Site icon IAS

 פסטיבל "דובדבן ביער" בחבל יתיר חוגג שנתיים

קטיף דובדבנים במטע מעון, חוויה אדומה ומתוקה למשפחה. צילום שוש להב

הגעתי לחבל יתיר בגלל פסטיבל "דובדבן ביער" והדובדבנים ונשארתי בגלל האתרים, או אם תרצו, אפשר גם ההיפך.. איך שלא אסתכל על זה, זה יהיה בהתפעלות ובהנאה. ברוכים הבאים לחבל יתיר, חבל ארץ הממוקם בספר המדבר על קו פרשת המים, משובץ בנופים מרהיבים לכיוון מדבר יהודה והרי מואב, השפלה ובאר שבע ועשיר באתרים יחודיים ובאטרקציות תיירותיות.

החיבור הגיאוגרפי הייחודי של חבל יתיר – בין ההר, המדבר והנגב – מקנה למטיילים חוויה נופית ואנושית מגוונת. מרחב התיירות חובק בתוכו את דרכי האבות, אתרי ראשית מלכותו של דוד המלך, העיר התלמודית הסודית סוסיא ואתרי תנ"ך ומורשת בני זמננו. האזור משתרע עד לגובה 900 מ' מעל פני הים והוא מתאים לטיולים בכל עונות השנה – עם חוויות במעיינות נסתרים, טיולי טבע רגליים ורכובים, בתי קפה ושירותי הסעדה, סיורים מזמרים, אמנים ויוצרים, כורמים וחקלאים. ובעיקר, מפגשים אישיים וסיפורי מקום בחברת אנשי ההר מסבירי הפנים. ועתה – העונה לטעום את הדובדבנים ופירות הקיץ בקטיף עצמי.

 "דובדבן ביער 2018" – הפנינג דובדבנים במטע מעון:                                                                                             

 צבעו אדום בוהק, הוא מתוק, קטן וטעים ואין שום אפשרות להסתפק רק באחד. עונת הדובדבנים הקצרה מגיעה אל שיאה בסוף חודש מאי, וזהו זמן נהדר ליהנות מכל האדום-האדום הזה בפסטיבל "דובדבן ביער", בו אפשר לקטוף דובדבנים ללא הפסקה, בחוויה חקלאית ייחודית לכל המשפחה. הפסטיבל מותאם למועד הבשלת הפרי ויתקיים בשני ימי שישי בסוף חודש מאי, ה-18 וה-25 במאי. ימי הפסטיבל כוללים אירועים שהם חגיגה של טעמים ופעילויות לכל המשפחה: קטיף דובדבנים משפחתי במטע מעון (ליד יער יתיר) ואכילה חופשית במטע, עם הפנינג שמח, סדנאות יצירה והכנת שרשראות דובדבנים מחימר, הטבלת דובדבנים בשוקולד חם, שוק איכרים תוסס, אומגה לילדים וחגיגת טבע אדמדמה.

 בכל שנה מניבים העצים בחבל יתיר כ-50 טון של דובדבנים אדומים ומתוקים, הידועים בזכות טעמם הנפלא ועסיסיותם. המינים העיקריים הגדלים באזור הם דובדבנים וגודגדנים. האחד חמצמץ והשני מתוק, והם מופיעים במבחר צבעים, מאדום עמוק ועד כתום בהיר. כיוון שהפרי זקוק לקור רב בעונת החורף, הוא גדל באזורים הגבוהים של הארץ, ומטעי הדובדבנים בחבל יתיר בגובה 800 מטר מעל פני הים הם מושלמים לגידול הפרי האהוב.

מחיר: 35 שקל לאדם (מגיל 3 ומעלה). הפעילות מתקיימת בין השעות 09:00 ל-15:00.

איך מגיעים? חפשו "מטע דובדבנים מעון" ב-waze.

לפרטים והרשמה: אתר תיירות חבל יתיר www.goyatir.co.il או בטלפון 1599-575758.

וכיון שהגענו לחבל יתיר, כדאי לבקר ולהתארח במקומות הבאים:

סוסיא – עיירה יהודית קדומה: 

מבנה בית הכנסת המפואר בסוסיא העתיקה. צילום שוש להב

סוסיא הייתה עיירה יהודית בגודל בינוני, כ-3000 תושבים גרו בה במאות 9-4 לספירה. המבקר כיום בעיירה הקדומה, יוכל לעמוד מקרוב על חיי היום יום של היהודים בארץ ישראל בתקופת התלמוד: שרידי מבנים, מקוואות, מערות קבורה, כתובות, מנהרת מילוט שניתן לזחול בה, עיטורים וסמלים יהודיים באבן ובפסיפס, ובראש כולם – מבנה בית הכנסת המפואר. כל אלו שזורים בסיור מתמשך המגולל פרשיה מרתקת, אשר כאילו נסתיימה אתמול.

האתר פתוח למבקרים בכל ימות השנה, למעט שבתות ומועדי ישראל. במקום מיצג אור-קולי במערה – "הסוד של סוסיא" והביקור באתר הוא חוויה עצומה ומעצימה. משך הסיור: כשעה וחצי. בחגים ופסטיבלים: שחקני רחוב, נגנים במערה, בעלי מלאכות, מספרי סיפורים ועוד.

מחיר: 26 שקל לאדם, 15 שקל לילד, 17 שקל לגמלאי.

לפרטים ותיאום: 1-599-5000-37

קפה רונאל – מצפה יאיר:

לפני האוכל, כדאי לשמוע את סיפורה המרתק של רונאל – גיורת שעלתה עם משפחתה מדרום אפריקה, מתוך אמונה ומשיכה לארץ הקודש וליהדות, והתיישבה ממש כמעשה חלוצי במצפה יאיר. כאן הקימה המשפחה בית קפה ומסעדה חלבית כשרה למהדרין. רונאל – בעלת המקום, היא אישה מיוחדת עם סיפור חיים מעורר התפעלות, והמאכלים שלה מתובלים בטעמים ייחודיים והרבה אהבה לאנשים ולאזור. נוף הקדומים הנשקף מהתצפית שלהם הוא הבונוס.. ההגעה בתיאום מראש בלבד.

לפרטים ותיאום, רונאל: 058-7906608

חוות הר סיני – סוסיא    

דליה הר סיני מדגימה קציר חיטים עם מגל, בחוות הר סיני. צילום שוש להב

דליה הר סיני היא אישה מעוררת השראה, הבעלים והפנים של חוות הר סיני, חווה אורגנית הכוללת מחלבה ביתית אורגנית, טחנת קמח, בור מים לשאיבה מן הבאר, עדר צאן, מערה חצובה, שדה חיטים לקציר עם מגל (ממש כמו פעם) ועוד. כאן אפשר גם להכין לחמים וגם לצאת לרעות את הצאן, כמו בימי קדם. דליה, בעלת החווה, עברה למקום עם יאיר בעלה, ז"ל, אחרי שהתוודעו לטבעונות ולחקלאות מסורתית שמתבססת על 4 שורשים: דגן, תירוש, יצהר ובהמה. בעלה נרצח באירוע איבה באדמות החווה והעדר שב לבדו לדיר. בעזרת מתנדבים המשך המקום לפעול, לצמוח ולפרוח. דליה מארחת סדנאות אפיית לחם, "מהזרע אל הלחם" בעלות של 600 שקל לסדנה – עד 20 משתתפים.

ארוחת בוקר: החל מ-55 שקל לאדם. מותנה במינימום משתתפים, בתיאום מראש.

לפרטים ותיאום, דליה- 054-9805265

יקב דרימיה:

דרימיה הוא יקב ישראלי יוצא דופן, שנולד מתוך אהבה לאדמה ותשוקה ליין. הסיור מתבצע ע"י אלעד מובשוביץ – היינן והבעלים. הביקור נפתח בסיור בכרם להיכרות עם שיטות הגידול, הסבר על יתרונות המיקום המיוחד של הכרם ועל יזמות וחזון, וכמובן קינוח עם טעימת יין והסברים על תהליך יצירת היין ביקב עצמו. במקום ניתן לרכוש מיינות היקב ומוצרי בוטיק נוספים מהאזור. ניתן לשלב בתקופת הבציר, בציר עצמי בכרם וחגיגת יין ביקב. משך הסיור: כשעה.

מחיר סיור בכרם, ביקור ביקב וטעימות יין: 20 שקל למשתתף

לפרטים ותיאום, אלעד: 055-8824369

'טיול ושיר בחבל יתיר':

טיול מזמר בשיתוף המטיילים ובליווי כלי נגינה, בהדרכתו של נחשון אפיק, מורה דרך מוסמך ותושב האזור. נחשון לוקח את המטיילים בנוף הקסום של המדבר והיער, בין בורות המים, הגתות והמערות אשר בהר. טיולים בחבל יכולים לעבור ביער יתיר – הגדול ביערות הנטועים  בארץ, בין כרמי היין, מאגר המים ופריחת הדובדבן, לפענח את תעלומת העיירה הקדומה סוסיא, לבקר במעין אשר בהר – מקום המפגש של דוד ואביגיל אשת נבל הכרמלי, לפגוש את אנשי המקום, ולקנח בטעימת יינות ביקב מקומי. מומלץ!

לפרטים ותיאום, נחשון: 052-8239646

פרטים והרשמה באתר תיירות חבל יתיר

www.goyatir.co.il ובטלפון 1599-57-57-58

 

שוש להב – עורכת ראשית של כתב העת “עולם הצילום” ושל פורטל   GoodTimes

Exit mobile version