Site icon IAS

חברות תעופה באירופה מואשמות ב"גרירת רגליים" בתביעות לפיצוי

ממתינים בנמל תעופה. הנוסעים צריכים להילחם על פיצוי. צילום Depositphotos

נתונים שמסר משרד עורכי הדין Bott and Co הבריטי הצביעו על עליה של 126% בהליכי בית המשפט שהוגשו נגד חברות תעופה בשנתיים האחרונות, כאשר הנתונים לשנה זו נראים גרועים באותה מידה. כך מדווח אתר TravelMole.

בשנת 2018 נאלצו בוט ושות' לנקוט בהליכים בבתי משפט ב-15,212 מקרים, לעומת מעט יותר מ-12,000 בשנת 2017. זאת לעומת שנת 2016, אז נדרש המשרד לערב את בית המשפט רק ב-6,710 תיקים.

כאשר נותר רק פחות מחודש לסיום שנת 2019, מספר התביעות הנוכחי של המשרד עבר את 13,715 המקרים.

איזי ג'ט הבריטית היתה חברת התעופה שנגדה נאלצו עורכי הדין לנקוט במספר ההליכים המשפטיים הגבוה ביותר בשנה שעברה ואחריה, בצמידות, חברת TUI.

קובי בנסון (Coby Benson), עורך הדין העוסק בתחום הפיצויים מחברות תעופה בחברה, אמר: "עשרות אלפי נוסעים ממתינים בכל שנה לפיצויים שהם זכאים להם מכיוון שחברות תעופה מסרבות לשלם. לו החברות היו מקיימות את חובתן, התקנה לפיצוי נוסעים היתה עשוי לייתר את הצורך בהתערבות עורך דין, אך ההתנהגויות של חברות תעופה מאלצות את הנוסעים לבקש עזרה משפטית".

הוא הוסיף כי "הנתונים האחרונים מראים כי גם כשמדובר בשכירת עורכי דין, אין מדובר הליך קל וכי במקרים מסוימים מעורבת ההוצאה לפועל". משרד עורכי הדין נאלץ לפנות להוצאה לפועל של מעל 771 תיקים תוך 12 חודשים, עלייה חדה לעומת 159 אכיפות ב-2017.

איזיג'ט מובילה את טבלת התלונות של משרד עורכי הדין. . צילום יח"צ

התירוצים : מזג האוויר, בעיות טכניות ועוד

הממצאים מגיעים לאחר שסקר זכויות הנוסעים שערך המשרד ופורסם באוקטובר, חשף את הדרכים השונות של חברות התעופה לנסות ולמנוע מהנוסעים את זכויותיהם.

מבין 1,949 האנשים שהשתתפו בסקר, 80% אמרו שהם נאלצו ליצור קשר עם חברת התעופה יותר מפעם אחת לפני שוויתרו ופנו לעורך דין להתערב. "אנו רואים לעתים קרובות חברות תעופה דוחות טענות כאשר נוסעים אחרים באותה טיסה כבר פוצו", אמר בנסון.

מהסקר עולה כי 38% מחברות התעופה לא הגיבו לנוסעים תוך חודש מאז שפנו אליהן, כשהן מחוייבות לכך על פי חוק. בבוט ושות' דיווחו עוד כי לכ-60% מהתובעים נאמר על ידי חברת התעופה שהם לא יכולים לתבוע בגלל נסיבות יוצאות דופן, כשלמעשה זו היתה זכותם.

התירוץ הפופולרי ביותר שנתנו חברות התעופה כדי לא לשלם פיצויים היה תנאי מזג אוויר גרועים (40%), ואחריו בעיות טכניות (23%). תירוצים נוספים היו מחלה של צוותי אוויר או עובדים אחרים, איחור של טיסה קודמת ומחסור בצוותים בשל חוקי עבודה ומנוחה.

יצויין כי באיחוד האירופי פועלת תקנה EC261 המפרטת את חובותיה של חברת תעופה כלפי הלקוח במקרה של איחור בטיסה, ביטולה, אובר-בוקינג וכדומה. בישראל פועל חוק שירותי תעופה המכונה “חוק טיבי”, העוסק במתן פיצוי וסיוע לנוסעים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה.

Exit mobile version