Site icon IAS

טיסות לאו קוסט בנתיבים ארוכי טווח – ניסיון כושל או סימן לעתיד?

הודעתה של חברת התעופה אייר פראנס על הכוונה לבחון את האפשרויות להפעלת טיסות לאו קוסט בנתיבים ארוכי טווח, מעלה שוב את השאלה האם זה בר ביצוע מבחינה כלכלית.

ההסתייגויות של החברות הסדירות למהלך ברורה, בדיוק כפי שהייתה בזמנו לכניסת חברות אלו לקווים קצרי הטווח והבינוניים.אבל, בחדרי חדרים הן נערכות גם לאפשרות ונאלצות להתכונן להפעלת חברות בנות כפי שקורה היום בחברות כמו לופטהנזה, אייר פראנס ועוד.

כל העיניים מופנות כעת לעבר חברת הלואו קוסט נורוויג'ן אייר שאטל – Norwegian Air Shuttle, המפעילה טיסות בין יבשת אירופה לניו יורק – JFK , בנגקוק ועוד יעדים בצפון אמריקה ואסיה. מבחינת החברות הזרות מדובר בניסיון שאמור להעניק אינדיקציה לגבי השינוי לעתיד לבוא , הצלחה או כישלון כפי שהיה בעבר לחברת התעופה לאודה.

איום על חברות התעופה הסדירות

האפשרות להפעלת טיסות לאו קוסט בנתיבים ארוכי טווח מהווה איום גדול על חברות התעופה הסדירות ומאמץ לחשוב על אסטרטגיות חדשות שיאפשרו להתמודד עם המצב החדש. הצלחת חברות הלאו קוסט בעשור האחרון בקווים קצרי הטווח והבינוניים מדרבנת אותן לחשוב על מענה טוב במטרה להפחית את הנזק במידת הצורך.

למגמה זו עלולות להיות השלכות חמורות מכוון ששוק התעופה העולמי הופך מידי יום צפוף ומורכב יותר וכניסתן של חברות הלאו קוסט גם ליעדים ארוכי טווח עלולות להוות איום קיומי על חלק מחברות התעופה הסדירות, כל זאת למרות הירידה במחירי הדלק.

טיסות נורוויג'ן אייר שאטל לניו יורק

חברת הלאו קוסט הסקנדינבית נורוויג'ן אייר שאטל (  (Norwegian Air Shuttle ) מפעילה בקווים לניו יורק מטוסי דרימליינר 787-8 בתצורת 2 מחלקות: מחלקת פרימיום שבה 32 מושבים ומחלקת תיירים עם 259 מושבים. מבדיקה שביצענו מתברר, כי הזמנת טיסה הלוך ושוב לתאריך ה-10 בפברואר 2016 , תעלה 455 דולר ללא כבודה וארוחות ואילו במחלקת הפרימיום תעלה 1044 דולר עם אפשרות לשליחת 2 מזוודות במשקל 20 ק"ג כל אחת ושתי ארוחות. אפשרות נוספת היא תשלום של 582 דולר במחלקת תיירים הכוללת מושב שמור, שליחת מזוודה וארוחות. לעומת זאת טיסה ב-27 בספטמבר 2015 באותו נתיב ומחלקה עולה 722 דולר.

עוד עלה מבדיקתנו כי שירות עבור שליחת כבודה עולה כ-18 דולר, כריכים  בין 4 ל-11 דולר, שמיכה – 5 דולר  ואוזניות – 4 דולר. כל ההזמנות במהלך הטיסה מתבצעות באמצעות מסך מגע הממוקם בגב המושב .

אנליסטים שבדקו את הנושא טוענים כי ישמר יתרון של כ-20% לטובת מפעילי חברות הלאו קוסט לעומת חברות התעופה הסדירות במחירי כרטיסי הטיסה, ללא התוספות. אחרים טוענים כי בהזמנת טיסות שזמן יציאתם קרובה הפער אף קטן יותר ועם התוספות יכול להיות אפסי. בהזמנות למועדים רחוקים יותר , נכון להיום , גם חברות התעופה הסדירות מציעות מחירים אטרקטיביים בתתי המחלקות. עוד טוענים המומחים כי עלות הפעלת מטוס דרימליינר 787-8 מהווה גורם נוסף לצמצום הפער בין המתחרים (לאו קוסט וסדירות) כתוצאה מחסכון של כ- 25% בתצרוכת הדלק .

לפעול בנתיבים פופולאריים

חברות הלאו קוסט בטיסות ליעדים ארוכי טווח יאלצו לפעול ביעדים מבוקשים כדי להביא אליהן את תנועת הנוסעים הנוספת (שוליים) ולהתבסס על הכלל שככל שנתיב הטיסה ארוך יותר חייבות החברות להתבסס על נוסעים במחלקות היוקרה . כמו כן, כאן נכנסות לתמונה מפעילות טיסות ההמשך שגדלות מידי יום.

ההיסטוריה מראה כי כל הניסיונות לבצע בעבר טיסות לאו קוסט בנתיבים ארוכי טווח נכשלו, מה שמגביר עוד יותר הסקרנות לגבי הסיכוי להצלחת טיסות הלאו קוסט של נורוויג'ן אייר שאטל .  טיסות לאו קוסט לטווחים ארוכים יכולות להיות רווחיות  רק אם מחיר חבית דלק סילוני תרד לרמה של 20 דולר. מנגד מצב זה יביא למשבר כלכלי במדינות המפיקות נפט מה שיפגע במצב הכלכלי הגלובלי ואיתו שוק התיירות.

כולם תמימי דעים כי אם חברות הלאו קוסט יחדרו ליעדים ארוכי הטווח יאלצו חברות התעופה הסדירות להוריד מחירים מה שעלול להביא אותן למצוקה כספית.

השפעת מחירי הדלק

הדלק הוא גורם דומיננטי בסוגיה זו, מכוון שהוא יוצר את העלות המשתנה הגבוהה בטיסות. כל המראה ונחיתה דורשת צריכת דלק מרובה שמשפיעה על העלויות ובלאי המטוס. עלות מושב / ק"מ בטיסות ארוכות טווח נמוך יותר לעומת טיסות לטווחים קצרים. פרמטר המרחק לא פחות חשוב ולכן ככל שהמרחק גדול יותר עלות סך הטיסה גבוהה יותר, אך העלות הממוצעת של מושב / ק"מ נמוכה יותר.

לאור זאת, קיימת היום הסכמה בתעשיית התעופה כי שרותי לואו קוסט יכולים להוות מקורות הכנסה פוטנציאלים בטיסות ארוכות טווח, בתנאי שישמרו מוצרי השירות המסורתיים בשאר חלקי המטוס ( כפי שעושה נורוויג'ן אייר שאטל במחלקת הפרימיום), כלומר, ניצול מושכל של הטסת מטענים ושתשונה משכורות צוותי האוויר.

Exit mobile version