Site icon IAS

התיירות הקיץ תהיה יקרה יותר

ברבעון הראשון הוצאות הדלק היוו כ-24% מההוצאות. צילום Depositphotos

התיירות הקיץ צפויה להיות יקרה יותר מזו שהורגלנו בשנים האחרונות. מחיר שעת טיסה יעלה הקיץ ב-20 דולר, בעקבות הערכה כי מחיר חבית נפט צפוי להגיע בטווח הקרוב ל-80 דולר לחבית ובטווח הבינוני אפילו ל-100 דולר לחבית. יחד עם הדולר המתחזק, צפויה התעופה להתייקר בכ-22%. בעקבות כך לא תשאר ברירה בידי חברות התעופה אלא להעלות את המחירי כרטיסי הטיסה. גם מחירי הלינה והתחבורה צפויים להתייקר, אם כי קשה להעריך עתה בכמה אחוזים מדובר.

עליית מחיר הנפט מעוררת דאגה לא רק בתחום התיירות והתעופה אלא בכל הפעילות העסקית המקומית והבינלאומית. הנפט מהווה גורם מרכזי בשוק הסחורות, ולכן עלייה במחירו גורמת בדרך כלל לעלייה במחירי חומרי הגלם. זו גורמת לעלייה במחירי התשומות כמו, למשל, העלייה מחירי ההובלה. גם מחירי המזון עולים ולא רק בגין עליית מחיר הנפט, אלא גם בגלל שיטפונות, בצורת וקור עז המצמצמים את ההיצע. כל זה עוד לפני התפתחות מלחמת הסחר הבינלאומית, שניצניה נראים באופק ובציפייה לשינוי ריבית הלייבור הנקבעת בהתאם להתפתחויות הפיננסיות הבינלאומיות.

אז אם בארזי הכלכלה הבינלאומית תתגבר שלהבת עליית המחירים, מה יגידו פרנסי חברות התעופה, התיירות והמלונאות? על פניו נראה שבשלב הראשון הם יחרקו שניים ולא יעלו מחירים, בעיקר בגלל התחרותיות העצומה שנוצרה בשנים שחלפו בגין פתיחת השמים, גידול היצע מושבים במטוסים, גידול במספר חדרי המלונות וגידול בתנועה התיירותית. מדובר בתחרותיות שדחסה את המחירים כלפי מטה, לעיתים גם על חשבון הרווחיות. אבל בשלב מסויים, כנראה לאחר פרסום תוצאות הרבעון השני של השנה, לקראת שיא עונת הקיץ, הצורך להעלות מחירים יפרוץ קדימה. על פי הערכות בתעשיית התעופה, מדובר בתוספת של 20 דולר לשעת טיסה ולכן תוספת המחיר לטסים למשל לרומא, הלוך ושוב, תהיה כ-140 דולר לכרטיס. ההערכה היא, שעם התחזקותו של הדולר יעלו מחירי הטיסה בכ-22%.

מטוס דרימליינר של אל על (צילום: יחסי ציבור)

אל על שוקלת האם להפעיל את הקו לסן פרנסיסקו

זו כנראה הסיבה שאל על שוקלת מחדש האם לפתוח בנובמבר את קו הטיסות לסן פרנסיסקו, כשמקורות מוסרים כי החברה בוחנת גם את כדאיות קווי הטיסות לבוסטון ולמיאמי. 20 דולר תוספת לשעת טיסה, כפול כ-30 שעות הלוך ושוב לסן פרנסיסקו, אמורה להיות תוספת של כ-600 דולר, כשכבר כיום המחירים שהיא גובה גבוהים מאוד לעומת המחירים שגובה בקו יונייטד. אין כל סיכוי לחברה בסדר גודל כמו אל על להתחרות בחברה רבת עוצמה כמו יונייטד בקו לסן פרנסיסקו, שאם יהיה צורך, היא תוריד עוד יותר את המחיר כדי להוציא את אל על מהקו. מה גם שהפעלת מטוס של יונייטד בקו לא משפיעה על לו"ז שאר טיסותיה, כמו הפעלת מטוס של אל על בקו.

בהקשר זה נמסר מאל על כי "לנוכח אתגרי התקופה והצורך בהתייעלות החברה והוצאה מוקדמת מהשירות של מטוסים מדגם 767 בחודשים הקרובים, החברה בוחנת את ההשלכות והשינויים הנדרשים ברשת הנתיבים, לרבות פתיחת הקו לסן פרנסיסקו. השינויים יפורסמו בימים הקרובים".

ריינאייר: חברות יפשטו רגל

בתוך כך, חברת הלואו קוסט ריינאייר טוענת כי המשבר יגיע דווקא בעונת החורף 2018-2019 שבה עליית מחירי הנפט – שתוביל לעלייה במחירי הדלק הסילוני (דס"ל) – תגרום, ככל הנראה, לכמה מיריבותיה האזוריות לפשוט רגל בתחילת 2019. "הנפט הולך להיות זרז לשינוי הנוף התחרותי כולו באירופה. כמה מהחברות האלה לא הצליחו להרוויח כשמחיר החבית היה 40 דולר בשנה שעברה, אז אני לא חושב שהן ישרדו את החורף אם מחיר הנפט יישאר ברמתו הנוכחית", אמר השבוע מנכ"ל ריינאייר, מייקל אולירי ל-CNBC.

המשבר יגיע דווקא בעונת החורף

מנכ"ל ריינאייר אמר את הדברים כאשר מחיר חבית דלק חצה את קו 79 דולר וכשחברתו הציגה רווח שיא של 1.7 מיליארד דולר אחרי מיסים בשנה הפיננסית שהסתיימה ב-31 במרץ, שזו עלייה של 10% בהשוואה לאותה התקופה שהסתיימה בשנה שעברה. לעומתו איזי ג'ט צימצמה באותה התקופה את ההפסד החציוני שלה ל-68 מיליון פאונד, אבל עם אופטימיות קדימה, באומרה שהיא תסיים את השנה עם גידול של 30% ברווחיה.

עליות בשאר גורמי התיירות

עליית מחירים תהיה הקיץ גם במלונאות ובטיולים כי, כאמור, הנפט מהווה גורם מרכזי בשוק הסחורות ולכן עלייה במחירו גורמת בדרך כלל לעלייה במחירי חומרי הגלם ועלייה במחירי הגלם משמעותה עלייה במחירי לינות, השכרת רכב, נסיעות ברכבות ובאוטובוסים. אם קשה להעריך היום בכמה אחוזים מדובר.

בתחילת החודש התחזק הדולר מול השקל ב-0.78% על רקע המתיחות הבטחונית, ושערו נקבע על 3.616 שקל לדולר. גם היורו התחזק אז בשיעור של כמעט 0.24% ושערו נקבע על 4.349 שקל ליורו. אתמול שער הדולר היה 3.5840 שקל לדולר ושער היורו היה 4.2102 יורו לשקל. אבל אנליסטים מעריכים למרות הירידה הזמנית, המגמה היא שהדולר והיורו יתחזקו בהמשך. מה גם שהקניות התיירותיות והתעופתיות מתבצעות על פי שערי קניה הגבוהים יותר משערי החליפין.

Exit mobile version