Site icon IAS

רכבות במקום מטוסים באירופה – כבר לא תופעה שולית

רכבת היורוסטאר בתחנת St Pancras בלונדון. עיר מרכזית בתיירות העסקים. צילום Depositphotos

האם חשבתם אי פעם להחליף את הטיסה בנסיעה ברכבת? אם אתם ישראלים – השאלה מיותרת, גם בגלל שישראל היא כרגע מדינה שאין לה מערכת רכבות בין-מדינתית לאור המצב הגיאו-פוליטי וכן בשל מצב הרכבת בישראל בכלל.

אמנם אין כלי תחבורה מהיר ממטוס, אך נראה שאין דבר איטי יותר משדות תעופה: כדי לחסוך בזמן באמצעות טיסה אנחנו משלמים בנסיעה לנמל התעופה בכבישים צפופים, טרמינלים בגודל של קניון, תורים אינסופיים כדי לעבוד את הבידוק ואת מסירת המטען. כל אלה הופכים את הטיול המהיר לעניין איטי מאד. החידושים האחרונים בעולם התעופה מעמידים בפני הנוסע שאינו שולט לחלוטין בטכנולוגיה אתגרים לא מועטים: עשה צ'ק אין לבד, הגע לשדה ופנה אל הקיוסק הקרוב. שם תיכנס עם הדרכון ומספר הטיסה אל ההזמנה שלך, והדפס את הבורדינג פס וגם את הסליפ בשביל המזוודה. אז עבור אל עמדת הצ'ק אין, שקול את המזוודה ואם המשקל עומד בתקן, שלח אותה לדרכה. אם לא – תצטרך להוסיף קנס.

העיכובים והאתגרים הללו הניעו יותר ויותר אירופים לחפש חלופות לטיסה. באירופה מהוות הרכבות זה שנים חלופה מסויימת לטיסות וכך גם באזורים אחרים בעולם. אלא שבקרוב יתכן שלחלק מהנוסעים לא תהיה ברירה אחרת, שכן ממשלות וחברות בודקים דרכים לסייע לאיכות הסביבה. הדבר נכון במיוחד לגבי הולנד, שם רוצה הממשלה לאסור טיסות לטווח קצר.

התמריץ לשינוי זה הוא היתרון הסביבתי של נסיעה ברכבת, המוריד את זיהום האוויר בעשרות אחוזים. זו החשיבה שעומדת מאחורי קבוצה של חברי פרלמנט מהולנד. הם בוחנים את המסלול בין אמסטרדם לבריסל שבבלגיה. לא רק שהרכבת במסלול הקצר הזה פחות פוגעת בסביבה, לטענתם הנוסע גם מגיע ליעדו במהירות רבה יותר מטיסה.

תחנת הרכבת המרכזית של ברלין, עם סמלה של הדויטשה באהן, חברת הרכבת הגרמנית. צילום דפוזיט

לזהם פחות ולהגיע מהר יותר

ישנן לא מעט דוגמאות למקרים בהם מהר יותר וקל יותר להגיע ליעד ברכבת לעומת לקיחת טיסה. לדוגמה, "קפיצה" בין מנצ'סטר ללונדון בבריטניה. לפי הדוגמה של הקו לונדון-מנצ'סטר, הדרך המהירה ביותר ברכבת שבין לונדון-יוסטון למנצ'סטר פיקדילי תארך שעתיים ו-4 דקות. לכאורה, טיסה בין לונדון למנצ'סטר אורכת שעה ו-5 דקות נטו, אולם לקחת את הרכבת הית'רו אקספרס מתחנת Paddington של לונדון לטרמינל 5 תארך 21 דקות. עכשיו יש להוסיף את 35 דקות לפני הטיסה לצרכי בטחון. וזאת בלא לקחת בחשבון את הנסיעה משדה התעופה למרכז של מנצ'סטר. לעומת זאת, הנוסעים יכולים להגיע לתחנת הרכבת ולעלות עליה עד 60 שניות לפני היציאה. הפעם היחידה שבה נראה כי טיסה תהיה הגיונית יותר מאשר נסיעה ברכבת, היא כאשר מדובר בטיסת קונקשן.

בהונג קונג למשל, רכבת מהירה חדשה, ה-bullet train בין הונג קונג לסין מהווה אפשרות נוספת לטיסה של קתאי פסיפיק, למשל.

רכבות משמשות גם לחיזוק קשרי התעופה. זהו שירות אשר Lufthansa ואייר פראנס מציעות לנוסעיהן ביעדים שבהן יש להן פחות טיסות. לדוגמה קו בין קלן למדריד. לופטהנזה מוכרת כרטיס המשלב נסיעה ברכבת עם הדויטשה באהן לפרנקפורט וממנה למדריד בטיסה עם לופטהנזה. דוגמה דומה תהיה מלונדון לשטרסבורג. אייר פראנס מוכרת כרטיס משולב בטיסה עד פריז וממנה ברכבת מפריז לשטרסבורג.

הנה כמה דוגמאות למסלולי הנסיעה באירופה שבהם הרכבת מביאה נוסעים ליעדם מהר יותר בכל פעם, כאשר זמן ההמתנה וההעברות לשדה וממנו נלקחים בחשבון.

מלונדון לפריז: זמן ברכבת – 2.16 שעות, בטיסה – 3.57. זמן שנחסך: 1.41 שעות; מברצלונה למדריד – זמן ברכבת 2.30 שעות, בטיסה – 3.35 שעות, זמן שנחסך: 1.05 שעות; מרומא למילאנו – זמן ברכבת – 2.51 שעות, בטיסה – 3.50, זמן שנחסך: 0.59 שעות; מדיסלדורף לאמסטרדם – 2.13 שעות, במטוס – 3.10 שעות, זמן שנחסך: 0.57 שעות.

אפשר להיעזר באפליקציית Omio App, המציעה את הדרך הזולה לנסוע באירופה בכל סוגי התחבורה – טיסה, רכבת או אוטובוס. אין צורך בכרטיסי נייר או בכתובת מייל.

ואילו חברת אי טי אס אוויה מקבוצת אופיר טורס, מייצגת את raileurope בישראל. לפרטים טל' 03-5269654.

Exit mobile version