Site icon IAS

קֶלְן, מטרופולין קוסמופוליטי תוסס על נהר הריין

תצפית על הגדה השמאלית של הריין, ממרומי מגדל פנורמה בקלן. גשר הוהנצולרן והקתדרלה המפורסמת מכולן. צילומים שוש להב

האם המלכה אגריפינה, אשתו הרביעית והאחרונה של הקיסר קלאודיוס (אתם מכירים אותו מהספר "אני קלאודיוס" מאת רוברט גרייבס ומסדרת הטלוויזיה), תיארה לעצמה שה"קולוניה אגריפינסיס" – קולוניה רומית זניחה בגרמניה, שניתנה לה ×¢"י בעלה בשנת 50 לספירה ושנקראה על-שמה, תהפוך בעתיד לאחת הערים הידועות בגרמניה? השלישית בגודל שטחה (405 קמ"ר), הרביעית בגודל אוכלוסייתה (כמיליון תושבים), הגדולה ביותר לגדות נהר הריין, המטרופולין הסופר מודרני ששמו קלן (Köln)?

פסלה של המלכה אגריפינה, לה הוקדשה הקולוניה אגריפינסיס והפכה לקלן

אני מעריכה שכנכדתו של טיבריוס, כאחותו של קליגולה וכאימו של נירון קיסר, מתאים לאגריפינה מטרופולין שכזה, ושהעיר התאומה לה תהיה תל-אביב (מ-1979) ואף יש בה רחוב בשם תל-אביב. וזו קלן של ימינו – העיר העתיקה בגרמניה, העיר הגדולה ביותר במדינת נורדריין-וסטפאליה וממרכזי החיים האורבניים של גרמניה.

כתבה זו מתפרסמת בעקבות סיור עיתונאים שאירגן משרד התיירות הגרמני, תחת הכותרת "ערי קיץ גרמניות" (שכלל בנוסף את דיסלדורף ואת וויסבאדן, כאן תוכלו לראות את  הכתבה:. גם בקיץ מזג האוויר יכול להיות סגרירי (וכך היה), אך הטמפרטורות נעימות וכך צפוי גם בסתיו. אני הגעתי בטיסה מישראל לשדה התעופה של פרנקפורט עם חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה (כ-4 קצת שעות וקצת), וברכבת שנמצאת במתחם או ברכב, במרחק כשעתיים נסיעה נעימה, מגיעים לקלן, אשר בקצה שלה נמצא שדה תעופה המשותף לקלן ולבון, וניתן להגיע אליו בטיסה ישירה מישראל, לבחירתכם.  

אנשי קלן מקדשים את החריצות, ומעבודות כפיים המריאו העסקים. כך מעיד הפסל בכיכר מרכזית

עיר רב תרבותית:                                                                              

קלן מושכת אליה תיירים לפחות מאז 50 לספירה, עברה לא מעט גילגולים, רובה נהרס במלחמת העולם השניה ונבנה או שוחזר, וכך מעורבבים בה העתיק והמודרני, הישן והחדש, כנסיות רומיות עתיקות עומדות צמודות לקניונים מודרניים, קומפלקס חניה גבוה מוקף בחלקו בשרידי החומה שהקיפה את העיר בימי הביניים, וזה מעניק לה אופי ויופי משלה. כיום קלן היא עיר רב-תרבותית, עם אמנות ואדריכלות מרשימות והאטרקציות העיקריות שלה הן הקתדרלה העתיקה, העיר העתיקה ומחמדיה, חיי התרבות העשירים, חיי הלילה התוססים, הבירה המקומית הטעימה (קלש) והאוכל העסיסי, האו-דה-קולון שהומצא כאן ב-1709, ומבחינתי כתיירת, האטרקציה העיקרית – נהר הריין הנצחי, על גשריו המרשימים ותצפיות הנוף ממנו ועליו.

כיכר המעלות הנהדרת – הפילהרמונית, המוזיאון והמסעדות, מימין ראו את הפסל שיצר דני קרוון ומאחור הקתדרלה המפורסמת

הקתדרלה, כיכר המעלות ודני קרוון שלנו:

האתר המפורסם ביותר הוא "קתדרלת קלן", על שני צריחיה שנראים מכל זווית בעיר, ומדי שנה מגיעים אליה כשבעה מיליון מבקרים. הכנסייה הגותית המרשימה מהמאה ה-13 מתנשאת לגובה 157 מטרים והיא הגדולה בצפון אירופה ואחד האתרים המרכזיים והמתויירים ביותר בגרמניה. היא ניצבת בלב העיר העתיקה בקלן, נחשבת לסמלה של העיר והוכרזה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת תרבות עולמית בשנת 1996. מומלץ להכנס פנימה ולהתפעל מהויטראז'ים הענקיים, רצפות הפסיפס והפסלים, וניתן לטפס את 509 המדרגות לראשה של הקתדרלה, לנקודת תצפית על העיר (לא ניסיתי) כשבלילה היא מוארת במראה מרהיב. אחת הרחבות הגדולות המקיפות את הקתדרלה נקראת "מעלוֹת" והיא עוצבה על ידי הפסל הישראלי דני קרוון (1980-86). ברחבה מבני התזמורת הפילהרמונית והמוזיאון, מסעדות והפסל שיצר קרוון. בצידה האחד של הרחבה ניצבת הקתדרלה במלא הדרה.

נהר הריין, הטיילת לאורכו והגשרים המרשימים:

קלן שוכנת לשתי גדות הריין ובה 7 גשרים החוצים את הנהר, יותר מבכל עיר אחרת השוכנת לגדותיו. אחת האטרקציות הפופולאריות ביותר בעיר קלן היא השייט בנהר הריין הרחב. בשייט ניתן לנוח ולהירגע ובו בזמן ליהנות מנופי העיר המשתנים, הבתים הצבעוניים והאדריכלות המרהיבה. הפארק ששוכן בסמוך לריין מציע למבקריו מגוון של צמחים בגן בוטני, גן חיות ותצפית על העיר העתיקה של קלן. בקיץ נערכים בפארק הריין מופעים ופסטיבלים שונים. מומלץ לצעוד על הטיילת שנמצאת על הגדה המערבית של הנהר לכיוון גשר הוהנצולרן, לעלות עליו ולחצות אותו לכיוון הגדה המזרחית. גשר זה נקרא גם "גשר המנעולים" בשל שפע המנעולים המכסים את צידיו. בדומה למקומות אחרים בעולם, מדובר במנהג של זוגות אוהבים, שביקשו להביע את אהבתם ונאמנותם על ידי נעילת המנעול על גבי הגשר וחריטת שמם ותאריך אירוסיהם/נישואיהם.

"שער העיר" והחומה מימי הביניים, במרכז אזור המסעדות והבילויים בעיר העתיקה

אוכלים, שותים ומבלים:                                                                      

מנות בשריות עסיסיות

יש הטוענים שקלן נבנתה בדומה לירושלים – חומות ושערים בה. שער מרשים מימי הביניים נותר בלב העיר העתיקה ועוברים דרכו לאתרי הבילויים, המסעדות, הפאבים, הגלידריות והרחובות הקטנים והמסקרנים.

הרחובות המרכזיים מלאים במגוון רחב של חנויות בגדים, נעליים, תכשיטים, כולל רשתות מוכרות, המזמינות לחגיגת קניות.

ובירה כל הזמן

קלן היא העיר עם יחס הפאבים לנפש הגדול בגרמניה, כך שבכל מקום ואתר בעיר תוכלו ליהנות מבירות מקומיות ומיובאות, וכדאי להזמין לצד הבירה מאכלים מסורתיים. מה שמקל מאוד על הצריכה של בירת ה-Kolsch הפופולרית הוא המנהג לשתות אותה מכוסות קטנות של 220 מ"ל, זאת כיוון שהבירה טעימה יותר כשהיא קרה, ואנשי קלן לא רוצים לתת לה הזדמנות להתחמם.

מבחר המאכלים שתמצאו בכל מסעדה, בית קפה או פאב הוא רחב, החל בנקניקיה הגרמנית המפורסמת דרך פרעצלים וכלה בתפריט אוכל עשיר: מצלעות וברך חזיר, דרך שניצלים דקיקים ועד לנקניקיות ענקיות. רוב התפריט בדרך כלל בשרי ורוב הבשר מטוגן או צלוי. מעבר לכך תמצאו גם תוספות כמו סלט תפוחי אדמה וגם צ'יפס, לביבות תפוחי אדמה שמגיעות עם רוטב תפוחים, סלמון שנצלה מול עיניכם, ובירה טרייה, תמיד עם בירה.

בית הכנסת המרכזי בקלן

הקשר היהודי בקלן:                                                                            

הקהילה היהודית בקלן היא הוותיקה בגרמניה ובכלל מצפון להרי האלפים.   נטען כי נמצאו סימנים ליישוב יהודי במקום כבר מהתקופה הרומית, במאה הראשונה לספירה. ערב מלחמת העולם השנייה חיה בקלן קהילה גדולה של כ-20 אלף יהודים עם ששה בתי כנסת. רוב היהודים ניספו בשואה. כיום מונה הקהילה היהודית כ-5,000 נפש (השלישית בגודלה בגרמניה, אחרי ברלין ופרנקפורט), רבים מהם מהגרים ממזרח אירופה. מומלץ לבקר בבית הכנסת  הראשי והמיוחד בעיר קלן, המדהים ביופיו ובגודלו. בית הכנסת נבנה ב-1890 ונהרס בליל הבדולח, כשספר התורה שבו ניצל מפני השריפה. בית הכנסת שוחזר לאחר המלחמה, הוא משופץ ומאד מרשים בגובה שלו, בקשתות ובוויטרז'ים העגולים הענקיים. חשוב וכדאי לבקר בו או לפחות לחלוף על פניו ולצלם. ודרך אגב, בשנת 2005 ביקר בבית הכנסת של קלן האפיפיור בנדיקטוס ה-16.

לאתר תיירות העיר קלן.

* הכותבת היתה אורחת לשכת התיירות הגרמנית בישראל ומשרד התיירות הגרמני

Exit mobile version