Site icon IAS

אל על חנכה מדמה טיסה מדגם בואינג 737

אל על חנכה היום רשמית את מדמה הטיסה החדש – סימולטור מדגם בואינג 737, שאותו רכשה מחברת MPS ההולנדית. הסימולטור החדיש מדמה באופן מלא את הטיסות וההמראות, כשמחלונות תא הטייסים נשקפים המראות של מסלול ההמראה והנחיתה, העננים ופני הקרקע, שמעליהם חולפת הטיסה המדומה. שוויו של הסימולטור 5 מיליון שקלים. הסימולטור ממוקם  במתחם אל על באור יהודה והוא ישמש לאימון והדרכת טייסי אל על, אשר עד היום ביצעו את כל אימוני הסימולטור בחו"ל.

סימולטור

סימולטור טיסה הוא מתקן ממוחשב המשחזר מלאכותית את הפעלת המטוס בכל השלבים ואת  הסביבה שבה טסים, עם כל המראות והנופים המגוונים והרעשים שנשמעים בתא המטוס האמיתי. מטרתו של הסימולטור היא להכשיר ולאמן טייסים על מנת להגביר באופן מהותי את מידת מקצועיותם ואת יכולת ההתמודדות המעשית שלהם בתנאי שטח שונים.

הסימולטור יודע לשחזר את מכלול המצבים, אשר משפיעים על אופן הטסת המטוס, כיצד מגיב המטוס במצבים משתנים, אופן השימוש בכל אחת ממערכות המטוס וכיצד המטוס מגיב במצבי קיצון שונים כמו רמת עננות גבוהה, רוחות עזות, תנאי מזג אוויר קשים ודברים נוספים.

השימוש בסימולטור חוסך המון שעות טיסה יקרות במטוסים, שלצורך אימוני הטייסים נגרעים מלוח הטיסות המסחריות של הפעילות התעופתית. לאור זאת השימוש בסימולטורים התרחב מאוד בשנים שחלפו, והיום, למשל, במטוסי בואינג 787 דרימליינר החדשים, רוב אימוני הטייסים מתבצעים  בסימלטור ורק לאחר קבלת הסמכת טיסה בסימולטור, הם מתחילים לטוס במטוס האמיתי. בדיוק כפי שמתרחש עם הכשרת טייסי מטוס הקרב אדיר – F-35 של חיל האוויר.

סימולטור 737 של אל על

הסימולטור החדיש של אל על, מדמה תא טייס אמיתי של מטוס מדגם בואינג 737 (של כל הדגמים), שבו כל הדימוי של התנועה והטיסה משתווה לטיסה אמיתית כולל נוף חיצוני, מכשירים רעשי המנועים  ורעשי רקע. כל המפסקים ומערכות הטיסה והמחשבים עובדים ומגיבים כמו במטוס אמיתי.

הסימולטור הוא מדגם שאינו זז. למרות זאת, בגלל הזוויות המשתנות של המראות החיצוניים, רעשי המנועים, ואפילו הרעשים של גלגל החרטום הפוגע במנורות אמצע המסלול בעת ריצת ההמראה, מתקבלת תחושה של טיסה אמיתית.

סימולטור 737 של אל על מדמה 10 נמלי תעופה בעולם, המשמשים את חברת אל על – ביניהם לונדון, פריס, רומא, ברלין, אמסטרדם ונוספים, שבסימולטור הם נראים על כל פרטיהם, את מסלולי ההמראה והנחיתה, את מסלולי ההסעה והמבנים, את נתיבי הניווט של הגישה והיציאה מהנמלים, כולל כל עזרי הניווט והתאורה הקרקעיים וכולל הגישה לטרמינלים, ודחיפת המטוס לאחור מהם. בנוסף מסוגל הסימולטור לבצע נחיתות על מסלולי 60 נמלי תעופה נוספים עם פירוט מופחת.

בשני המקרים הסימולטור מבצע סימולציה של התכונות האווירודינמיות של המטוס, ההגאיים והמנועים, ודימוי של כל מערכות המטוס. בנוסף  מדמה תא הטייס סימולציה של מצבי חרום, אש, כיבוי מנועים, ותקלות במערכות השונות.

התנסו בהטסת הסימולטור

בהצגת הסימולטור בפני האורחים, שחלקם, כולל מנכ"ל אל על דוד מימון, אף התנסו בחוויית הטסת הסימולטור, הודגמו מערכות המטוס השונות. החל מהפעלת מערכות מחשב ניהול הטיסה (FMC), דחיפה המטוס לאחור מהטרמינל בציריך, התנעת המטוס, הסעה, המראה, הרמת גלגלים, הפעלת מערכות הטייס האוטומטי, ביצוע פניות ונחיתה בנמל התעופה של ציריך.

הסימולטור מיועד לדמות לטייסים  הפעלה שגרתית, טיסות מכשירים, מצבי חרום, תקלות, טיסה במזג אוויר קשים וראות נמוכה, אימון ותרגול שדות מיוחדים ושדות חדשים.

יערכו בו אימון והכשרה של טייסים חדשים, וכן אימוני קידום מקצועי של טייסים מנוסים בקו כמו הכשרת טיסה בראות נמוכה, הכשרת קברניטים, הכשרת מדריכים ואימונים תקופתיים שונים לשמירה ושיפור רמה.

הסימולטור כולל עמדת מדריך מתקדמת, באמצעותה מדריך הטיסה בוחר את המצבים השונים על  צג מגע גדול, כולל שליטה במתארי האימון, שדות תעופה, מזגי אוויר, תקלות, מיקום המטוס והצבתו במקומות ותנאי טיסה המוגדרים לאימון, וכו'. במנהלת הפרויקט פועלים קברניט דני לויט, המשמש מנהל הפרויקט, קברניט מייק טלמור – טייס ניסוי של הפרויקט, ויהודה עפר – מנהל אימונים והדרכה בסימולטור.

"יחסוך משאבים רבים וזמן יקר של אימונים"

דוד מימון מנכ"ל אל על אמר היום: "לאחר שנים ארוכות במהלכן עשתה אל על שימוש בסימולטורים בחו"ל, אנו גאים להצטרף היום אל השורה הראשונה של חברות התעופה בעולם ולהיות בעלים של סימולטור להדרכת טייסים שיחסוך משאבים רבים וזמן יקר של אימונים שנעשו עד כה רק בחו"ל. ברצוני להודות למנהלי הפרויקט, קברניט דני לויט, קברניט מייק טלמור ויהודה עפר ולראש אגף מבצעי אוויר היוצא קברניט עדו שרון על מסירותם הרבה והשקעתם הבלתי פוסקת במטרה להביא את אל על לשורה הראשונה של חברות התעופה גם בתחום ההדרכה."

עוד ציין מנכ"ל אל על, כי הסימולטור יארח בעתיד בני נוער, ואורחים נוספים, המתעניינים בתעופה כולל הענקת מידע על הטסת מטוסים מסחריים.

"פרויקט הדגל של הדרכת הטייסים"

קברניט דודי בן שחר מנהל הדרכת צוות אוויר בחברה: "אנו גאים לחנוך היום את הסימולטור החדש, שהוא פרויקט הדגל של הדרכת הטייסים באל על.  בדצמבר 2015 הוצג הפרויקט לראשונה למנכ"ל אל על דוד מימון וקיבל את אישורו. בתוך פחות משנה, לאחר שעבר בדיקות קבלה ורישוי, עומד הסימולטור היום, מוכן לאימון והדרכת טייסים וטכנאים, שיוכלו מעתה להתאמן גם בארץ".

צפו בסרטון וידאו קצר מתוך מדמה הטיסה

Exit mobile version