ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, המשיכה היום (ב') את סדרת הדיונים במטרה לגבש מתווה פיצוי לישראלים שנאלצו להישאר בחו"ל עקב ביטולי טיסות במבצע "עם כלביא". במהלך הדיון הודיע נציג אגף התקציבים במשרד האוצר, דניאל שוורץ, כי שר האוצר החליט להתנגד למתווה פיצויים ייעודי לענף התעופה. לדבריו, לשרת התחבורה יש סמכות להגביל את הפיצויים ליומיים בלבד, והיא רשאית להחליט על כך לפי שיקול דעתה.
יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, הגיב בחריפות: "נראה לך סביר, כגוף מקצועי, שמשרד האוצר לא רוצה לפצות אף אחד? מה העלות התקציבית שהצגתם לשר? לעמדתו המדינה לא אחראית למה שקרה? שאזרחים נתקעו בחו"ל? זו גם עמדת שרת התחבורה? את העובדים אתם מפצים ואת כל המשק – רק לא את חברות התעופה ואזרחים שנתקעו?"
שמואל זכאי, מנהל רשות התעופה האזרחית, אמר: "עמדת השרה היא שאין להסתפק ביומיים של הצו. נוסף על היומיים שחברות התעופה צריכות לפצות, על המדינה לפצות שלושה ימים נוספים. ללא השתתפות המדינה היא לא חושבת שעליה לחתום על הצו."
שוורץ ציין כי העלות מוערכת במאות מיליוני שקלים ומעלה, בהתאם למספר הלילות והפרמטרים השונים, והוסיף: "אנחנו מתנגדים למתווה פיצויים נוסף וייחודי לענף הזה."
ח"כ ולדימיר בליאק אמר: "מאחר ומדובר בפעולה יזומה של הממשלה, עליה לפצות את האזרחים. ככל שהיא חושבת שעליה לחלוק בכך עם גורמים נוספים – זה נועד לדיונים פנימיים. עליה לעמוד מול האזרחים. שלחתי הצעה למתווה פיצויים. אפשר היה לסגור את כל האירוע ב-250–300 מיליון ₪ ולפצות אנשים ברמה סבירה. בחודשים האחרונים שר האוצר מצא 3.7 מיליארד ₪ להעביר סיוע לעזה. אם היו אלו מפונים מקדומים – הוא היה מוצא את הכסף. מדובר בשר אוצר שחצן ומנותק. אנשים חייבים לקבל פיצוי, ועלינו להתעקש על כך – יחד קואליציה ואופוזיציה."
ח"כ שלי טל מירון הוסיפה: "אם נציג אג"ת לא חושף את החלופות שהוצעו לשר ולמה הוא מתנגד – זה תמוה ואומר שיש מה להסתיר. שר האוצר לא סופר את האזרחים כי הם לא בבייס? גם חברות התעופה הפסידו כסף, וזורקים את כולם לכלבים, כשהמדינה יכלה לשים כסף בצד לפיצוי, כשמדובר במבצע יזום מראש."
ח"כ אפרת רייטן אמרה: "המסר שהאוצר מעביר פה הוא עוד נזק לחברה הישראלית ולחברות שיצטרכו עכשיו גם לשלם לעו"ד ולהיגרר למערכה משפטית, במצב שיכול היה להיפתר. שלא לדבר על מה שזה יעשה לחברות הביטוח, כשמכל האפשרויות – בחרתם באוטומט של 'לא'."
היו"ר ביטן סיכם: "זו שערורייה מה ששר האוצר עושה, כשאתם יודעים שהמדינה לא תתחמק מתשלום. זה ייקח זמן, אבל תשלמו – כי האחריות היא שלכם במלוא מובן המילה. יש ראש ממשלה וממשלה, ועל שרת התחבורה לפנות אליהם בעניין הזה. נגבש הצעת החלטה שתשמש נגדכם בבימ"ש."
עו"ד רז נזרי, המייצג את חברת ארקיע, אמר: "מה שנאמר היום יכול היה להיאמר ברגע הראשון. זה מקרה מובהק שבו מה שלא ישלמו עכשיו בזול – ישלמו בהמשך יותר ביוקר. כל גורם עסקי פרטי היה מכניס את היד לכיס במקרה כזה. ברור שיהיו תביעות וזה יתגלגל לפרקליטים ולבימ"ש. חברות התעופה קיבלו הוראות להטיס מטוסים ריקים ולהטיס נוסעים – ויש לפצותן בנפרד. זהו נזק ישיר, מקרה קלאסי שמחייב לתפור חליפת פיצויים."
עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע, הוסיף: "ערימות של תביעות מגיעות לחברות התעופה ואנחנו כרגע מתעללים בלקוחות כשאנחנו לא עונים להם. היום ב-16:00 יתקיים דיון ציני של שרת התחבורה בעניין בייס לחברת ויז, דבר שימחק את חברות התעופה, כשבמלחמה ויז הראשונים שברחו מכאן. העברתי מכתב לרה"מ בעניין הפיצויים – ולא נענינו."
מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, ציין: "במסגרת המבצע נדרשנו לבטל עשרות טיסות ולהעביר מטוסים לחו"ל. אנחנו מקבלים מדי יום תביעות בהיקפים של מיליונים רבים, ומבקשים התערבות מידית לקידום חקיקה שתגן עלינו, כי בבימ"ש אומרים שביטלנו את הטיסה – וזו סיטואציה בלתי אפשרית. בעיתוי ציני יש היום דיון של שרת התחבורה לאפשר לויז להקים כאן בייס."
שלומי זפרני, נציג אל-על, אמר: "מדיון לדיון אנחנו ממשיכים לגלגל את ציבור הצרכנים ללא מענה או ודאות, והגיע הזמן שנייצר פתרונות. אנחנו ראויים לצאת מפה עם החלטה."
בסיום הדיון, ולאחר הפסקה ממושכת להתייעצויות, הצביע היו"ר ביטן על הצעת החלטה שהתקבלה פה אחד בוועדה. ההחלטה קובעת כי אחריות הפיצוי רובצת על המדינה, וכי היה ראוי לגבש מתווה לחלוקת הנזק בין המדינה, חברות התעופה והנוסעים. הוועדה מתריעה שהימנעות מפתרון מיידי תוביל להליכים משפטיים יקרים, לעומס על מערכת המשפט ולהוצאות גבוהות יותר למדינה.
"דורשים, פה אחד, כי ראש הממשלה בעצמו ייכנס לעובי הקורה כפי שמתחייב מהנסיבות ומהמחלוקת בין שרי האוצר והתחבורה, ויוביל למתווה פיצוי הוגן וראוי – ללא דיחוי," נכתב בהחלטת הוועדה.