Site icon IAS

תוכנית כחלון תגביר את הביקושים למוצרי תיירות ותעופה

תוכנית "נטו משפחה" עליה הכריז לפני כשבוע שר האוצר משה כחלון נועדה לצרף משפחות למעמד הביניים באמצעות הגדלת שכר הנטו בצורה משמעותית מדי חודש. זה יעשה באמצעות הפחתת המכסים על ביגוד, הנעלה ומכשירי סלולר, הגדלת מענק העבודה וסבסוד הצהרונים, שיאפשר לנשים העובדות להישאר במעגל העבודה ולהגדיל את הכנסות המשפחה.

נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג תומכת בתוכנית "נטו משפחה" וטוענת, כי הצעדים עליהם הכריז שר האוצר הם צעדים ראויים, ומרביתם משתלבים היטב באסטרטגיה הממשלתית לעידוד התעסוקה, צמצום העוני בקרב עובדים, וסיוע למשפחות צעירות עובדות, ותואמים את המלצות המדיניות של בנק ישראל.

צעדי שר האוצר ישפיעו לטובה על ענף התיירות והתעופה, היות וחלק מהכסף הפנוי שיתווסף למשפחות רבות יופנה לענף. יותר לעבר יציאות לחו"ל ופחות לעבר צריכת מוצרי תיירות מלונאיים ואחרים בארץ. זה מתרחש בגלל פתיחת השמים וחוזקו של השקל שהגדילו מאוד את יציאת הישראלים לחו"ל, על חשבון תיירות הפנים ארצית והתיירות הנכנסת.

להוריד מחירים ולשרוד מול בוקינג קום

כדי להגביר את כושר התחרות של המלונאות הישראלית, ושאר מוצרי התיירות בארץ, חייבים להוריד את הרגולציה הכבדה המוטלת עליהם. אך היא כמעט ולא ניתנת לשינוי, אלא אם יורידו את המע"מ מנופשים ישראלים. זה חשוב לא רק מהיבט הורדת המחירים, אלא גם בגלל הצורך לשרוד מול בוקינג ושאר אתרי OTA – Online Travel Agency, המשתלטים על הענף הפנים ארצי בקצב גובר.

למעט על המלונות באילת, מע"מ של 17% מוטל על ישראלים הנופשים בכל המלונות בארץ, בדיוק כפי שהוא מוטל על כלל המוצרים הנמכרים כאן. המע"מ נגבה גם מישראלים החיים בחו"ל, כי הכלל הוא – כל מי שיש לו אזרחות ישראלים חייב מע"מ. מהתיירים הזרים לא גובים מע"מ. כבר ציינו לא מכבר, שאם יבטלו בבתי המלון את המע"מ לישראלים תהיה הוזלה של 17%. אך גם אם יורידו את המע"מ המלונאי בארץ לממוצע של האיחוד האירופי – 8% – 9%, גם צעד זה יהיה חיובי על מנת להוריד את מחירי המלונות. מה גם שהורדת המע"מ היא הדרך אולי היחידה לעשות זאת.

המע"מ באילת נספג

הישראלים לא משלמים מע"מ באילת ולמרות זאת המחירים לא ירדו. לטענת המלונאים – בגלל יוקר הפעלת בתי המלון בעיר הנופש הדרומית. לדבריהם, עלות תפעול המלונות באילת יקרה ביותר. ההוצאה לכוח אדם היא משמעותית גבוהה יותר משאר המקומות בארץ, כי צריך לתת לעובדים מגורים ותנאים סוציאליים מפתים כדי למשוך אותם לאילת. גם עלות קניית מזון ומשקאות גבוהה יותר באילת. חברות כמו תנובה ושטראוס לא נותנות את אותן ההנחות שהן נותנות במרכז הארץ בגלל עלות ההובלה היקרה לאילת וגם עלות החשמל הגבוהה יותר, בעיקר בגלל הפעלת המיזוג.

בנוסף לכך, רבים מהישראלים מגיעים לאילת בגלל ההנחות שמקבלים ועדי העובדים (בעיקר הגדולים). אלה שלא משתייכים לוועדים משלמים יותר. לכן, בגלל עליות התפעול הגבוהות וההנחות לוועדי העובדים, רווחיות המלונות בעיר נמוכה מאוד, בהשוואה למרכז. מה גם שהתיירים לא מגיעים אליה בכמויות הרצויות.

רוב בתי המלון גובים מע"מ מישראלים

היצע חדרי המלון בארץ הוא כ-52 אלף חדרים והיצע החדרים באילת הוא כ-11 אלף, כלומר כ-5.72% מהסך כל החדרים הרשומים בהתאחדות בתי המלון. לחדרים האלה יש להוסיף את עשרות חדרי ההוסטלים ושאר המלונות והצימרים שלא רשומים בהתאחדות. כך שעדיין הורדת המע"מ של הישראלים מבתי המלונות שלא באילת חשובה כדי להוריד מחירים.

השפעת המע"מ על הביקושים המלונאים גדולה. ביוון, למשל, עד לפני כשנה וחצי היה המע"מ המלונאי 6.5%. בעקבות החוב היווני העצום והאירועים שהיו בגינו עם האיחוד האירופי ובעיקר עם גרמניה, הוחלט ביוון להעלות את המע"מ המלונאי ל-13%. פחות אומנם מהמע"מ היווני הכללי שהוא 24%, אך בעקבות העלאה חטפו המלונאים היוונים מכה לא פשוטה בגלל הירידה בביקושים.

מע"מ זה הרבה מאוד כסף

מע"מ של 17% על המוצר המלונאי זה הרבה מאוד כסף. גבייה המקשה על המלונאים הישראלים להתחרות מול מבול הטיסות המוזלות לחו"ל והמוצרים המלונאים שם שהוזלו, בעקבות התחזקותו של השקל. אולי לא צריך להוריד את המע"מ המלונאי לאפס, אבל להורידו לממוצע האירופי של 8% – 9% חייבים. התגובה מהורדת המע"מ תהיה מהירה מאוד, כי מדובר במערכות גביה ממוחשבות, שהתגובה שלהן להחלטה שכזאת מיידית.

למעט דנמרק, סלובקיה ואנגליה, המע"מ המלונאי בשאר מדינות אירופה נמוך מהמע"מ הכללי הנגבה שם. רואים זאת, בין היתר, בדוגמה הבאה:

שיעורי המע"מ על מלונות בהשוואה למע"מ הכללי בכמה מדינות באירופה:

בלגיה: 21% מע"מ כללי – 6% מע"מ המוטל על המלונות
בולגריה: 20% מע"מ כללי – 9% מע"מ המוטל על המלונות
צ'כיה: 21% מע"מ כללי – 15% מע"מ המוטל על המלונות
גרמניה: 19% מע"מ כללי – 7% מע"מ המוטל על המלונות
יוון: 24% מע"מ כללי – 13% מע"מ המוטל על המלונות
ספרד: 21% מע"מ כללי – 10% מע"מ המוטל על המלונות
צרפת: 20% מע"מ כללי – 10% מע"מ המוטל על המלונות
איטליה: 22% מע"מ כללי – 10% מע"מ המוטל על המלונות
קפריסין: 19% מע"מ כללי – 9% מע"מ המוטל על המלונות
הולנד 21% מע"מ כללי – 6% מע"מ המוטל על המלונות
פורטוגל 23% מע"מ כללי – 6% מע"מ המוטל על המלונות
מדינות שהמע"מ הכללי מוטל גם על המלונות הם: דנמרק (25%), סלובקיה (20%), אנגליה (20%)

אי אפשר להפלות

פעם אפשר היה, אולי, להפלות במלונאות בארץ בין ישראלים לבין תיירים. היום אי אפשר להפלות בגלל כניסת בוקינג ושאר אתריOTA – Online Travel Agency . אתרים שבהם ניתן להזמין  מוצרים מלונאים, און ליין באינטרנט, גם בארץ, ללא מע"מ. את המע"מ דורשים המלונאים מהישראלים בנפרד. זאת לעומת אתרים ישראלים, כמו הדקה ה-90 ואשת טורס ואפילו אתרי רשתות המלונות, כמו ישרוטל וסוכני הנסיעות, המחויבים לגבות מהישראלים מחירים הכוללים מע"מ.

שליטת ה-OTA

נכון להיום, אתרי ה-OTA שולטים כבר ברבע מתיירות הפנים הארצית בישראל, והמספרים רק הולכים וגדלים. אתם מחפשים מלון בארץ, סביר שעברתם קודם באתרbooking.com , אחד הגדולים בעולם להזמנות חדרים, הפועל ב-42 שפות וב-220 מדינות.

אתרי ה-OTA הם הסיפור הגדול של האינטרנט. בדומה לאתרי הקניות  Google, Amazonו-E-Bay, הם מנצלים בעוצמה רבה את הנגישות של מאות מיליוני צרכנים לרשת האינטרנט ומפרסמים את מרכולתם המלונאי ולאחרונה גם מוצרי תיירות נוספים, כולל תעופה. פעילותם שינתה לחלוטין את הענף התיירות. בעיקר בכל הקשור לשיטת הדירוג שלהם, המבוססת על המלצות הגולשים והשוואת מחירים. אתרים אלה קובעים יותר מכל גורמים אחרים – איזה מלון ידורג גבוה ואיזה לא, למי לא יישאר אף חדר בסוף השבוע ומי לא יצליח למלא את חדרי המלון.

המחירים ללא מע"מ

הישראלים, המזמינים באמצעות ה-OTA מלונות בארץ, לא קוראים את האותיות הקטנות ולכן לא שמים לב שהמחירים הם ללא מע"מ. כשהם מגיעים למלון ונדרשים לשלם את המע"מ הם מתעצבנים, בלשון המעטה, ופורצות מהומות לא פשוטות. בגלל אי הנעימות הנוצרת, הרבה מלונות בארץ סופגים את המע"מ, רק כדי שהלקוחות הישראלים לא יכתבו מאוחר יותר חוות דעת שליליות על המלון. עוד סיבה מדוע רצוי לבטל את המע"מ לישראלים מלכתחילה.

הכנסות אתרי ה-OTA הצומחות, מבוססות על מודל של עמלה על כל חדר שנמכר באמצעותם. כך הם מצליחים לגבות מאות מיליוני שקלים על חדרי מלון בלי שיש להם אפילו מלון אחד. נכון, אתרי ה-OTA פועלים בשוק מאוד תחרותי, אבל היום הם כל כך גדולים שהם נהנים ממה שמכונה "אפקט הרשת", כשהגודל שלהם מהווה חסם תחרותי.

באתרי OTA ניתן לקבל את היצע בתי המלון הגדול ביותר ולבחור את המלון המתאים ביותר מבחינת הרמה והמיקום הגיאוגרפי. מצב המגמד אתרים אחרים, שהסיכוי שלהם להתחרות נמוכה. המלונות פונים אליהם בקצב הולך וגדל, כי בהם יש את הביקושים הפוטנציאלים הגדולים ביותר, ובכך משתלטים עליהם ה-OTA. יתכן שזו הסיבה שמשרד התיירות הישראלי החליט לפעול ישירות מול אתרי OTA הגדולים, במטרה להגדיל את התיירות הנכנסת לישראל.

התחרות העתידית בתחום ה-OTA

אבל לא לעולם חוסן. אנליסטים מעריכים היום, כי ענקי אינטרנט אחרים מאיימים על אתרי ה-OTA הנוכחיים ולא רחוק היום שבו חברות ענקיות כמו גוגל פייסבוק ונוספות יכנסו לשוק ה-OTA והתחרו בקיימים בצורה אגרסיבית, כפי שהן יודעות לעשות. תהיה זו תחרות אגרסיבית, בעיקר מצד גוגל ופייסבוק, שאתרי ה-OTA פועלים היום באמצעותם.

צריך לזכור, כי השפעת אפקט הרשת של פייסבוק והשוק הדו צדדי שלה (האתר שלה והמשתמשים) היא עצומה. כמעט כל אחד נכנס לפייסבוק. כמות אדירה זו של משתמשים מביא לאתר פייסבוק את כל המפרסמים. יהיה מעניין מאוד כשפייסבוק תכנס גם לתחום ה-OTA. מכה לא קטנה לאתרי ה-OTA הקיימים ומכה לא פשוטה למלונאות הבינלאומית והמקומית.

למשרד התיירות ישנם שני אמצעי מכירה עיקריים, כדי להגביר את הטיסות והתיירות הנכנסת – נוהל אילת, הפעיל עם תוצאות ונוהל נתב"ג, שעדיין לא רואים בו תוצאות. הורדת המע"מ לישראלים תהווה אמצעי נוסף להגברת הרכישות המלונאיות בארץ וזה לא פחות חשוב מעידוד התיירות הנכנסת.

Exit mobile version