Site icon IAS

שיתוף פעולה תיירותי אזורי יוצא לדרך

זכרון יעקב. המיתוג המרחבי מוסיף כח. צילום ענת קראוס

בתחילת השבוע התכנסו ראשי חמש רשויות כדי לבנות חזון תיירותי משותף במרחב הכפרי של יישובי בקעת הנדיב – זכרון יעקב, פרדס חנה-כרכור ובנימינה-גבעת עדה – וכן מועצה אזורית מנשה וג'אסר א-זרקא. זאת, במסגרת שיתוף פעולה מרשים שמתנהל בחצי השנה האחרונה במטרה לקדם את התיירות במרחב האזורי ומתוך הבנה כי השלם גדול מסך חלקיו. מיתוג המרחב ייעשה במשותף בעתיד.

ראש מועצת פרדס חנה-כרכור, הגר פרי יגור, מסבירה ששיתוף הפעולה והחבירה המשותפת לקידום התיירות, מצטרפים לשיתופי פעולה אזוריים מבורכים נוספים בין רשויות האזור, המתמקדים ביעדים משותפים ובערך המוסף הטמון באיחוד כוחות.

משתתפי הפגישה של ראשי הרשויות. הבנה כי השלם גדול מסך חלקיו. צילום מרב טלמוש קשי

ראש המועצה האזורית מנשה, אילן שדה, שאירח את הכנס אמר: "אנו מברכים על הקמת פורום התיירות המרחבי. האזור שלנו על מגוון האוכלוסייה שבו והאתרים ההיסטוריים, יכול להוות נקודת משיכה ועניין לתיירים מהארץ ומחו"ל, אשר ימצאו בו  נקודות עניין רבות ובכך גם יעניקו פרנסה  לתיירנים, חקלאים ובעלי עסקים ויתרמו לפיתוח האזור כולו".

בפורום התיירות האזורי המשותף לוקחים חלק מובילי תחום התיירות ברשויות. נציגים אלו פעלו במהלך החודשים האחרונים על מנת לגבש חזון תיירותי משותף, תכנית עבודה, יעדים לשנת 2020 ובחינת שיתוף הפעולה התיירותי במרחב.

חצר השוק בפרדס חנה. "ביחד זה כח". צילום אביטל שוץ

המרחב יכול לאזן את תיירות-היתר

את היוזמה להקמת פורום התיירות המשותף קידם סגן ראש המועצה בפרדס חנה-כרכור, עו״ד אייל כגן, מחזיק תיק התיירות במועצה המקומית פרדס חנה-כרכור. היוזמה מטעם המועצה מתבצעת בשיתוף פעולה עם משרד התיירות והרשויות, חברת אביב – המפעילה את חממות התיירות של משרד התיירות – העמידה לטובת חממת התיירות מספר יועצים שמתוכם נבחרו להובלת התהליך המשותף היועצים תמר קוכנר וצפריר שחם. כגן אמר בעניין זה כי ״שיתוף פעולה אזורי הוא צו השעה וכי אין שום ספק שהמרחב הגאוגרפי בו אנחנו חיים הוא פנינה תיירותית שהגיע זמנה להופיע על מפת התיירות הן עבור התייר הנכנס והן עבור התייר הישראלי. בסופו של יום מדובר בענף שיכניס כספים לעסקים באזור ויקדם פיתוח תשתיות. ביחד זה כח״.

המדרחוב בזכרון יעקב. צילום ענת קראוס

במפגש הפורה שנערך השבוע לקחו חלק גם נציגי משרד התיירות, ואהיל כיוף, מנהל מיזמים באזורים כפריים, גילי טופר-טייב, מנהלת חממות התיירות בחברת אביב עבור המשרד ושי דותן, הממונה על התיירות הכפרית במשרד החקלאות, ביחד עם ראשי הרשויות. במסגרת המפגש הוצגה לראשי הרשויות עבודת הפורום, שכללה למידת המרחב, הצפת הערכים שמאפיינים אותו, הכרת השותפים ובחינת יכולות המרחב והפוטנציאל הגלום בו. לאחר מכן, הוצגה תכנית העבודה של הפורום לקידום תיירות במרחב לשנתיים הקרובות ותהליך בניית החזון המשותף שיהווה תשתית לעבודה ולהרחבת המעגל עם רשויות נוספות. יודגש כי התהליך עצמו יתבצע בשיתוף התיירנים במרחב ויאפשר פלטפורמה לפיתוח יזמויות במרחב.

ראש מועצת זכרון יעקב, זיו דשא, ציין שנעשתה עבודה אזורית יסודית המבינה היטב את החוזקות והאתגרים של האזור. "יש כאן הזדמנות למרחב בו אנו חיים לקידום הכלכלה האזורית. המיתוג המרחבי מוסיף כח. המרחב שלנו יכול למשוך תיירים ולאזן את מה שנקרא תיירות-יתר –  Over Tourism –  תוך שאנחנו שומרים על תיירות אחראית אותה נתאים לאזור."

דרוש תחליף לצורות בילוי היסטוריות

ראש המועצה המקומית בנימינה גבעת עדה, איתי ויסברג: "סיפור התיירות של בנימינה וגבעת עדה חייב להיות חלק מסיפור תיירות אזורי. ככל דבר בתקופה האחרונה, גם התיירות משנה את פניה ומכתיבה תחכום, יצירתיות וחוויה ברמה אישית של כל מבקר. הימים של הזרמת נחילי אוטובוסים דרך אטרקציות נקודתיות חלפו. אנחנו מזהים את הצורך לייצר מוצר תיירותי רב חוויתי, אזורי ומשלים, שיהווה תחליף לצורות בילוי היסטוריות. האזור שלנו ייחודי ומסוגל לייצר מוצרים כאלו, ובשל העובדה שהוא עובר הגדרה מחדש בימים אלו, יש להניח שהמוצר שייצר יהיה חדשני ומתאים יותר לרוח התייר העתידי".

המועצה האזורית מנשה. אזור עם מגוון אוכלוסייה ואתרים היסטוריים. צילום יח"צ

ראש מועצה מקומית ג'סר א-זרקא, מוראד עמאש: "אני מברך על הקמת הפורום הזה, בדיוק בזמן הנכון. אני מקווה שכולנו ביחד, ראשי הרשויות ונציגים מכל היישובים באזור, נתעורר ונעורר את התיירות האזורית, במרחב הכי יפה בארץ. אנחנו  נשלב ידיים לטובת הרמת איכות החיים מתוך הסתכלות על הטבע והנוף. לשיטתנו, המיזם המשותף יעורר את כל האזור מבחינה כלכלית״.

Exit mobile version