Site icon IAS

טלפון סלולארי התלקח בעת טיסה

בגלל התקלחות של סוללת טלפון סלולארי, נאלץ אתמול מטוס בואינג, 737-800 של חברת התעופה היפנית סקיימרק (Skymark), ובו 172 נוסעים, לבצע נחיתת חירום לאחר שעשן ההתלקחות התפזר בתא הנוסעים. צוות המטוס כיבה את הטלפון הבוער, אבל 2 אנשי צוות נפצעו כוויות קלות.

סוללה נטענת של טלפון סלולארי, שהיה בתוך תיק נישא, שהונח מתחת למושב של נוסע, התלקחה בזמן טיסה, וגרמה להתלקחות הטלפון. העשן שיצא מהתיק התפשט בתא הנוסעים. צוות המטוס, בואינג 737-800, שהיה בטיסה  BC732של סיימרק (Skymark) מניו צ'יטוס לטוקיו/האנדה, כיבה את השריפה. אבל,  זאת, שני אנשי צוות סבלו מכוויות קלות בזרועות ובאצבעות.

צוות המטוס החליט לחזור לניו צ'טוס ולנחות בנמל המוצא ממנו הוא הם המריאו. הנחיתה עברה בשלום ואיש לא נפגע.

סוללות ליתיום-יון

סוללות ליתיום-יון תופסות מקום חשוב בחיינו והן נפוצות מאד במחשבים ובטלפונים ניידים. באופן פשטני ניתן לחלק את הסוללה לשלושה חלקים: אלקטרודה חיובית (אנודה), אלקטרודה שלילית (קטודה) וביניהן אלקטרוליט. ההרכב הכימי וריכוזו של האלקטרוליט משתנה בעת פעולת הסוללה, וכמות הליתיום האגורה באלקטרודות. בפריקה משתחררת אנרגיה (חשמלית) ובטעינה נאגרת אנרגיה חשמלית. ה"דלק" בסוללת ליתיום-יון הם יוני ליתיום (ואלקטרונים) חופשיים הנמצאים באלקטרוליט. הם מגיעים אליו בזמן הטעינה מהאלקטרודות, ונאספים אליהן מחדש בעת הפריקה.

בסוללות הליתיום הראשונות הייתה האנודה עשויה מליתיום. ליתיום הינה המתכת הקלה ביותר, והיא מאד אקטיבית מבחינה כימית כמו "אחיו למשפחה" – הנתרן והאשלגן, ותגובתו למים אלימה. השימוש בסוללות הללו היה מסוכן, כי הן יכלו להידלק או להתפוצץ בקלות. פריצת הדרך לשימוש נרחב בסוללות הליתיום-יון התרחשה כשנמצאה הדרך להכיל את הליתיום במסגרת יציבה הממתנת את נטייתו להתלקח ולהתפוצץ.

החברה הראשונה שהכניסה לשימוש נרחב סוללות ליתיום-יון הייתה סוני. בסוללות שיצרה הוכל הליתיום בתוך מצע פחמני. במרוצת הזמן שופרו גם המצעים וגם האלקטרוליט וכיום שני הסוגים הדומיננטיים של סוללות ליתיום-יון הם ליתיום פולימר (מתח כל תא 3.7 וולט) וליתיום ברזל (מתח כל תא 3.3 וולט), כשלאחרון יתרונות מבחינת בטיחות וקיבולת.

לסוללות ליתיום תכולת האנרגיה הגבוהה ביותר ליחידת משקל, ולכן צופים להן המשך תפקיד חשוב במכוניות חשמליות ובציוד נייד בכלל.

אין דבר גרוע לסוללה של מחשב נייד, או של טלפון סלולארי, מאשר להיות טעונה ברמה של 100% וממשיכים להטעינה בעת שהמחשב, או הטלפון פועלים. הטמפרטורה של מחשב נייד, למשל, בזמן עבודה היא 57 מעלות.

כיצד ניתן למנוע התלקחות לא צפויה של סוללת הטלפון הסלולארי:

להשתמש רק בסוללה המקורית של היצרן, או של בסוללות של מותגי החלפה ידועים. קניית סוללות זולות היא מפתה, אבל צריך לשקול לפני קבלת ההחלטה השגויה – כמה עולה מכשיר הטלפון הסלולארי, או כמה עולה דירה, שהתלקחות הסלולארי יכולה לגרום לשריפתה. התלקחות הסוללה בזמן טיסה מסוכנת מאוד. המזל הוא שבמקרה הנוכחי הסתיימה ההתלקחות בשלום. אבל מה קורה, אם הטלפון שהתלקח היה במקום נסתר?

אין להשאיר את המכשיר במקומות חמים, במיוחד בזמן הטעינה. הליך שכזה יכול לגרום להתחממות יתר של הסוללה.

לא להניח את הטלפון בזמן הטעינה על משטח דליק

בזמן טעינת הטלפון, או בהפעלת פונקציות מחממות, כמו למשלWaze , חייבים לוודא שהמכשיר נמצא במקום מאוורר. זה חשוב במיוחד אם מבצעים את הטעינה בלילה. אך רצוי לא להטעין כלל בלילה, אלא לבצע זאת מייד כשקמים בבוקר. הסוללה תטען לרמה דרושה עד שמסיימים את כל הכנות היציאה.

רצוי להטעין את הסוללה מחדש כאשר היא מגיעה ל-50%. סוללות ליתיום מסיימות עלולות להיפגע ממתח נמוך.

 

 

 

Exit mobile version