Site icon IAS

הכרזת טראמפ: איך יושפעו התעופה והתיירות

התזכיר החדש של הנשיא טראמפ אוסר על חוזים חדשים עם גופים איראניים לקנות או למכור הכל . צילום depositphotos

כשהכריז הנשיא דונלד טראמפ על נטישת הסכם הגרעין עם איראן, הוא הדגיש כי הסנקציות הכלכליות על איראן, שבוטלו במסגרת הסכם הגרעין ב-2015, יוחזרו ואפילו יוחמרו, תוך התמקדות בתחומי הפטרוכימיה, האנרגיה והפיננסים. אם לפני הכרזת הנטישה, חששו איירבס ובואינג לגורל עסקאות המטוסים שלהן עם איראן, אחרי ההכרזה גבר מאוד חששן ליישומן. הכרזת טראמפ חשפה יותר מכל את העובדה, כי הרצון לחתום על הסכם הגרעין עם איראן היה יותר כלכלי, מאשר הרצון המקסימלי לעצור את מירוץ הרפובליקה האיסלמית לעבר ייצור פצצת הגרעין.

בואינג, שחששה לפני הכרזת טראמפ על יציאה מהסכם הגרעין עם איראן, חוששת עתה יותר מפגיעה במכירת 50 מטוסי 737 ו-30 מטוסי 777 בהיקף של 16.6 מיליארד דולר לפי בואינג, אך בהיקף של 8 מיליארד דולר לפי איראן, והסכם נוסף, בהיקף של 3 מיליארד דולר עם חברת אסמן איירליינס, תמורת 30 מטוסים מדגם 737MAX ואופציות לרכישת 30 מטוסים נוספים.

גם איירבס חוששת לגורל ההסכם לספק לאיראן 100 מטוסי סילון בשווי של 19 מיליארד דולר לפי הפירוט הבא: דגמי A320 ו-A321 לטווחים  קצרים ובינוניים ודגמי A330 ו A350-לטווחים ארוכים.

עליית מחיר הנפט

על פי הגרדיאן הלונדוני, מחיר הנפט ברנט הגולמי עלה לאחר הכרזת טראמפ ב-3% ל-77 דולר לחבית, לראשונה לאחר שלוש וחצי שנים. אנליסטים מעריכים, כי הסנקציות מול איראן יקצצו מהשוק מאות אלפי חביות נפט גולמי ביום, מתוך כ-2 מליון חביות ביום שאיראן מייצאת היום.

אירופה, למשל, מייבאת 500 –600 אלף חביות נפט מאיראן, ועל פי הערכות, מספר זה צפוי לרדת בכ-60%. האלטרנטיבה האירופית היא לייבא נפט מעירק, אך גם צעד זה לא פשוט ליישום, לפחות בטווח הקצר. כך שצמצום יצוא הנפט האירני יפעיל לחץ נוסף על שוקי הנפט הבינלאומיים, מה גם שסעודיה לוחצת על אופ"ק לצמצם את הפקת הנפט, כדי להגיע למחיר של 80 דולר לחבית. אין כל ספק שהאטת הפקת הנפט האיראני, תאיץ את עליית מחיר הנפט, גידול שהשפעתו על התעופה בסיסית וחשובה.

איסור מימוש חוזים עם איראן

התזכיר החדש של הנשיא טראמפ, אוסר על חוזים חדשים עם גופים איראניים לקנות או למכור הכל –  משמן למכוניות, פלדה, מטוסי נוסעים ועד פיסטוקים. כתוצאה מכך, לחברות ובנקים עם חוזים קיימים יש עתה פסק זמן בין 90 ל-180 יום כדי לבטל את המסחר שלהם עם איראן. חברות אירופיות צריכות להיות אמיצות מאוד כדי לשמור על המסחר עמה ולסכן בכך את גישתן לשווקים ולמערכות הבנקאיות של אמריקה.

להכרזותיהם של אנגלה מרקל קנצלרית גרמניה, עמנואל מקרון נשיא צרפת ותרזה מיי ראש ממשלת בריטניה, שהסכם הגרעין הוא טוב להמשך היציבות, אין ערך מבחינה מעשית, לאחר החלטתו של טראמפ. לאור זאת, ישנם אנליסטים הטוענים, כי ההפסדים שהאירופים יספגו בגין הסנקציות יכולים להגיע, חלילה, להתנגשות מסחרית בין אמריקה לאירופה ולהתפרצות גל אלימות וטרור, הנתמכים על ידי איראן, שיפגע גם בתעשיית התעופה והתיירות.

Exit mobile version