בבוקר שבת (18 באוקטובר), טיסת אייר צ'יינה CA-139 מהאנגג'ואו לסיאול אינצ'און נאלצה לבצע נחיתת חירום בשנגחאי לאחר שסוללת ליתיום של נוסע עלתה בלהבות בתא הנוסעים.
נוסעים סיפרו כי בעקבות הלהבות בתא הנוסעים של מטוס האיירבוס A321, צוות הדיילים מיהר לכבות את האש והטייסים החלו בירידה מהירה מגובה 33,000 רגל והפנו את המטוס לשנגחאי, שם חיכו שירותי כיבוי האש בנמל התעופה.
סוללות ליתיום מורכבות מתאי דלק רבים. אם סוללה ניזוקה או מתחממת יתר על המידה, תא אחד עלול להתחמם ולבעור. חום זה יכול לגרום לשרשרת תגובות שבה האש עוברת מתא לתא, תהליך המכונה "בריחה תרמית". ברגע שהתרחיש מתחיל, קשה מאוד לעצור אותו, והסביבה הסגורה של מטוס עלולה להפוך למסוכנת מאוד.
בעוד ששריפות סוללות ליתיום אינן תופעה חדשה בתעשיית התעופה, במהלך השנה האחרונה מספר התקריות עלה. תקרית מובהקת אירעה בינואר בטיסת אייר בוסאן בדרום קוריאה, כאשר סוללת ליתיום של נוסע התחממה בתא העילי. הלהבות התפשטו במהירות, והמטוס נאלץ לפנות את הנוסעים דרך מגלשות חירום. אף על פי שהאסון נמנע, המטוס ניזוק באופן מוחלט וחלק מהנוסעים נפצעו קל. בעקבות זאת, חברות תעופה רבות החמירו את הכללים לגבי סוללות ליתיום, במיוחד סוללות ניידות.
התקנות של איגוד חברות התעופה הבינלאומי (IATA) אוסרות על הובלת סוללות ליתיום במזוודות שנשלחות לבטן המטוס, אך מאפשרות לנוסעים להכניס סוללות למטען יד. חברות תעופה רבות נוקטות צעדים נוספים, כולל הכשרת צוותי אוויר לטיפול בשריפות סוללות באמצע טיסה ושימוש בשקיות ייעודיות לכיבוי אש מסוג זה.
דיילים עוברים הכשרה שנתית הכוללת תרגול תרחישי חירום שונים, לרבות שריפות סוללות ליתיום. חלק מהחברות מצוידות בשקיות בלימת אש לשריפות אלו, בעוד אחרות מלמדות את הצוות להשתמש בנוזלים שאינם דליקים – כולל מים או מיץ פירות – כדי לכבות סוללות שעולות באש.
חדש! הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ: IAS – חדשות ועדכוני תיירות מהארץ ומהעולם