Site icon IAS

דו"ח Sita: נמלי התעופה משקיעים בטכנולוגיה כדי למחוק את התורים

מחכים למטען בנתב"ג. אחוז הטיפול הלקוי במטען בעולם ירד ב-70%. צילום עירית רוזנבלום

יותר מ-350 בכירים בהנהלות נמלי תעופה התכנסו בשבוע שעבר בכנס ותערוכה שנתיים בו גילתה חברת SITA, המובילה בתקשורת בתעבורה אווירית ובמידע טכנולוגי, כי נמלי תעופה משקיעים בטכנולוגיה כדי למחוק את התורים בנמלי התעופה ולנהל טוב יותר את המספר הצומח של נוסעים. ניהול זרימת הנוסעים, שירות עצמי בכל שלב וביומטריה הם חלק מהטכנולוגיות המשמשות לניהול יעיל של הגידול במספר הנוסעים.

על פי נתוני SITA, ל-71% של חברות התעופה ול-77% של נמלי התעופה, תוכניות נרחבות של מחקר ופיתוח בזיהוי ביומטרי בשלוש השנים הקרובות. אחת מהן היא jetblue שכבר מטמיעה את זיהוי הפנים כבורדינג פס.

ממצאי המחקר העולמי של SITA, שנעשה בשיתוף  ACI – Airports Council International, מראים כי 42% משדות התעופה נמצאים במעקב בזמן אמת אחרי זמני ההמתנה בשדה, עלייה מ-31% ב-2017. הפתרונות האחרונים לניהול תנועות נוסעים בנמלי תעופה בטכנולוגיות חכמות  כוללים, בין היתר, ניבוי אנליטי לחזות צווארי בקבוק לפני שהם מתרחשים. ברור גם כי שדות התעופה המשתמשים בטכנולוגיות אלה מתכוונים לחלוק את המידע עם נוסעיהם. בשנת 2021, 58% מתכננים לספק לנוסעים הודעות על זמן ההמתנה המשוער למכשירים הניידים שלהם. זהו גידול מ-17% של הודעות כאלה כיום.

אלבסון קואדרוס, סגן נשיא SITA באמריקה הלטינית, אמר: "מספר הנוסעים – למרות שאנחנו מקבלים אותם בברכה – יכולים להטיל עומס אמיתי על משאבי שדה התעופה, וכיום נמלי תעופה משקיעים בטכנולוגיה כדי להקל על אילוצי הקיבולת. במיוחד הם מיישמים טכנולוגיות חכמות לנהל את זמני ההמתנה ביעילות האפשרית. בשילוב עם זה, שירות עצמי ממשיך לצמצם את זמני הקליטה של הנוסעים בשדה התעופה. קליטת נוסעים במיקומים מחוץ שדה התעופה הוא מרכיב נוסף של ערכת הכלים של נמל התעופה מתקדם ועד 2021 כמעט מחצית (46%) מתכננים לתת שירותים מחוץ לנמל התעופה".

שלט בשדה התעופה לוטון באנגליה על משך ההמתנה לבידוק הבטחוני. צילום עירית רוזנבלום

תובנות של SITA מראות כי קיוסקים לצ'ק-אין הם כיום כבר הנורמה ב-88% של שדות התעופה והצפי הוא שיגיעו ל-95% במהלך שלוש השנים הקרובות. גם שירות עצמי עבור המטען נעשה שכיח כיום ביותר ממחצית נמלי התעופה. 84% מתכננים להציע מסירת מזוודה, עם מעט עזרה, עד 2021, ו-78% מתכננים מסירת מזוודה לא- נעזרת על ידי הנוסע. גם הביומטריה משולבת באבולוציה של שירות עצמי בשדות התעופה בעולם. בשלוש השנים הקרובות, 77% משדות התעופה מתכננים תוכניות מרכזיות או מו"פ בניהול זיהוי ביומטרי.

המחקר של SITA  צופה כי סך הוצאות תעשיית התעופה בטכנולוגיות המידע (IT) צפויות להגיע ב-2018 ל-10 מיליארד דולר, לעומת 8.6 מיליארד דולר בשנת 2017. בחינה של סדרי העדיפויות של נמלי התעופה בסכומים מרשימים אלה מראים כי תהליכי בטחון הסייבר (Cybersecurity) ותהליכי שירות עצמי הם בראש הרשימה עם 95% נמלי תעופה מתכננים תוכניות מרכזיות / מו"פ בתחומים אלה עד 2021. יחד עם זאת, 85% מתכננים להשקיע  באפליקציות לשירותי טלפונים ניידים ובתשתית לשימוש משותף.

במחקר של SITA, שרואה בו  בוחן ביצועים (Benchmark)  בתחום טכנולוגיות המידע בתעבורה האווירית, השתתפו למעלה מ-180 מנהלים בכירים בתחום ה-IT בחברות תעופה ובנמלי תעופה המובילים, המייצגים 39% ממכלול שדות התעופה העולמי ו-27% מתנועת הנוסעים העולמית.

לדו"ח

טיפול לקוי רק ב-5.57 מזוודות בממוצע לאלף נוסעים

לפי דו"ח קודם של SITA, שעסק במטען של הנוסעים, תעשיית התחבורה האווירית ממשיכה לגדול בעולם כשמספר הנוסעים הגיע ב-2017 לשיא של כל הזמנים עם יותר מ-4 מיליארד נוסעים. מספרי הנוסעים הגואים הם חדשות טובות, אך עם זאת מפעילים לחצים על התשתית הקיימת, כולל ניהול המטען. לפי הדו"ח, חרף הלחצים, בשנת 2017 חל שיפור בטיפול במטען הנוסעים. מדובר בטיפול לקוי – איחור במסירה, פגיעה או אובדן – של 5.57 מזוודות בממוצע לאלף נוסעים, השיעור הנמוך ביותר של טיפול לקוי במטען אי פעם.

זו השנה ה-14 של דו"ח המטען של SITA אשר נותן את התמונה העולמית של מצב של ניהול המטען. "במשך יותר מעשור ראינו מיקוד מוגבר והשקעה על ידי חברות תעופה, ואת שותפיהם בחברות הניהול הקרקעי, כדי לשפר את הטיפול המטען. בתקופה זו שיעור הטיפול הלקוי במטען ירד ביותר מ –70%", קובע הדו"ח. 

Exit mobile version