Site icon IAS

המרוץ לתואר חברת לאו קוסט

ברבעון הראשון של שנת 2015 נרשמה עליה של כ-4% בתנועת הנוסעים הבינלאומית בקרב חברות התעופה הזרות הפועלות בקווים אל ומישראל, בעיקר על רקע גידול בפעילות חברות הלואו קוסט (טיסות מוזלות).

מחקר של רשות התעופה האזרחית (רת"א) קובע, כי בעקבות הסכם "שמים פתוחים" חלה ירידה של כ- 20% במחירי טיסות ישירות אל מערב ומזרח אירופה. ירידה של כ-30% במחירי טיסות לא ישירות אל יעדי מערב אירופה ושל כ-20% במחירי טיסות לא ישירות אל צפון ודרום אמריקה, המזרח הרחוק, אוסטרליה ואסיה. במונחים ריאליים. ירידות המחירים שנרשמו עוד משמעותיות הרבה יותר, וזאת משום שהמרכיב המשמעותי ביותר בעלות הייצור לכרטיס טיסה עבור חברת תעופה, מחירי הדלק הסילוני, עלה בשיעור של 38% בתקופות שנבחנו.

אם כך, השפעת הטיסות המוזלות בארץ כבר לא שולית.כדי להתחרות מולן, במותג של טיסות מוזלות, חייבים לשמור על אותן הכללים שהן מיישמות בתחום ההתייעלות והקטנת ההוצאות המשתנות. מי שמנסה להתחרות אחרת – הכישלון שלו מובטח מראש.

מושב כמוצר מתכלה

המושב במטוס הוא מוצר מתכלה, אם לאחר ההמראה לא יושב עליו נוסע. לכן חברות לואו קוסט מבצעות מכירת כרטיסים מוקדמת במחירים נמוכים, כדי להבטיח שנוסעים משלמים יישבו במושבים בזמן ההמראה ובהמשך לקראת ההמראה הן מעלות את המחירים. כל זאת בתנאי, שבוצעה בדיקה קפדנית על הביקושים העתידיים, עוד לפני שהחלו במכירות המוקדמות. בהמשך נמשכות בדיקות על בסיס יומי, בלי לשכוח להכניס למשוואה את כל הגורמים העשויים להשפיע על הביקושים. אם לא עושים זאת – הסיכוי לגלוש לתחום ההפסדים קל ואולי אפילו צפוי.

ההוצאות המשתנות

הרצון להציע מחירים מוזלים מחייב את חברות הלואו קוסט לצמצם את ההוצאות המשתנות ולהתייעל. אין מערכות בידור, ריפוד מושבי הטיסה האורטופדיים דק וגב המושבים לא נע לזוויות משתנות. אין ארוחות. משתנים אלה בתוספת שיטות נוספות, גורמים להורדת משקל המטוס, להורדת צריכת הדלק ולקיטון בהוצאות המשתנות לשעת טיסה.

כאשר חברת תעופה מפעילה מותג לואו קוסט במטוס בואינג 737-800, שנלקח מצי המטוסים הקיים שלה המיועד לטיסות סדירות ומשנה את תצורת הפנים ל-18 מושבי תיירים פלוס, במקום 36 מושבים, ו-162 מושבי מחלקת תיירים, במקום 144 מושבים, היא לא יכולה לצמצם את ההוצאות המשתנות שלה ולהתאימן למחירים הזולים של הלואו קוסט. המאבק התחרותי נגד טיסות הלואו קוסט הכרחי, אבל כאשר מדובר בהכנסות נמוכות, כפי שנדרש מטיסת לואו קוסט, וההוצאה למושב נשארת גבוהה, הסיכוי ליצור רווחים אפסי, והסיכוי להפסיד גבוה.

מודל מימון וגיל מטוסים

רווחי חברות הלואו קוסט אינם נמדדים רק בכמות כרטיסי הטיסה ובתוספות שהן מוכרות, אלא, גם ממודל מימון וגיל מטוסים. מודל זה מושג באמצעות כמות גדולה של מטוסים צרי גוף, המאפשרים לפעול בתדירויות גבוהות מנקודה לנקודה ושמירה על גיל צעיר של המטוסים, עד כ-4 שנים. שמירה זו מאפשרת לקבל ביטוחים מיצרן המטוסים, להחזיק מלאי חלפים מצומצם מאוד, למנוע כניסה לביקורת תקופתיות יקרה ולמכור מטוסים צעירים במחירים גבוהים. מודל כזה מוריד משמעותית את מחיר שעת הטיסה. להתחרות בחברות לואו קוסט עם מטוסים ותיקים יחסית לא יאפשר לחברה המפעילה אותם למזער את ההוצאות ולהרוויח מהתחרות.

ביקושים

חברות לואו קוסט לא יוצרות ביקושים, אלא טסות למקומות שבהם ישנם ביקושים למוצר שלהן. לא טסים לשם הטיסות בלבד, אלא כדי להרוויח כסף. לכן, הן לא מפסיקות לפתח את הקווים שבהם הן פועלות  ומתכננים בהם, ללא הרף, את הגדלת הביקושים. לא ברור עם הפעלת מטוסי הלואו קוסט הישראלים ליעדים שנבחרו, יש בו מן ההיגיון, או שאולי כן, מי יודע?.

Exit mobile version