Site icon IAS

ראיון אישי: ענף התיירות לקראת 2017

ראיון אישי ב- IAS בפתחה של שנה אזרחית חדשה – 2017, עם שני אנשי מפתח בענף התיירות בישראל: חני סובול, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות בישראל ונועז בר ניר, מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל .

סוכני הנסיעות מתמודדים בשנים האחרונות בשני מישורים: עם עמלות חברות התעופה ועם אתרי האינטרנט המקוונים שגדלים ופולשים גם לשוק התעופה, מה שיוצר בסביבתו של הסוכן קשיים לא מבוטלים ואתגרים לעתיד לבוא.  

כיצד מתמודדים סוכני הנסיעות עם הצלחתם של אתרי התיירות המקוונים?

חני:" לא להספיד את סוכני הנסיעות, יש עדיין זמן, אנחנו כאן כדי להישאר. ככל שאתרי האון ליין מתרבים "התיאבון" שלהם לגזור קופון הולך וגדל. אם הם התחילו עם עמלה של 15% כיום הם כבר הגיעו לעמלות של 40 ו-50 אחוז. במידה ובית מלון מעוניין להיות ראשון ברשימת החיפוש ולהופיע כמלון עדיף הוא מחויב בתשלום בהתאם, כ-50%. כלומר, מדובר במניפולציה על התוצאות, הם לא באמת מראים את המלון הכי טוב וכל אותם אנשים שגולשים באינטרנט וחושבים שהם הכי מתקדמים טכנולוגית, בעצם משלמים ברוב המקרים יותר ממה שגובים סוכני הנסיעות".

"האתרים המקוונים הולכים ומשתכללים, מכוון שהם פועלים בשני אופנים, מחד חיבור לחברות התעופה, כידוע חברות התעופה מסרבות לשלם עמלות לסוכני הנסיעות וקיימת מלחמה בנושא (על פי חוקי יאט"א – 824, הסוכנים חייבים לקבל עמלה עבור עבודתם) מאידך, הם שובים את חברות התעופה ובונים חבילות הכוללות טיסה ומלון. חברות התעופה במהרה ימצאו עצמם בסיטואציה של בתי המלון והם ישלמו עמלות לגופים המקוונים במקום לשלם אותם לסוכני הנסיעות".

אחוזי הנוסעים הפונים כיום לסוכני נסיעות ?

חני:" ברכישת טיסות הרוב המכריע עדיין פונה לסוכני נסיעות (79%) והכוונה לאתרים ישראלים שבצד השני יש מוכרן ומגיעים בסופו של דבר למוקד מכירות או ישירות במשרדי הנסיעות. הנתונים מסתמכים על סקר של "מכון סמית" שבוצע לפני הכנס השנתי של סוכני הנסיעות השנה באתונה".

"בתחום של המלונות האחוז הוא הרבה יותר נמוך, שליש מהנוסעים רוכשים את המלון באמצעות סוכן נסיעות".

את נועז בר ניר, שאלנו על הבשורה החדשה בענף המלונאות, המשמעויות והציפיות לעתיד. כתבה בנושא התוכנית החדשה עלתה באתר IAS ב- 5 בדצמבר.

מה דעתך על התוכנית להפחתת הנטל הרגולטורי ?  

נועז:" מבחינתו הייתה פריצת דרך משמעותית מכוון שלראשונה השר לוין הביא תוכנית כוללת מגוון רחב של תחומים שבהם יש רגולציה עודפת ועשה צעדים להפחיתם. מבחינתנו זה דרמטי מכוון שהצגנו לשר לוין לפני מספר חודשים עבודת השוואה שנעשתה ביו מלונות בישראל ובגרמניה בבעלות אותה רשת מלונות. מההשוואה עולה שלהפעיל "חדר תפוס" במדינת ישראל עולה פי שתיים מאשר בגרמניה, כאשר 90% אחוזים קשורים לרגולציה. השר לוין הבין  את הנושא והפנים שזה האיום הגדול ביותר על מחירי הנופש בישראל, על היכולת להביא לכאן תיירים ועל יציאתם של ישראלים לנפוש בחו"ל ולא בארץ. אני מקווה שהדברים גם יבוצעו בהקדם, להפוך לתקנות ונצא לסבב נוסף בעוד מספר חודשים בדברים היותר 'כבדים' ".

מה קורה בנושא הארנונה ?

נועז:" יש בעיה שהחוק הקיים לא מאפשר לארנונה להיות פונקציה של הביקוש, של המחזור, של התפוסה.  מבצעים פיילוט בעיר אחת, כנראה בחיפה, כדאי לבדוק את הארנונה כפונקציה של מחזור".

"בנושא גובה הארנונה, בעבודה שביצענו מול גרמניה הארנונה 'לחדר תפוס' במדינת ישראל גבוהה פי 5.4 מאשר בגרמניה. זה דבר שנצטרך להתמודד איתו, אבל צריך קודם כל לבדוק את  הארנונה כפונקציה של תפוסה ולא כהוצאה קבועה. לדוגמא, במקרה של המשברים הביטחוניים התפוסה יורדת לכ- 20% ומשלמים אותה ארנונה, שהיא סדר גודל של 4%. מלונאי ציין בפני רק אמש, שההוצאה שלו לארנונה גבוהה מהרווח שלו".

כשרות ?

נועז:" כשרות, זה הנעלם הגדול ביותר מכוון שמדובר ברגולציה וולונטרית ולא חובה. אני מאמין שבנושא הכשרות, שעולה לנו כשלושה – ארבעה אחוזים מהמחזור, אפשר יהיה להפחית את התשלום באחוז אחד".

מה קורה עם התיירים מרוסיה ?

נועז: "התנועה הרוסית מתאוששת ואני מקווה שהמגמה הזו תימשך למרות שבעבר היא הייתה הרבה יותר משמעותית. הטיסות לאילת רושמות הצלחה ועצם זה שאיירופלוט הפכה להיות חברה שלישית במספר הנוסעים בארץ, זה מאוד יעזור להביא תיירים נוספים. קיימת תשתית ועם שיפור המצב הכלכלי ברוסיה אני מאמין שאנחנו נחזור לנתונים של 2013 ואפילו לתקופה שקדמה לזו".       

סרטון וידאו:

Exit mobile version