Site icon IAS

קטמרן חדש נחנך בקו השייט חיפה-עכו

השקת הקטמרן החדש בנמל חיפה בקו חיפה-עכו. צילום וידאו ארז סימון, גיאודרונס

נשיאת קרואטיה, קולינדה גרבר-קיטרוביץ', ביקרה היום (ג/) בנמל חיפה וחנכה את הקטמרן החדש שהגיע מקרואטיה לטובת קו השייט חיפה-עכו. שמו של הקטמרן שנחשף בטקס הוא "נסיכת הכרמל", והוא יבצע כעת מידי יום את קו השייט היחיד בישראל בין נמל חיפה למרינה בעכו העתיקה, כחלק מפרויקט שיזמו וביצעו משרד התיירות והחברה לפיתוח תיירות בעכו.

כמו כן נחתמה בנוכחות הנשיאה ברית נמלים תאומים בין נמל חיפה לנמל רייקה הקרואטי. נמל רייקה ונמל שוסאק הסמוך אליו, שימשו כנמלי המוצא של רבות מספינות המעפילים שעשו את דרכן לארץ ישראל לפני הקמת המדינה, ספינות שחלקן נתפס על ידי הצי הבריטי והובלו ל"רציף הדמעות" בנמל חיפה, שם הועלו המעפילים על ספינות גירוש לקפריסין. נמלי רייקה ושוסאק היו באותו התקופה גם נמלי היציאה של ספינות ועליהן נשק רב שנקנה באירופה ונעשה בו שימוש מאוחר יותר במלחמת העצמאות, וכן של ספינות העולים לישראל שהגיעו לנמל חיפה לאחר קום המדינה.

טקס גזירת הסרט של הקטמרן החדש "נסיכת הכרמל", על ידי נשיאת קרואטיה. צילום ורהפטיג ונציאן

כיום, לעומת זאת, מפליגות בין הנמלים אוניות תיירים מפוארות ועליהן אלפי תיירים, וכן קווי מכולות, שהבולט בהם הוא קו הדגל של ברית ענקיות הספנות MAERSK ו-MSC שפוקד בישראל רק את נמל חיפה ובקרואטיה רק את נמל רייקה. זאת עם אוניות ענק, הגדולות ביותר שפוקדות את שתי המדינות, אוניות מכולה שעל סיפונן למעלה מ-15,000 מכולות.

נשיאת קרואטיה הביעה בטקס התרגשות רבה, לאור העובדה שהיא ילידת העיר רייקה.

הנשיאה הקרואטית קולינדה גרבר-קיטרוביץ בהפלגת הבכורה של הקטמן החדש בין חיפה לעכו. צילום ורהפטיג ונציאן

ברית בין הנמלים

ההסכם בין הנמלים כולל שבעה סעיפים לשיתוף פעולה ביצירת הזדמנויות עסקיות, החלפת ידע בנושאי תפעול וכן בנושאי פיתוח עתידי וחדשנות.  אל נשיאת קרואטיה בביקורה היום בנמל הצטרף גם שר הכלכלה והחדשנות של קרואטיה, דרקו הורבאט.

הטקס, שהתקיים בטרמינל הנוסעים של נמל חיפה בנוכחות נציגי משרד התיירות וחהברה לפיתוח תיירות עכו, התחיל בנאומים של מנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן ושל יו"ר דירקטוריון נמל חיפה אשל ארמוני וכן של הנשיא בפועל של נמל רייקה דשקו גראבובאק וכמובן נשיאת קרואטיה. לאחר החתימה על ברית הנמלים ירדו כולם לרציף שם חנכה הנשיאה את הקטמרן החדש ויצאה להפלגה עם כל הנוכחים ברחבי נמל חיפה.

הנשיאה גרבר-קיטרוביץ׳, שהיא כאמור, ילידת רייקה, אמרה כי ״כבוד גדול הוא להיות פה לרגל האירוע הזה. זהו הביקור הראשון שלי בעיר חיפה, וכילידת העיר רייקה שמעתי סיפורים רבים על חיפה ועל הצלת יהודי אירופה בזמן מלחמת העולם השנייה. אני מקווה שהעתיד יביא לנו נושאים חדשים לשיחה ושהברית שנחתמה כאן היום בין הנמלים תביא להגברת תנועת התיירים בין חיפה ורייקה וגם של המטענים כמובן".

הנשיאה ילידת רייקה נושאת דברים בטקס השקת הקטמרן החדש. צילום ורהפטיג ונציאן

היא הוסיפה שיש לה קשר מיוחד לחיפה ובכל פעם שהיא חושבת על העיר, "אני נזכרת בחברה הכי טובה שהיתה לי בתיכון כשלמדתי בארה״ב והיתה חיפאית. אולי אפגוש אותה, ואולי לא. אני רוצה לברך את כל מי שנמצא פה על עבודה נפלאה, וכמובן לצוות האנייה שהביא אותה לכאן. החתימה על ההסכם הוא סימן ברור לידידות בינינו, ואני בטוחה שההסכם יתרום לחיזוק הקשרים הכלכליים בין המדינות".

קרואטיה ממוקמת היטב באירופה, בייחוד כאזור מעבר עבור סחורות, ולכן התחבורה היא חלק חשוב ובלתי נפרד בפיתוח כלכלתה. נמל רייקה הוא הנמל הימי הגדול ביותר בקרואטיה והוא משמש כנמל המחבר בין הים התיכון, אירופה והמזרח הרחוק עם זמני שטעון קצרים במיוחד, אמרה, וציינה כי "לכן אני מאמינה כי בקרוב נמל רייקה יהפוך לנמל מרכזי לפעילות עם ישראל. אני שמחה מאוד ששר הכלכלה שלנו הצטרף למשלחת שלי לביקור בישראל והגדלת פעילות ההשקעות בין קרואטיה וישראל נמצאת בראש מעייננו. אני רוצה לנצל במה זו להדגיש כי אנחנו מעוניינים בהשקעות מישראל וחיזוק הקשרים הכלכליים בין המדינות. דלתי תמיד תהיה פתוחה בפניכם״.

אשל ארמוני, יו״ר חברת נמל חיפה, ציין כי מדובר באירוע גדול מאוד עבור נמל חיפה. ״זהו כבוד גדול לנו לארח את האירוע הזה ואת הנכבדים שהגיעו לכאן מקרואטיה. מגזר הספנות נמצא עכשיו בתקופה מאתגרת, האניות נעשות גדולות יותר, נכנסות טכנולוגיות חדשות, יש תופעות לוואי, אי היציבות גוברת והבריתות הימיות גדלות ומתמזגות, וגם נמל חיפה מתמודד עם הבעיות האלה כמו גם הרצון לחבר בין הים לעיר. החברה נמצאת בבעלות הממשלה ונמצאת בהליך של מעבר לחברה פרטית, והדבר דורש הליכים רבים. הפעילות שלנו כוללת נוסעים, מכולות ומטען כללי ולא כל הנמלים בעולם מנהלים פעילות כה מורכבת".

ארמוני ציין כי קרא קצת שירה קרואטית לרגל האירוע וסיפר על שיר קרואטי שקרא שנושאו יופיו של הטבע הנחשף במהלך הפלגה בים ומעניק השראה לאנשים שחיים בו. מנדי זלצמן, מנכ״ל חברת נמל חיפה, ציין הזכיר את ההיסטוריה של נמל חיפה וגיבור מלחמה קרואטי מתקופת מלחמת העולם השנייה שהציל כ-60 אלף יהודים במהלך המלחמה.

Exit mobile version