצעת פרויקטים לאומיים מהכנסותיה, שמשמעותם הכלכלית היא הענקת מיליארדי שקלים נוספים למדינה: 

הרשות מממנת מהכנסותיה את בניית שדה התעופה בתמנע בעלות של כשני מיליארד שקלים –  נמל תעופה גירעוני שבנוסף לעלות בנייתו, עלות האחזקה השנתית שלו תעלה לרש"ת עוד כ-200 מיליון שקל.

רש"ת נושאת בעצמה בכל ההוצאות הגירעוניות של שדות התעופה הפנים ארציים.

הרשות מממנת מהכנסותיה את בניית הזרוע הרביעית בטרמינל 3, את הפינוי המתוכנן של שדה דב ובניית שדה התעופה החלופי בהרצליה וכמובן את בניית טרמינל 1 לפעילות בינלאומית מלאה. הרשות מימנה את בניית מגדל הפיקוח החדש ואת שיפוץ ושדרוג מסלולי ההסעה להגברת בטיחות הטיסה.

רש"ת השלימה את פרויקט המערכת לבידוק ביטחוני טכנולוגי, עפ"י דרישת הממשלה, הפרויקט עלה לרשות כחצי מיליארד שקל, במימון עצמי.

יו"ר הועד פנחס עידן: "פניותינו החוזרות ונשנות לקלוט את 1,000 עובדי הקבלן, כעובדי הרשות, נדחות על ידי משרד האוצר בשם ההתייעלות ובשם החיסכון. אולם נראה שכאשר צריך לממן הסכמים קואליציוניים, מותר להפר סיכומים ומותר לסכן את יציבות רש"ת ואת הפרנסה של העובדים בה. לכך לא נסכים. מי יהיה הגורם שיבטיח יציבות במקרה של מלחמה?  כבר חווינו בעבר אירועי חירום אשר גרמו לביטול המוני של טיסות וקריסת תקציב לשנה  שלמה. משרד האוצר שאינו עומד בסיכומים, האם הוא יערוב לנו?".

עידן מדגיש, כי "העובדים דורשים כי משרד האוצר יעמוד בסיכומים וכי אם יישארו עודפים כספיים הרי שאלה יופנו לטובת קליטת עובדי קבלן, אשר המדינה התחייבה כבר על קליטתם אבל בפועל לא נקלט ולו עובד אחד".

 

 

 

 

Exit mobile version