Site icon IAS

האיחוד האירופי: איסור לגבות תשלום נוסף עבור כבודת יד

נוסעת עם כבודת יד בדרך למטוס. צילום freepik

מהפכה בתחום זכויות הנוסעים: פרלמנט האיחוד האירופי הצביע בעד איסור גביית תשלום עבור כבודת יד ופריט אישי. ההחלטה מגיעה לאחר שנים של ביקורת ציבורית על מדיניות חברות הלואו-קוסט, ועלולה לשנות את אופן התמחור של כרטיסי טיסה באירופה.

אחרי שנים שבהן נוסעים נאלצו להיאבק על תיק הגב שלהם, מגיעה בשורה משמעותית מכיוון בריסל: האיחוד האירופי קובע שכל נוסע בטיסות פנים-אירופיות יהיה זכאי לקחת עמו פריט אישי קטן וכבודת יד יד במשקל של עד 7 ק"ג – ללא תשלום נוסף. ההחלטה עברה בוועדת התחבורה של הפרלמנט האירופי וצפויה להשפיע באופן דרמטי על עולם הטיסות הזולות.

מדובר בצעד שמאות מיליוני נוסעים המתינו לו. תקנות כבודת היד החדשות נועדו לעצור את מה שארגוני צרכנים כינו "ניצול שיטתי" מצד חברות תעופה, בעיקר לואו-קוסט, אשר גבו עמלות מפתיעות בעבור מה שנחשב בעבר לסטנדרט בסיסי.

"זו זכות יסוד של כל נוסע – לעלות למטוס עם תיק ומזוודה מבלי לשלם עשרות יורו נוספים", אמר סגן נשיא ועדת התחבורה של הפרלמנט, מטאו ריצ'י.

מה באמת משתנה?

לפי הכללים החדשים:

*תיק אישי (כמו תיק יד או תרמיל) – עד 40×30×15 ס"מ – יוכנס לתא הנוסעים בחינם.

*כבודת יד (טרולי) – עד 100 ס"מ במידות משולבות ועד 7 ק"ג – גם היא תיכנס בלי עלות נוספת.

הכללים חלים על כל חברות התעופה שפועלות באיחוד האירופי, ויתווספו לרפורמה רחבה שנועדה לשפר את שקיפות מחירי הטיסה, להגן על נוסעים עם מוגבלויות ולייעל את תהליך הפיצויים במקרה של תקלות.

השורה התחתונה: פחות עמלות, אולי יותר אירו

איגוד חברות התעופה באירופה (A4E) לא מתרגש מהמהלך. לדברי דובר האיגוד, "ההחלטה תפגע בגמישות הנוסעים לבחור את השירותים שהם מעוניינים לשלם עליהם. התוצאה עלולה להיות דווקא עלייה במחירי הבסיס של הכרטיסים."

גם אם המחירים יעלו, הנוסעים מרוויחים בהיבט אחד מרכזי: פחות הפתעות. נוסעים רבים מביעים שביעות רצון מהמהלך, במיוחד לאור החוסר האחידות הקיים כיום בין חברות תעופה.

ומה עם ישראלים שטסים לאירופה?

למרות שישראל אינה חלק מהאיחוד, רוב חברות הלואו-קוסט שטסות לישראל (Wizz Air, Ryanair ואחרות) כפופות לחוקי האיחוד האירופי. לכן, אם ייכנס החוק לתוקפו, גם נוסעים מישראל צפויים ליהנות ממנו בטיסות הלוך ושוב באירופה.

מתי זה יקרה?

המהלך עדיין צריך לעבור אישור סופי בפרלמנט האירופי המלא, ולאחר מכן ייפתח משא ומתן עם המדינות החברות. ייתכנו שינויים בטיוטה, אך אם תעבור בשלמותה, התקנות צפויות להיכנס לתוקף כבר השנה או ב- 2026.

סיכום: טסים עם פחות לחץ

אם יושלם התהליך, זה יהיה ניצחון גדול לנוסעים, שייהנו מתנאים ברורים, הוגנים ומוכרים מראש – בלי צורך לתכנן את סידור התיק כמו מבצע צבאי. כעת, נשאר רק לעקוב אחרי המשך הדרך – ולקוות שחברות התעופה לא ימצאו דרכים חדשות לגבות תשלום על "שירותים נלווים".

Exit mobile version