אייר אסטנה (Air Astana) , חברת הדגל של קזחסטן והמצטרפת החדשה להסכמי אברהם, חתמה על עסקת רכש היסטורית עם בואינג לרכישת 15 מטוסי 787-9 דרימליינר, לצד הסכמי ליסינג לשלושה מטוסים נוספים. מדובר בהרחבה של 500% בצי רחבי־הגוף של החברה, שיחליף בהדרגה את שלושת מטוסי ה־Boeing 767-300ER הוותיקים.
כיום מפעילה אייר אסטנה שלושה מטוסי 767 בלבד – אחד מהם האחרון שיוצר אי פעם מדגם זה. הדרימליינר, המצויד בטכנולוגיות חדשות, יאפשר את הוצאתם משירות ויפתח עידן מודרני עבור החברה.
שדרוג גדול בחוויית הנוסע
ה־787 מציע שורה של שיפורים לעומת ה־767: חלונות גדולים ב־65% עם עמעום אלקטרוני, תא נוסעים בלחץ נמוך יותר (6,000 רגל במקום 8,000) – מפחית עייפות ומייבשות, רמות לחות גבוהות יותר בזכות מבנה גוף קומפוזיט, בידוד ורעש מופחתים משמעותית ותאורת LED ומערכות בידור חדשות. לדגם גם יתרון כלכלי: חיסכון של 20–25% בצריכת הדלק, המאפשר טיסות ישירות ארוכות יותר והפחתת עלויות תפעול.
מנכ״ל אייר אסטנה, פיטר פוסטר, אמר: "עם תא נוסעים ידידותי, יעילות דלק וגמישות טווח, צי ה־787-9 יהפוך להצלחה יוצאת דופן בקרב החברה ונוסעינו."
קזחסטן הופכת למרכז תעופה אזורי
שוק התעופה בקזחסטן נמצא בצמיחה מואצת: תנועת הנוסעים במדינה עלתה ב־11% בשנה וב־8% נוספים בתחילת 2025. חברות התעופה המקומיות, בהן FlyArystan, תרמו לפתיחת קווים חדשים ולחיזוק השוק המקומי – שנחשב מהצומחים בעולם.
הרחבת צי הדרימליינר צפויה לאפשר פתיחת קווים חדשים ליעדים ארוכי־טווח כמו: סינגפור וטוקיו במזרח, רומא ווינה באירופה וניו יורק – יעד עתידי אפשרי.
העסקה נחתמה בפסגת C5+1 בוושינגטון, מסגרת לשיתוף פעולה בין ארה״ב למדינות מרכז אסיה. בשנים האחרונות הוצאה קזחסטן מרשימות בטיחות אירופיות מגבילות, לאחר עמידה בתקני ICAO ברמה העולה על הממוצע העולמי. במדינה מושקעים משאבים בשדרוג תשתיות תעופה: טרמינלים חדשים נפתחו באלמטי, שימקנט וקיזילורדה, כאשר הערים אסטנה ואלמטי מתוכננות להפוך למרכזי תעופה אזוריים.
צעד נוסף בדרך ל"נתיב השמיים של דרך המשי"
קזחסטן, הממוקמת על הצומת ההיסטורית בין אסיה לאירופה, רואה בתעופה מנוע צמיחה אסטרטגי. שילוב בין מיקום גיאוגרפי, צי מודרני והרחבת קווים בינלאומיים עשוי להפוך את המדינה למוקד מרכזי במפת התעופה של מרכז אסיה – הן לנוסעים והן למטען.
החברה לא מפעילה כיום טיסות לישראל לאחר שהופסקו ב- 2023 בעקבות מלחמת 'חרבות ברזל' ולא חודשו עד לרגע זה.
חדש! הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ: IAS – חדשות ועדכוני תיירות מהארץ ומהעולם
